En enää kestä henkilökohtaisen avustajan työtä
Minä olen aiemmin ollut tämän työn puolestapuhuja ja ajatellut, etteivät avustajia kyykyttävät avustettavat voi olla niin yleisiä kuin väitetään. Nyt olen itse alkanut saada jatkuvaa kiukkua ja haukkumista päälleni töissä, kiitokseksi pitkään työsuhteeseen sitoutumisesta. Avustettava ei aluksi käyttäytynyt niin vaan oli hyvinkin tyytyväinen minuun, tai ainakin luulin hänen olevan tyytyväinen kun hän monesti niin sanoikin. Nykyään minulle tiuskitaan, melkein kaikesta mitä teen löytyy jotain moitittavaa, puhettani matkitaan pilkallisesti, "kaikki muuthan tämän tekevät näin" (eli toisin kuin minä olen tehnyt), se, tämä ja tuo on jäänyt tekemättä, tästä tuli nyt sitä, tätä ja tuota vahinkoa, "ole hiljaa minä en jaksa kuunnella tuollaista turhuutta" (vaikka itse oli kysynyt neuvoa) jne jne.
Olen ollut luotettava, en ole ikinä valittanut työvuoroista, työtehtävistä tai mistään työhön liittyvästä. En ole ikinä kyseenalaistanut sitä, että avustettava on työnantaja ja avustettava päättää miten hänen kodissaan toimitaan. Olen ollut valmis siihen ettei työvuoroja voi ikinä tietää ennalta, olen tullut töihin sairaana kun avustettava on sitä toivonut, olen perunut omia tärkeitä menojani siksi, että avustettava tarvitseekin minua töihin eri aikaan kun on aiemmin sovittu, olen ollut valmis sitoutumaan. Olen tehnyt parhaani, että tekisin asiat juuri kuten avustettava toivoo. Olen suhtautunut arvostavasti avustajan työhön ja toki edelleenkin koen, että se on tärkeää työtä. Voisin itsekin vammautua ja olla avustajan tarpeessa ja tämän olen pyrkinyt työpaikalla muistamaan.
Tiedän, etten minä ole mitään työntekijöiden osaavinta ryhmää, koska jos olisin, niin eipä minun tarvitsisi tehdä näin surkeasti palkattua työtä. Teen kuitenkin parhaani. Ja kaipa avustettavankin pitäisi ymmärtää, että tällaisella palkalla ja työehdoilla ei mitään ammattilaista saa töihin. Palkkaus ei tietenkään ole asia mihin avustettava voi vaikuttaa, mutta esimerkiksi se on, että avustettava voi liittyä Heta-liittoon jolloin työsuhteessa noudatetaan Heta-tessiä, muutenhan ei noudateta mitään työehtosopimusta mikä tekee avustajan asemasta ja myös palkasta paljon huonomman. Ja tätä avustettava ei tee, eikä se johdu siitä ettei hänellä olisi rahaa liittyä Heta-liittoon vaan siitä ettei hän viitsi nähdä ylimääräistä vaivaa.
Tällä hetkellä töihin meneminen ahdistaa todella, mutta irtisanoutuakaan en voi koska sillä tuomitsisin itseni työttömyyteen, ei tällaisena aikana niin heikosti koulutettu (tämä on oma syyni, tiedän kyllä) ihminen kuin minä voi odottaa saavansa töitä kun työttömiä on vaikka kuinka paljon. Ja itse irtisanoutumalla hankkisin vielä karenssinkin itselleni.
Toisaalta olen todella loukkaantunut ja vihainen avustettavalle, toisaalta koen, että olenkin niin huono, ettei minuun voi olla kukaan työnantaja tyytyväinen. En tiedä edes miksi kirjoitin, halusin vain purkaa tätä jonnekin. Mistä tämä voisi edes johtua, että minusta on nyt tullut avustettavan mielestä ilmeisen huono työntekijä? Mikään muistisairaus hänellä ei ole, siitä ei ole mitään viitettä ja läheisiään kohtaan hän on kuten aina ennenkin. Eli minä olen se ongelma hänelle.
Kommentit (129)
Sairaalla ihmisellä on paljon vaikeita tunteita ja hoitotyössä nämä purkautuu lähimmäisiin eli niihin joiden kanssa hän aikaa viettää. Mitä sairaampia ihminen on, sen v.mäisempää häntä on auttaa tai hoitaa. Tää on se syy miksi moni vaihtaa alaa. Omaa tunnemuuria on todella vaikea suojata.
Terv lähihoitaja kotihoidossa
Tää on joku narsku varmaankin. Sano sille suorat sanat, niin oppiipahan olemaan. Ei kenenkään tartte toisen kusipäisyyttä sietää.
Vierailija kirjoitti:
Se piti vielä lisätä, että avustettavani vaatii minua haistelemaan hänen pierujaan ja ottamaan hänen pieruja myös suuhuni. Nenääni polttelee ja suuni on aivan tulessa. Mutta pakko tähänkin on suostua.
Ap
Haista vee ja poistu tältä palstalta!!!
Muistelen kuulleeni, että henkilökohtaisista avustajista nimenomaan on pulaa. Luulisi siinä kohtaa painavan aika paljon myös työkokemuksen, jos vaikka koulutus olisi jäänyt hieman vähemmälle. Olet siitä onnellisessa asemassa, että työn vaihtajalla on työhaussa parempi asema kuin kokonaan työttömällä. Olisiko siis mahdollisuus hakea toista työpaikkaa?
Käytöksen muutoksesta luulisin samaa kuin joku toinen tuolla edellä eli olet tullut tutuksi ja kaikki ulkokultaisuus on karissut. Avustettavasi uskaltaa ns. näyttää todelliset karvansa ja kiukutella estottomasti. Voisin veikata, että jos saat uuden työpaikan ja ilmoitat lopettavasi, alkaa kova show siitä, miten voit hänet hylätä, kun olet kuitenkin paras avustaja ja miten nyt hän pärjääkään.
Paljon siitä maksetaan 10e/h . Koiranhommaa jotain pyörätuolista käsin vittuilevaa kuunnella. En tekisi tuota alta 60e/h. Ihan oikeasti. USA:ssa varmaan 100e / h on mistä lähtee liksa tollaseen hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Se piti vielä lisätä, että avustettavani vaatii minua haistelemaan hänen pierujaan ja ottamaan hänen pieruja myös suuhuni. Nenääni polttelee ja suuni on aivan tulessa. Mutta pakko tähänkin on suostua.
Ap
Oletko mielestäsi hauskakin? No mutta siitä vain sitten kokeilemaan avustajan työtä ja sitä kuinka helppoa se on sanoa vastaan työnantajalle. Mutta tuskin te asiallisia aloituksia pilaavat idioottitrollit missään työssä olette ikinä olleetkaan.
Eiei. Kirjoitat niin hyvin, että siitä jo huomaa, että sinulla on mahiksia muuhunkin, kuin sylkykuppina olemiseen. Kerran se kirpaisee, kun lopetat tuon touhun. Voinet myös antaa palautetta, ettei teidän kemiat toimi, ja voisit vaihtaa avustettavaa.
Etsi itsellesi uusi työpaikka ja irtisanoudu!. Olet ollut liian joustava, työvuorot täytyy tietää etukäteen. On olemassa ihan mukavia ja helppohoitoisempia asiakkaita. Tai hakeudu hoitoapulaiseksi johonkin laitokseen, missä enemmän asukkaita ja henkilökuntaa. Henkilökohtaisista avustajista on aina pulaa, miksiköhän?
"Olen ollut valmis siihen ettei työvuoroja voi ikinä tietää ennalta, olen tullut töihin sairaana kun avustettava on sitä toivonut, olen perunut omia tärkeitä menojani siksi, että avustettava tarvitseekin minua töihin eri aikaan kun on aiemmin sovittu, olen ollut valmis sitoutumaan."
Ei näin! Ei edes henkilökohtainen avustaja ole niin pompoteltavissa, että tällaiseen pitäisi suostua. Ilmeisesti koko aloitus oli täysin keksitty tarina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko mielestäsi hauskakin? No mutta siitä vain sitten kokeilemaan avustajan työtä ja sitä kuinka helppoa se on sanoa vastaan työnantajalle. Mutta tuskin te asiallisia aloituksia pilaavat idioottitrollit missään työssä olette ikinä olleetkaan.
Olisiko jopa joku elämäänsä kyllästynyt avustettava tai avustettavan katkera läheinen?
Vierailija kirjoitti:
Tää on joku narsku varmaankin. Sano sille suorat sanat, niin oppiipahan olemaan. Ei kenenkään tartte toisen kusipäisyyttä sietää.
Tämä ei kyllä ole totta. Olen tuntenut tämän ihmisen sen verran kauan, ja avustettavan puolustukseksi on nyt sanottava, että suurimman osa ajasta hän ei ole ollut nälvivä ja vihainen. Viime aikoina hänestä on tullut sellainen. Sen olen kyllä huomannut, että hän on aina ollut kova arvostelemaan muita (ei minua vaan ihmisiä eri tilanteista, esim. hoitajia ja muita ammattilaisia, entisiä työkavereita, tuttavia ym.) siitä kuinka huonosti nämä ovat käyttäytyneet, mutta ei ole huomannut kuinka tökerösti itse usein puhuu. Mutta toisaalta hän osaa olla todella mukavakin, siis ihan aidosti eikä teeskennellyn liioittelevalla kuten nämä persoonallisuushäiriöiset.
Mutta tämä, että hän nälvii minua ja on hirveän pahalla tuulella usein, tämä on uutta.
Vierailija kirjoitti:
"Olen ollut valmis siihen ettei työvuoroja voi ikinä tietää ennalta, olen tullut töihin sairaana kun avustettava on sitä toivonut, olen perunut omia tärkeitä menojani siksi, että avustettava tarvitseekin minua töihin eri aikaan kun on aiemmin sovittu, olen ollut valmis sitoutumaan."
Ei näin! Ei edes henkilökohtainen avustaja ole niin pompoteltavissa, että tällaiseen pitäisi suostua. Ilmeisesti koko aloitus oli täysin keksitty tarina?
Tuskin on. Luulen että ap polo arvostaa itseään niin vähän että on suostunut noihin koska ajattelee ettei voi itselleen vaatia oikeuksia. Kyllä voit ap ja sun pitää! Toivottavasti saat jonkun paremman työn vielä!
Olen itse ollut henkilökohtaisena avustajana ja se oli ihan hirveää. Ensimmäinen työpaikkani, olin just täyttänyt 18v ja muuttanut omilleni lastenkodista.
Avustettava oli n. 20v mies, joka alkoi piakkoin työn alkamisesta ihan puskista vaatimaan esim. suihkuavustusta, vaikka kykeni itse jne. Uimahallissa avustajalla ei polski itse altaassa, mutta hän rupesi silti vaatimaan, että hengailen siellä katsomossa ja märkätiloissa hänen kanssaan uikkarit päällä. Vaatimukset ja kommentit meni tosi seksuualissävytteisiksi ja kun en suostunut, hän väitti työnantajalleni (eli äidilleen) että olen varastanut häneltä mansikoita.
Selostin työnantajalle mistä on kyse ja hän totesi vaan, että se heidän "Mikko" taitaa olla ihastunut eikä minun paikkani ole niskuroida ihmisille jotka maksavat mulle palkkaa ja pitävät leivän suussa.
Irtisanouduin kun en enää kestänyt niitä älyttömiä seksikommenteja ja vaatimuksia. Irtisanouduin, sain karenssia ja jouduin taloudellisiin vaikeuksiin moneksi kuukaudeksi.
Pyöritin kolmea avustettavaa yhtä aikaa vuoden pari. Täytyy kyllä anoa että ei enää jaksaisi yli 30-vuotiaana. On se sen verran raskasta henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole keksitty. Onko sinulle mahdotonta kuvitella, että minä olen ennemmin töissä kuin työttömänä? Minä en halua joutua tukien varaan ja iso osa niistä tuista sitäpaitsi todennäköisesti lakkautetaan kokonaan lähitulevaisuudessa ja siinä vaiheessa ei ainakaan kannata olla ilman töitä.
Ja ne, jotka sanovat kuinka avustettavalle pitäisi vain sanoa vastaan siinä ja tuossa, eivät takuulla ole itse tehneet tätä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole keksitty. Onko sinulle mahdotonta kuvitella, että minä olen ennemmin töissä kuin työttömänä? Minä en halua joutua tukien varaan ja iso osa niistä tuista sitäpaitsi todennäköisesti lakkautetaan kokonaan lähitulevaisuudessa ja siinä vaiheessa ei ainakaan kannata olla ilman töitä.
Ja ne, jotka sanovat kuinka avustettavalle pitäisi vain sanoa vastaan siinä ja tuossa, eivät takuulla ole itse tehneet tätä työtä.
Iso osa tuista lakkautetaan lähitulevaisuudessa? Laita linkki, niin voin valistaa itseäni tästä lähitulevaisuuden skenaariosta.
Vierailija kirjoitti:
Etsi itsellesi uusi työpaikka ja irtisanoudu!. Olet ollut liian joustava, työvuorot täytyy tietää etukäteen. On olemassa ihan mukavia ja helppohoitoisempia asiakkaita. Tai hakeudu hoitoapulaiseksi johonkin laitokseen, missä enemmän asukkaita ja henkilökuntaa. Henkilökohtaisista avustajista on aina pulaa, miksiköhän?
Kaikkiin töihin mitä laitoksissa on, vaaditaan nykyään koulutus. Ei esim. hoiva-avustajaksi pääse ellei ole hoiva-avustajan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne, jotka sanovat kuinka avustettavalle pitäisi vain sanoa vastaan siinä ja tuossa, ei
Oletko seurannut politiikkaa? Tätä kohti ollaan menossa, että tukia vähintäänkin karsitaan isosti.
Pahoittelut puolestasi. Itse sain tarpeekseni asiakaspalvelusta jossa kuitenkin pitäisi olla terveitä ihmisiä. Voin vaan kuvitella miten kamalaa Sulla on kun sairaitten kanssa asioit. Mää otin kylmästi loparit kun itketti aina enkä saanut nukuttua. Nyt olen työtön ja todella vähän rahaa mutta mielenterveys tallella;)