Miksi matkailuautot ovat niin kalliita vaikka niissä ei ole autoveroa?
Helposti maksaa yli 100000 euroa uusi ..jotain ihmeellistä tässä on kun ovat verovapaita. Onko kate 50% ?
Kommentit (26)
Helppo rahastaa sellaisella, kun tietää että ostajilla on löysää rahaa. Eivät välitä, maksaako se auto 100 tonnia vai 150 tonnia.
Sen sijaan ruisleipä saattaa jäädä kaupan hyllylle, kun hinta nostetaan 3 eurosta 4 euroon. Köyhä siirtyy halvempaan.
Mikset vuokraa, jos asunto-auto maksaa esim 50000€ kyseisellä summalla vuokraat auton moneksi vuodeksi esim1kk/v
Vähän isompi maksaa kyllä 150000-200000.vanhat romut jopa 50000
Entäs veneet, lasikuitukippo 50hv moottorilla 50000e. No on siinä sentään kuskille pehmeäpenkki.
Vierailija kirjoitti:
Entäs veneet, lasikuitukippo 50hv moottorilla 50000e. No on siinä sentään kuskille pehmeäpenkki.
Huviveneet pitäisi laittaa verolle niinkuin urheiluautotkin on
Henkilöautoihin verrattuna matkailuautoja valmistetaan ja myydään paljon vähemmän. Myynnin kasvaessa yleensä hintakin laskee.
Lisäksi matkailuautoissa on henkilöautoon verrattuna monipuolisempi tekniikka, kun mukaan on on ympätty LVI-elementtejä ja jääkaappeja sekä liesiä.
Vierailija kirjoitti:
Henkilöautoihin verrattuna matkailuautoja valmistetaan ja myydään paljon vähemmän. Myynnin kasvaessa yleensä hintakin laskee.
Lisäksi matkailuautoissa on henkilöautoon verrattuna monipuolisempi tekniikka, kun mukaan on on ympätty LVI-elementtejä ja jääkaappeja sekä liesiä.
Myynnissä kasvaessa hinnatkin laskee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöautoihin verrattuna matkailuautoja valmistetaan ja myydään paljon vähemmän. Myynnin kasvaessa yleensä hintakin laskee.
Lisäksi matkailuautoissa on henkilöautoon verrattuna monipuolisempi tekniikka, kun mukaan on on ympätty LVI-elementtejä ja jääkaappeja sekä liesiä.
Myynnissä kasvaessa hinnatkin laskee?
Miksei laskisi? Esim. ensimmäiset kännykät maksoivat maltaita, mutta niiden yleistyessä hinnat putosivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöautoihin verrattuna matkailuautoja valmistetaan ja myydään paljon vähemmän. Myynnin kasvaessa yleensä hintakin laskee.
Lisäksi matkailuautoissa on henkilöautoon verrattuna monipuolisempi tekniikka, kun mukaan on on ympätty LVI-elementtejä ja jääkaappeja sekä liesiä.
Myynnissä kasvaessa hinnatkin laskee?
Miksei laskisi? Esim. ensimmäiset kännykät maksoivat maltaita, mutta niiden yleistyessä hinnat putosivat.
Höpö höpö.. ihan eri asia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöautoihin verrattuna matkailuautoja valmistetaan ja myydään paljon vähemmän. Myynnin kasvaessa yleensä hintakin laskee.
Lisäksi matkailuautoissa on henkilöautoon verrattuna monipuolisempi tekniikka, kun mukaan on on ympätty LVI-elementtejä ja jääkaappeja sekä liesiä.
Myynnissä kasvaessa hinnatkin laskee?
Kyllä, kyseessä on kysynnän ja tarjonnan lakina tunnettu hinnanmuodostuksen käyttäytyminen.
Toisaalta, isoja sarjoja valmistettaessa tuotantokustannukset per kappale tyypillisesti laskevat, mikä edelleen vaikuttaa myyntihintaan.
Erityisesti asuntoautojen hintaan vaikuttaa se, että kyseessä on ylellisyyshyödyke. Samalla tavoin huviveneissä kate on suurempi paitsi absoluuttisest euroina, myös kustannusten päälle laitettavana prosenttina.
Korona-aikana muodostui hintakupla, joka ei ole vielä täällä puhjennut.
Euroopassa käytettyjen hinnat alkaneet pikkuhiljaa normalisoitua, joka vaikuttaa uusienkin hintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöautoihin verrattuna matkailuautoja valmistetaan ja myydään paljon vähemmän. Myynnin kasvaessa yleensä hintakin laskee.
Lisäksi matkailuautoissa on henkilöautoon verrattuna monipuolisempi tekniikka, kun mukaan on on ympätty LVI-elementtejä ja jääkaappeja sekä liesiä.
Myynnissä kasvaessa hinnatkin laskee?
Miksei laskisi? Esim. ensimmäiset kännykät maksoivat maltaita, mutta niiden yleistyessä hinnat putosivat.
Höpö höpö.. ihan eri asia
No ei ole. Isot valmistusmäärät samaa tuotetta laskevat kustannuksia selvästi. Aina kun kuitenkin pitää kuitata kaikki suunnittelukustannukset, tuotantolinjojen perustamiskustannukset, uusien osien valmistuskustannukset jne.
Nuo kaikki laskevat huomattavasti autoa kohden kun samaa tehdään vaikka 100.000 kpl sen sijaan että tehdään 1000 kpl.
Siksi kun suomalaiset haluavat ostaa kaiken kovalla hinnalla. Pullakahvit 8e. Hotelliyö 300e.
"Samalla tavoin huviveneissä kate on suurempi paitsi absoluuttisest euroina, myös kustannusten päälle laitettavana prosenttina."
Ja sen on pakko ollakin koska pienien sarjojen tuotteiden valmistaminen on paljon riskialttiimpaa. Äkillinen muutos kysynnässä tai joku tuotannon hetkellinen vaikeus voi romauttaa yrityksen tulovirran niin että konkurssi voi olla lähellä kun kiinteät kulut kuitenkin juoksevat. Siksi katteen on pakko olla suurempi tuotetta kohden jotta yritys pysyy pystyssä.
Matkailuautoissa on paljon tekniikkaa, ja niiden valmistukseen tarvitaan paljon käsityötä. Valmistus ei myöskään tapahdu yhtä suurissa erissä kuin esim. henkilö- tai pakettiautojen valmistus.
Vierailija kirjoitti:
Suviseurat pitää rahoittaa
Lessutko valmistaa matkailuautoja?
Eikö ne saa tarpeeksi hynää turhiin remppoihin huijaamiltaan vanhuksilta?
Autovero on nykyisin jo melko mitätön Suomessakin. Esimerkiksi juuri hankkimassani 30.000 euron hintaisessa Toyotassa oli autoveroa 2000e. Vaikka autovero tippuisi nollaan, niin autot eivät käytännössä juurikaan halpenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöautoihin verrattuna matkailuautoja valmistetaan ja myydään paljon vähemmän. Myynnin kasvaessa yleensä hintakin laskee.
Lisäksi matkailuautoissa on henkilöautoon verrattuna monipuolisempi tekniikka, kun mukaan on on ympätty LVI-elementtejä ja jääkaappeja sekä liesiä.
Myynnissä kasvaessa hinnatkin laskee?
Tuotantovolyymin kasvu laskee hintaa. Kysynnän ylittäessä tarjonnan hinta nousee.
Etkö sinä tajua alkeitakaan liikematematiikasta? Ja oletettavasti kuvittelet tajuavasi jotain Orpon jallituksen talouspolitiikasta?
Hallitus nostaa dieselkäyttöisten matkailuajoneuvojen verotusta 2026. Maksettavaksi tulee yli 700 € vuodessa lisää sekä dieselin hinnankorotukset.
Siinä on talo mukana 🤠