Miksei saanut keskustella miten vaikeaa asiantuntijatyö on aloittelijalle?
Itsellä samoja aatoksia. Ketjuun oli tullut hyviä vastauksia. Useampi vastaaja kertoi pärjätäkseen opiskelleensa omalla ajalla työn ohessa jopa useamman vuoden. Ihmettelen kenellä riittää voimavarat tuollaiseen? Olen itse ihan hajalla jo 40 tunnin työviikon jälkeen.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Tein täysipäiväistä asiantuntijatyötä opiskellessani kahta korkeakoulututkintoa DI+KTM ja perheellisenä. Ei voi kuin hämmästellä miten ihmiset vinkuu voimavaroista, ikäänkuin se olisi jokin oikea asia. Kyllä sitä painaa niska limassa vaikka minkä läpi kun köyhyys alkaa vituttamaan tarpeeksi.
En mäkään ymmärrä. Parikymppisenä puhki, kun pitäisi innosta puhisten siirtyä aikuisten maailmaan? Itsekin kasvatettiin perhettä, opiskeltiin lisää, muutettiin ulkomaille 20-45v. Tunsin kyllä ihmisiä, jotka maneerillaan ilmoitti kolmevitosena, ettei tässä iässä nyt enää... Ja joka iltapäivä neljältä kotiin syömään. Apua!
Joo on vaativaa. Oli itselleni vaativaa, ja on ollut tosi monelle muulle.
Syitä on erilaisia. Joskus vastavalmistunut itse stressaa älyttömän paljon, vaikka ympäristö suhtautuisi ymmärtäväisesti ja kannustavasti. Joskus perehdytystä ei vaan ole, tai se kestää 2pv-viikon ja sen jälkeen ollaan, että kysy jos on jotain kysyttävää. Ei minkäänlaista ohjausta. Kaikki ovat stressaantuneita ja kiireisiä.
On myös tuurista kiinni. Joissakin paikoissa perehdytetään ja ohjataan oikeasti. Ja jotkut tekevät ensiksi jotain helppoja kesätöitä, ja sitten pikkuhiljaa siirtyvät vaativimpiin tehtäviin samassa organisaatiossa/yrityksessä.
Kärsivällisyydellä ja sinnikkäällä kyselemisellä pääsee pikkuhiljaa asian päälle. Suurin osa ihmisistä kyllä ymmärtää että vastavalmistunut vasta opettelee asioita.
Ai miten jaksaa? Yksi sana - KUTSUMUS
Vierailija kirjoitti:
Joo on vaativaa. Oli itselleni vaativaa, ja on ollut tosi monelle muulle.
Syitä on erilaisia. Joskus vastavalmistunut itse stressaa älyttömän paljon, vaikka ympäristö suhtautuisi ymmärtäväisesti ja kannustavasti. Joskus perehdytystä ei vaan ole, tai se kestää 2pv-viikon ja sen jälkeen ollaan, että kysy jos on jotain kysyttävää. Ei minkäänlaista ohjausta. Kaikki ovat stressaantuneita ja kiireisiä.
On myös tuurista kiinni. Joissakin paikoissa perehdytetään ja ohjataan oikeasti. Ja jotkut tekevät ensiksi jotain helppoja kesätöitä, ja sitten pikkuhiljaa siirtyvät vaativimpiin tehtäviin samassa organisaatiossa/yrityksessä.
Kärsivällisyydellä ja sinnikkäällä kyselemisellä pääsee pikkuhiljaa asian päälle. Suurin osa ihmisistä kyllä ymmärtää että vastavalmistunut vasta opettelee asioita.
Totta. Alanvaihtajana kuitenkin tuntuu vaan vaikeammalta kuin nuorempana, kun ei ole enää parikymppinen tyttö siellä vaan aikuinen kyselijä joka ei osaa mitään ja on aivan pihalla. Ei myöskään tunnu samalla tavalla luontevalta aloittaa jostain kahvinkeitosta.
Jos olet asiantuntijana kilpaillulla alalla, niin ansiosi pysyvät surkeina. Jos taas valitsevat hyvin kapean erikoisosaamisen, niin rajana taivas. Itse olen erittäin kapean ja harvinaisen aiheen asiantuntija. 2018 aloin 175 000 euron vuosipalkalta downgreidaamaan työtahtia ja nyt teen 50 päivää vuodessa töitä ja tienaan 75 tuhatta euroa vuodessa. Lisärahan tarvetta ei ole ja teenkin nuo päivät mielenvirkistykseksi. Vuoden vielä teen ja 62 vuotiaana jään "eläkkeelle".
Siis mitä ihmettä? Tietenkin koko ajan pitää opetella uutta. Sehän kuuluu työhön. Miksi se olisi jotenkin raskasta tai epämiellyttävää? Siksihän sellainen työ on valittu.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Tietenkin koko ajan pitää opetella uutta. Sehän kuuluu työhön. Miksi se olisi jotenkin raskasta tai epämiellyttävää? Siksihän sellainen työ on valittu.
Hei come oon väsyneenä joutunut heräämään aikaisin töihin ja sitten siellä istuu ihan väsyneenä ja kärsivänä ja pitäisi alkaa lukemaan ja keskittymään johonkin kirjaan tai tekniseen dokumenttiin. En todellakaan. Ja kotona vai vielä töiden jälkeen. Ei todellakaan onnistu.
En minäkään saanut keskustella poliisien tekemistä rikoksista. Pienehkö ryhmä, joka suojelee varkaita ja saa provikan.
no entäs vaativan alan asiantuntija?
palstan yleisin ammatti tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei come oon väsyneenä joutunut heräämään aikaisin töihin ja sitten siellä istuu ihan väsyneenä ja kärsivänä ja pitäisi alkaa lukemaan ja keskittymään johonkin kirjaan tai tekniseen dokumenttiin. En todellakaan. Ja kotona vai vielä töiden jälkeen. Ei todellakaan onnistu.
Sä et nyt taida tajuta, että se asiantuntijoiden kartuttaminen on OSA sitä työtä. Ja sitä tehdään silloin työaikana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et nyt taida tajuta, että se asiantuntijoiden kartuttaminen on OSA sitä työtä. Ja sitä tehdään silloin työaikana!
Silti monet näissä ketjuissa kertoneet joutuneensa tekemään sitä työajan ulkopuolella pitkään.
Olen opiskellut 2 tutkintoa työn ohessa eli ilta ja yötöinä, kolmas alkaa ensi syksynä. ICT-alan töissä varsinkin vaativamman tason tehtävissä on opiskeltava jatkuvasti vähintään omatoimisesti. Alalla olen ollut 26 vuotta, vielä 17-19 vuotta jäljellä
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut 2 tutkintoa työn ohessa eli ilta ja yötöinä, kolmas alkaa ensi syksynä. ICT-alan töissä varsinkin vaativamman tason tehtävissä on opiskeltava jatkuvasti vähintään omatoimisesti. Alalla olen ollut 26 vuotta, vielä 17-19 vuotta jäljellä
Minä ylikuormituin tänään pelkästään kun jouduin miettimään yhden for loopin ja arrayn.
Vierailija kirjoitti:
Aloitteleva asiantuntija. Sinnikkyyttä tarvitaan. Sitä ei itseltä löydy.
Keneltä itseltä? Miksi et voi kirjoittaa minulta?
Onneksi olkoon. Itse voin nykyään kuormittua jo siitä jos pelaan liian intensiivisesti pari tuntia ja käyn kaupassa.