Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko koulussa toimittu oikein? Likaista paitaa ei saanut mennä vaihtamaan kotiin?

Vierailija
07.05.2025 |

Pojalla oli alkanut vuotamaan verta nenästä kesken tunnin. Sitä ehti valumaan muutama tippa rintamukselle ennen kuin poika oli tajunnut ja ehti laittaa käden nenän eteen. Hiha oli ehtinyt mennä ihan vereen ennen kuin poika oli vessassa. Luokkaan tullessa poika oli kysynyt opelta, että saako käydä kotona vaihtamassa paidan. Ope oli sanonut, että ei koska hän on koulun vastuulla. Hän oli sitten koko loppu päivän likaisella paidalla. Takkiakaan ei saanut laittaa päälle. Onko toimittu oikein. Minun mielestä kuulostaa erikoiselta. Nielen kiukkuni, jos olette sitä mieltä että koulu oli oikeassa. 

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu oli oikeassa 

Vierailija
2/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan kysyä asiaa koulusta, jos jäi harmittamaan, mutta uskon, että tuo on vastuukysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi pitänyt tuoda hänelle paita. Koulu oli oikeassa, niele kiukkusi.

Vierailija
4/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa lähettää lasta yksin kotiin. Olisit voinut hakea lapsen kotiin tai tuoda puhtaan paidan.

Vierailija
5/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takin olisin kyllä antanut laittaa päälle, mutta kotiin en olisi juuri vastuun takia päästänyt. Olisiko joku voinut tuoda lapselle uuden paidan?

t. ope

Vierailija
6/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olisin itsekin linjannut; olen opettaja itsekin. Jos poika olisi lähtenyt kotiin ja jotain kamalaa olisi hänelle tapahtunut, syy olisi ollut opettajan. Olen joskus päästänyt oppilaan käymään kotona kesken päivän, ja stressasin koko ajan, missä tyyppi on ja onko hänelle sattunut jotain. Kerran yksi suht pieni lapsi hävisi kesken koulupäivän. Lopulta hän löytyi kotoaan. Oli kuulemma luullut, että koulu loppui jo. Se oli aivan kamalaa!

Tuo on ihan oikein toimittu tai siis olisin opena toiminut ihan samalla tavalla. Ei me pahuuttamme noita ratkaisuja tehdä.

Vierailija
7/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä siitä jonnet innostuisi: ketsuppia hihaan ja himaan.

Vierailija
8/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi päästetty, samalla perusteella pitäisi päästää muutkin tarvittaessa. Joillakin se koulumatka voi olla yli puoli tuntia suuntaansa, osa kulkee bussien kanssa.

Vierailija
9/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Olkoon sitten näin. Itse olen eri paikkakunnalla töissä enkä olisi päässyt hätiin. Jännä kyllä, kun oksentava lapsi on lähetetty kyllä yksin kotiin ja vain viestillä tästä kerrottu? ap

Vierailija
10/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kyseessä olisi tyttö jolla menkat ja tuleekin ohivuoto? Housut kuukautisveressä sitten vaan loppupäivän koulussa? 😳

Vierailija
11/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko nyt eka- vai ysiluokkalaisesta?

Vierailija
12/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko nyt eka- vai ysiluokkalaisesta?

Kutosesta. ap

Vierailija
13/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, koulu oli oikeassa. Opettaja ei voi päästää oppilasta kotiin kesken päivän ilman huoltajan lupaa. Toki olisi voitu soittaa huoltajalle ja huoltaja olisi voinut tulla hakemaan oppilaan kotiin kesken päivän tai antaa vähän isommalle oppilaalle (yläkoululaiselle) luvan lähteä kotiin kesken päivän. Koulun aikuinen on kuitenkin ilmeisesti tehnyt sen ratkaisun, ettei tällaisen asian takia ole lähdetty teitä vanhempia kesken koulupäivää vaivaamaan. Jos on iso ryhmä yhden aikuisen vastuulla, puheluun ei ehkä ole ollut helposti aikaakaan tällaisen asian takia.

Miksi ap ensimmäinen ajatuksesi on olla vihainen koululle/opettajalle? Koulussa aikuiset joutuvat aina ensisijaisesti ajattelemaan lapsen turvallisuutta. Koulu on massalaitos, ja kaikkia pitää koskea samat säännöt. Ope ei voi joka tilanteessa arvioida, että Penan voi päästää kotona käymään, kun se vastuullisesti varmasti on tarkkana liikenteessä, mutta Maraa ei, koska se ei muista katsoa autoja ennen tienylitystä. Koulun vastatessa kukaan ei lähde koulualueelta. Jos lapsi paidanvaihtoreissulla olisi jäänyt auton alle, olisit luultavasti sitä mieltä, että koulu toimi vastuuttomasti lähettäessään hänet tällaisen melko pienen asian takia kotiin.

Vierailija
14/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oisin soittanut, voiko joku tuoda paidan, jos ei. Oisin kysyny, voiko mennä itse vaihtamaan paidan. Ja pyytänyt luvan kirjallisena vaikka tekstiviestillä tai wilmaan.

Ope

Vierailija
15/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettäkö paita oli likainen. Ja ihan MONTA TUNTIA päällä.

Niin, elämä on tosi kovaa joskus. :(

Vierailija
16/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos kyseessä olisi tyttö jolla menkat ja tuleekin ohivuoto? Housut kuukautisveressä sitten vaan loppupäivän koulussa? 😳

Kuukautiset on kyllä sitten monipuolinen lintsauskeino. Liikunnassa uintia? ei voi, menkat. Ruotsin koe seuraavalla tunnilla? Hupsis, kun lorahti, pakko päästä kotiin.

Vierailija
17/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Olkoon sitten näin. Itse olen eri paikkakunnalla töissä enkä olisi päässyt hätiin. Jännä kyllä, kun oksentava lapsi on lähetetty kyllä yksin kotiin ja vain viestillä tästä kerrottu? ap

Pientä oksentavaa lasta ei kyllä saa lähettää yksin kotiin. Isommillakin pitää tavoittaa vanhemmat ennen kotiin lähettämistä.

Meidän koulussa ollaan tosi tarkkoja, että jos vanhemmille ei kerrota, ei lapsia saa päästää edes esim. 15 min etukäteen tunnilta pois.

Vierailija
18/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään etsitään vikoja koulusta ja opettajasta? Oli niin tai näin, vanhempien pitäisi tukea koulun työtä lapsen hyväksi. Jos lapsi kokee, että vanhempi ei luota kouluun ja opettajaan, hänkään ei luota ja se tekee hänelle turvattoman ja ritiriitaisen olon. 

Vierailija
19/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa outo. Ei tietenkään lähdetä kesken päivän käymään kotona.

Vierailija
20/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että kannattaa laittaa lapsen reppuun varapaita vastaisen varalle. Ei se paljon paina. Tai sitten vanhempi tuo varapaidan tai tulee hakemaan lapsen kotiin. Jos sairas lapsi on lähetetty kotiin kesken päivän soittamatta kotiin, siinä on tapahtunut virhe, ei tässä nenäverenvuototapauksessa. Meidän koulussa yläkoululaistenkin koti kontaktoidaan ennen kuin lähetetään teini kotiin sairastamaan. Lupa pitää olla ennen kuin oppilas poistuu koulusta, ei jälkikäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi