Freelance-kääntäjä ja äitiysraha?
Viimeksi olin minimillä kun vielä opiskelin, nyt kiinnostaisi nostaa äitiysrahaa ensi kerralle. Miten se tapahtuu jos haluan että äitiysraha lasketaan äitiyslomaa edeltävien 6 kk:n tulon mukaan? Toiveissa saada vuoden 2009 tai 2010 vauva ja silloin viimeksi toimitetussa verotuksesta ei hyötyä, koska olen ollut tähän asti kotona lapsen kanssa.
Täytyykö minulla olla toiminimi tms? En siis ole vakituisessa tai edes määräaikaisessa työsuhteessa vaan teen satunnaisesti töitä freelancerina, nyt toivottavasti töitä alkaa tulla enemmän...
Kommentit (15)
voidaan laskea edeltävien 6 kk:n mukaan jos voi todistaa että työsuhde olisi jatkunut ellei äitiysloma olisi alkanut tms... eihän sitä freelancer voi mitenkään todistaa?
oliko se nyt jotain 7000 vai 8000 vuodessa (jotain sinnepäin?) niin joutuu kyllä maksamaan työeläkemaksut, ja sitten käsittääkseni katsotaan tuloiksi se summa, jonka on sinne ilmoittanut (eikä suinkaan sitä summaa, jonka oikeasti tienaa). Ja vakuutusmaksut on kalliita, joten moni ilmoittaa tulot minimiin... itseänikin kiinnostaisi miten kannattaa menetellä.
Mä olin äippälomalla vuonna 2006. Olin toiminut sitä ennen kääntäjänä (toiminimi) muutaman vuoden. Äippärahahan lasketaan sen mukaan mitä maksat YEL-maksuja! Mulla oli alussa tosi alhaisella tuo summa koska kenellä on varaa maksaa isoja summia??? Mutta runsaat 6 kk ennen laskettua aikaa nostin tuota YEL-maksua REILUSTI. Laskimme miehen kanssa että vaikka maksoimme noita maksuja tosi paljon niin saisimme takaisin tuon summan moninkertaisena KELALTA sitten 10 kk:n äitiysloman aikana! Ja näinhän se meni.Joten äippälomalla sain kivasti noita rahoja kelalta.
Äippäloman aikana yrittäjän ei tarvitse maksaa YEL-maksuja.
Kun aloitin työt, laskin taas noita YEL-maksuja alhaisiksi.
Kukas maksaa freen sotu, eläke yms maksut?
Jos on oma yritys (tm, Oy...) niin tulee nämäkin asiat paremmin hoidettua.
Maksoin YEL:iä ennen äitiyslomaa. Jos on free, eikä toimeksiantajat maksa työnantajamaksuja, ainoa keino nostaa äitiyspäivärahaa minimistä, on tuo YEL:in maksaminen. Toiminimeä tms. ei tarvitse olla.
Mulle ihan uutta, eli jos määräaikainen työsuhde loppuu ennen äitiysloman alkua, siitä saatuja tuloja ei voisi käyttää äitiysrahan nostamiseen. Ei kai?
voidaan laskea edeltävien 6 kk:n mukaan jos voi todistaa että työsuhde olisi jatkunut ellei äitiysloma olisi alkanut tms... eihän sitä freelancer voi mitenkään todistaa?
Olin toiminut sitä ennen kääntäjänä (toiminimi) muutaman vuoden. Äippärahahan lasketaan sen mukaan mitä maksat YEL-maksuja! Mulla oli alussa tosi alhaisella tuo summa koska kenellä on varaa maksaa isoja summia??? Mutta runsaat 6 kk ennen laskettua aikaa nostin tuota YEL-maksua REILUSTI. Laskimme miehen kanssa että vaikka maksoimme noita maksuja tosi paljon niin saisimme takaisin tuon summan moninkertaisena KELALTA sitten 10 kk:n äitiysloman aikana! Ja näinhän se meni.Joten äippälomalla sain kivasti noita rahoja kelalta.
Äippäloman aikana yrittäjän ei tarvitse maksaa YEL-maksuja.
Noihan se pääpiirteittäin menee. Tosin yel-maksuton kausi ei kerrytä eläkettäsi, joten minä maksan niitä nyt lomanikin aikana.
Freen sotut ym. maksut maksaa työnantaja, jos teet verokortilla. Ja silloin kaikki tienaamasi katsotaan palkkatuloksi. Yritykset voivat halutessaan maksaa sen noin tai pyytää freeltä laskua, jolloin tarvitaan esim. toiminimi, mikä laskuttaa. Jos hankit toiminimen niin ä-raha lasketaan yelin mukaan. Kannattaa sumplia niin, että olisit tavallisena palkansaajana ennen ä-lomaa, ellet tosissasi halua yritystä pyörittää, siinä kun on muitakin kuluja...
ja maksan kyllä YEL-maksuni, joiden perusteella ä-raha tulee... Eli ei siihen mitään toiminimeä tarvita, nämä yel-maksut on pakollisia kaikille freelancereille kun tienaa yli minimin.
Ei välttämättä noin. Mä teen laskun (ei toiminimeä) ja toimeksiantaja vähentää verot verokorttini mukaan mutta ei maksa mitään muita maksuja.
Maksan itse sitten YEL:it (ja mahdollisen työttömyysvakuutuksen, jos haluan).
Freen sotut ym. maksut maksaa työnantaja, jos teet verokortilla. Ja silloin kaikki tienaamasi katsotaan palkkatuloksi. Yritykset voivat halutessaan maksaa sen noin tai pyytää freeltä laskua, jolloin tarvitaan esim. toiminimi, mikä laskuttaa. Jos hankit toiminimen niin ä-raha lasketaan yelin mukaan. Kannattaa sumplia niin, että olisit tavallisena palkansaajana ennen ä-lomaa, ellet tosissasi halua yritystä pyörittää, siinä kun on muitakin kuluja...
Kaikki verokortilla saamasi palkka huomioidaan päivärahoissa, oli sitten työsuhdetta tai ei.
ja maksan kyllä YEL-maksuni, joiden perusteella ä-raha tulee... Eli ei siihen mitään toiminimeä tarvita, nämä yel-maksut on pakollisia kaikille freelancereille kun tienaa yli minimin.
Tein vuosia freekortilla eri työnantajille, jotka hoitivat kaiken. En tarvinnut yeliä.
joiden työeläke yms. maksuja työnantaja ei maksa! Ja en ole kyllä kovin montaa kertaa kuullut, että esim. lehdistön freelancereiden maksuja maksaisi työnantaja. Lähetän laskun ja siitä menee verot, ei ne mitään muuta mulle ole maksaneet.
"ei ole
Tein vuosia freekortilla eri työnantajille, jotka hoitivat kaiken. En tarvinnut yeliä."
Kaikki verokortilla saamasi palkka huomioidaan päivärahoissa, oli sitten työsuhdetta tai ei.
Olen tätä samaa yrittänyt pari kertaa selittää, mutta ehkä huonolla menestyksellä. Vakuutusmaksut tarvitaan AINA, joko ne maksaa työnantaja tai työntekijä.
tai tietty jos joku muu tietää.
Itse en missään nimessä perustaisi toiminimeä, se se vasta asioita hankaloittaa. Mun oli pakko, kun yritykset eivät suostuneet maksamaan freelancer-kortille.
Mun käsittääkseni sun tulot on ne tulot, jotka saat freelance-duunista ja niistä lasketaan se äippäraha. Periaatteessa sama asia kuin muissakin töissä, ainoa ero se, että työnantajia on useita. Ja sen äitiysrahan voi laskea myös viimeisimmän kuuden kuukauden tulojen mukaan.