Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömiä ei saada töihin seinään hakkaamalla ja päähän potkimalla

Vierailija
07.05.2025 |

Sosiaaliturva ei ole vain eläkeläisille, vaan myös työttömille, jotka ovat siitä riippuvaisia, kun heillä ei ole palkkatyötä ja mahdollistaa sen että työttömilläkin on rahaa elämiseen ja hengissä pysymiseen. Mutta oudon uusliberaalin talouslibertaarin idean mukaan, jos sosiaaliturvaa ei ole, työttömät tulevat jotenkin taianomaisesti työllistymään, koska heillä ei ole muuta vaihtoehtoa pysyä hengissä ja selviytyä kuin palkkatyö. Yhteiskunta ja työmarkkinat eivät kuitenkaan toimi näin ja työn saaminen ja työllistyminen riippuu työnantajista, yrityksistä ja avoimista työpaikoista, ei siitä, onko työttömillä rahaa elämiseen, mutta talouslibertaarit eivät halua kuunnella ja uskovat vain omaa typerää teoriaansa.

Kommentit (290)

Vierailija
61/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkemenojen kasvu voi johtaa hyvinvointivaltion alasajoon."

https://www.eva.fi/blog/2020/10/30/elakemenojen-kasvu-voi-johtaa-hyvinv…

Vierailija
62/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin tai tuet poikki. Tekemätöntä työtä kyllä löytyy, alkaen vaikka roskien keräämisestä.

Ja viedään kaupungin puhtaanapitotyöntekijöiltä työt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus yksityistää osan Kelan palveluista.

Onko se hyvä juttu?

Vierailija
64/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ken ei työtä tekemän, ei sen syömänkään pidä

-vanhan kansan sanonta

Ennen vanha kansa oli fiksua ja oikeassa

Vanhan kansan aikaan oli paljon töitä joita ei enää ole tai se on sulautettu yhteen muun tehtävän kanssa jota yksi ihminen pyörittää.

Vierailija
65/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus yksityistää osan Kelan palveluista.

Onko se hyvä juttu?

Lausuntopalvelusta löytyy kaikkia kivoja hallituksen puuhailuja.

Vierailija
66/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."

https://www.hs.fi/politiikka/art-200009960101.html

Vierailija
67/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa ollut olemassa ja valmistunut ammattin 40 vuotta sitten enkä nyt. Silloin olisi voinut vain marssia töihin, 2020-luvun nuorena valmistuin kortistoon. Töitä ei ole, edes harjoittelijaksi ei pääse. 

Vierailija
68/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

Vierailija
69/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta tulee töitä.

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…

Tarkoitat siis lisää työttömiä.

Palkat laskee paikallisella sopimisella, saa maksaa tessiä alempaa palkkaa.

Suomeksi sanottuna se on paikallista sanelua. Firmat alkavat oikein kilpailla sillä kuka saa halvimmalla palkattua.

Niinhän sitä on jotkut firmat harrastaneet jo kauan. Eräässä firmassa jossa olin, eivät noudattaneet yleiskorotuksia ja laskivat suoritepalkkoja...työntekijät alkoivatkin tehdä töitä tuntipalkalla aika loivasti...muutaman viikon päästä huomasivat että tuotanto on pudonnut ja toimitukset alkaa viivästyä. Tuli suoritepalkat ylöspäin korjattuna takaisin. Jos on huono palkka niin se ei kummoista työpanostakaan edellytä. " Tällä palkalla ei parempaa saa" toimii. Duunarin taskulle ei kannata mennä. Nuoria pitää myös valistaa etteivät tee töitä liian huonolla palkalla.

Vierailija
70/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan luomalla työpaikkoja, jossa maksetaan palkkaa jolla elää ja jopa saa vähän säästöön. Silloin ihmisillä on ostovoimaa ostaa palveluja ja kiertotalous on kunnosaa.

Niitä työpaikkoja ei kukaan halua luoda, kun työnantaja tuntuu olevan maailman pahin hyväksikäyttäjä. Luo itse niitä työpaikkoja niin tiedät kannattaako 

Vierailija
71/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan luomalla työpaikkoja, jossa maksetaan palkkaa jolla elää ja jopa saa vähän säästöön. Silloin ihmisillä on ostovoimaa ostaa palveluja ja kiertotalous on kunnosaa.

Luomalla työpaikkoja? Miksi aina passiivimuoto, miksi ei sanota, että työttömien tulee luoda itselleen työpaikkoja? Jos katsoo, että on sosiaaliturvan arvoinen, niin eikö silloin pitäisi olla osaamista ja viitsimistä?

Vierailija
72/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.

Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."

https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…

Vierailija
73/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vanhan kansan sanonta

Vanhan kansan aikaan oli paljon töitä joita ei enää ole tai se on sulautettu yhteen muun tehtävän kanssa jota yksi ihminen pyörittää.

Vanhan kansan aikaan yksiö keskustassa, nettiyhteys ja netflix ei olleet perusoikeuksia. Oma vuode ja pari kertaa ruokaa päivässä riitti, joten töille oli tekijänsä. Nyt ei työt maita, koska "ne poisti meitin suojaosan ja siitähän minä en luovu."

Vierailija
74/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."

https://yle.fi/a/3-12103818

Vierailija
75/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät saadaan töihin sillä että ilmaisia lounata ei ole. Jokainen vastaa omasta toimeentulostaan työkyvyttömiä lukuunottamatta. Yhteiskunnan velvollisuus ei ole elättää loisia. 

millä sitten eläisit? 

Vierailija
76/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin tai tuet poikki. Tekemätöntä työtä kyllä löytyy, alkaen vaikka roskien keräämisestä.

Ja viedään kaupungin puhtaanapitotyöntekijöiltä työt?

Meillä ei saa edes taloyhtiön lumitöitä tehdä, oli kait sattunut tapaturma tai muu vahinko joskus. Hiekoittaa saa jos ostaa itse omat hiekat. Roskaajat kerätköön itse roskansa. Risuja tai edes vieraslajeja ei kannata muiden mailta kerätä, voi lähteä mukaan vahingossa muutakin :)

Vierailija
77/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vanhan kansan sanonta

Vanhan kansan aikaan yksiö keskustassa, nettiyhteys ja netflix ei olleet perusoikeuksia. Oma vuode ja pari kertaa ruokaa päivässä riitti, joten töille oli tekijänsä. Nyt ei työt maita, koska "ne poisti meitin suojaosan ja siitähän minä en luovu."

Työttömät hakevat vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa ja ne merkitään pankkitunnuksilla www.tyomarkkinatori.fi sivustolle.

Vierailija
78/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vanhan kansan sanonta

Keskustassako kaikki työttömät asuvat? 

Vierailija
79/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut eläkevakuutusmaksua 90-luvulta alkaen ja laskelmieni mukaan siellä pitäisi olla sijoituksissa minun osuuttani noin 320 000 e. Sitä jos saa keskieläkkeen verran eli 1800 e/kk, niin maksamieni eläkkeiden pitäisi rittää vähän yli 17 vuotta.

Miksi ei työttömillä ole samaa systeemiä eli saat etuutta sen mukaan, miten pitkään ja paljon olet maksanut työttömyysvakuutusmaksua? Jos siis rinnastamme rahastoidut eläkkeet ja työttömyysetuuden, niin miksi ei rinnasteta kunnolla.

Vierailija
80/290 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi