Listataan asioita jotka ärsytti silloin aikoinaan peruskoulussa
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Tamburiiniliikkaopet. Niitä oli ala-asteelta lukioon.
Olen ymmärtänyt niin, että se tamburiini oli pitkälti seurausta valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta, jota opettajien piti noudattaa.
Häiriköt, jotka terrorisoivat koko koulua. Tiesivät ihan hyvin, ettei opettaja voi mitään ja olivat voimiensa tunnossa. Opetus kärsi ja oppilaana piti pelätä että milloin saa köniin. Näin eteläsuomalaisen lähiön yläasteella nollarin lopulla. Nykyään lienee asiat vielä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt niin, että se tamburiini oli pitkälti seurausta valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta, jota opettajien piti noudattaa.
No ei poikien liikkatunilla tamburiinia paukuteltu. Tytöillä oli vanhan liiton naisopettajat, jotka eivät oikein muuta osanneet kuin tamburiinijumppaa ja kansantanhuja.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien suosikit.
Mikä niissä ärsytti? Yleensä tunnollisia ja hyväkäytöksisiä nuoria.
Kaikki, missä piti tehdä jotain pareittain. Meidän luokalla oli pariton määrä oppilaita ja minä jäin aina ilman paria.
KASVION kerääminen. Niin puuduttavaa puuhaa vaikka kukista ja kasveista pidänkin.
Vaikea sanoa, kun en ole käynyt päivääkään peruskoulua.
Tämä on epäsuosittu mielipide. Minua ärsytti ala-asteella välitunnit. Minulla ei oikein ollut kavereita niin välitunneilla oli ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntatuntien joukkuejako, jossa oppilaat valitsivat omia kavereitaan joukkueisiin. Sadistisen opettajien käyttämä. On jäänyt traumoja.
Tämä. Varsinkin kun oli aina se, joka valittiin viimeisenä.
Luokkaretkirahaston kerääminen. Minusta oli noloa mennä myymään arpoja ovelta ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei poikien liikkatunilla tamburiinia paukuteltu. Tytöillä oli vanhan liiton naisopettajat, jotka eivät oikein muuta osanneet kuin tamburiinijumppaa ja kansantanhuja.
Tyttöjen ja poikien opetussuunnitelma liikunnassa oli erilainen. Tyttöjen opetussuunnitelmassa oli ihan oikeasti paljon enemmän esimerkiksi voimistelua ja vastaavaa, kun pojilla oli joukkuelajeja. Tietysti myös opettajalla oli osuutensa, koska opetussuunnitelmassa oli jonkin verran joustovaraa.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden perheiden lasten loputtomat muotivaatteet ja taskurahat.
Hemmoteltuja prinsessoja
Miksi toisten vaatteet ja rahat on sua häirinnyt?
Kiusaaminen, opettajien myöhästely ja joidenkin oppilaiden näkyvä suosiminen. Minusta tuli peruskoulun opettaja ja yritän itse olla syyllistymättä näihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäsuosittu mielipide. Minua ärsytti ala-asteella välitunnit. Minulla ei oikein ollut kavereita niin välitunneilla oli ikävää.
Sama! Varsinkin ruokatunnit tuntuivat loputtoman pitkiltä. Olisi edes ollut joku kirjastohuone, mihin olisi voinut vetäytyä lukemaan.
ATK-tuntien opetus. Oikeasti mielenkiintoiset asiat kuten ohjelmointi jätettiin opettamatta. Opeteltiin vain jotain Windows 2:sta, Wordperfectiä, DOS:ia ja Paintbrushin käyttöä ja sitä kuinka kovalevyn lukupää piti asettaa parkkiin erillisellä komennolla, ettei se hajoa. Ohjelmoinnilla tekee edelleen paljon, noilla millään opetetuilla asioilla ei tee yhtään mitään.
Opettaja simputti kun en osannut pelata pesäpalloa. Ei tykännyt muutenkaan, johtui varmaan uskonnollisista vanhemmistani. Muutaman kerran tullut vastaan kaupassa, ottaa kärrynsä ja kääntyy pois. Alakoulun opettaja oli.
Vierailija kirjoitti:
Häiriköt, jotka terrorisoivat koko koulua. Tiesivät ihan hyvin, ettei opettaja voi mitään ja olivat voimiensa tunnossa. Opetus kärsi ja oppilaana piti pelätä että milloin saa köniin. Näin eteläsuomalaisen lähiön yläasteella nollarin lopulla. Nykyään lienee asiat vielä pahemmin.
Ai sinäkin kävit yläasteen Mäntsälässä...
"Pojat on poikia" sanoivat naisopettajat kun häiriköt hakkasivat välitunnilla porukalla jotain onnetonta. Ihan naisopettajien silmien alla. Ei viitsitty puuttua.
Käsityötunnit, jossa nyplättiin jotain kankaita ja opettaja auttoi vain kympin oppilaita >:(
Se että vain tietynlaisia oppilaita pidettiin hyvinä. Piti olla reipas ja hyvä urheilussa. Näin ujona nössönä joka on hirveän kömpelö sai enimmäkseen valitusta miksi en ole reipas kuin oppilas nönnönnöö, yrittäisin edes.
Meilläkin tehtiin noin, mutta vain puolelle ryhmästä. Pari "hyvää urheilijaa" valitsi joukkueisiinsa noin puolet ryhmästä ja opettaja lähetti heidät pelaamaan keskenään ns. kakkospeliin. Loput ryhmästä jaettiin arpomalla (1-2-1-2...). Me olimme ykköspeli, jossa opettaja kannusti jokaista. Opettaja pelasi välillä tappiolla olevien puolella ja jos joukkueet olivat hyvin epätasapainoisia, opettaja siirteli oppilaita joukkueesta toiseen niin, että saatiin tasaväkisemmät joukkueet. Tärkeintä oli yrittäminen, eikä voittaminen.
Kyllä, meillä oli poikkeuksellisesti hyvä liikunnanopettaja.