Minkä ikäisenä lapsen voi olettaa hoitavan joitain omia asioitaan?
Siis huolehtivan niistä alusta loppuun asti, myös muistavan huolehtia ilman muistuttamista. Ihan pieniäkin asioita tarkoitan kuten suihkussa käynti, repun pakkaaminen, hampaiden pesu, välipala, aamulla vaatteiden valitseminen ja pukeminen jne.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
16v.
Ei kai ny 15-vuotiasta tarvitse enää suihkussa auttaa tai seistä vessassa vieressä sanomassa että käsien pesulle.
Onko kyseessä normilapsi vai adhd-potilas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16v.
Ei kai ny 15-vuotiasta tarvitse enää suihkussa auttaa tai seistä vessassa vieressä sanomassa että käsien pesulle.
Aika moni suomalainen mies jättää suihkussa esarin pesemättä ja eikä pesemättä käsiään vessassa käydessään.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä normilapsi vai adhd-potilas?
Puolet "normilapsista"hakee nepsypaperit kun aikuistuvat. Ei näistä ota selvää.
Kyllä 12v pitää suoriutua noista itse. Minä olen ollut kyllä omatoiminen jo paljon aikaisemmin. Eipä ole vanhempien tarvinnut huomauttaa ja huolehtia oikeastaan koskaan.
Repusta jos jotain unohtuu, toivottavasti häpeä laittaa muistamaan ens kerralla paremmin jos kirjat on kotona. Välipalat saa muistaa ihan itse. Jos maha kurnii,niin voi voi. On meillä kuiten ruokaa ja voi voi jos on väärää leipää ja väärää leikkelettä päälle. Läksyt jos unohtuu,toivottavasti silloinkin häpeä laittaa muistamaan ens kerralla paremmin. Ei kaikki voi olla äidin syytä. Kun ei ole koiraakaan taloudessa jota syyttää että söi läksyt.
Mä sanoisin että 10v pitäis jo sujua.
Vierailija kirjoitti:
Repusta jos jotain unohtuu, toivottavasti häpeä laittaa muistamaan ens kerralla paremmin jos kirjat on kotona. Välipalat saa muistaa ihan itse. Jos maha kurnii,niin voi voi. On meillä kuiten ruokaa ja voi voi jos on väärää leipää ja väärää leikkelettä päälle. Läksyt jos unohtuu,toivottavasti silloinkin häpeä laittaa muistamaan ens kerralla paremmin. Ei kaikki voi olla äidin syytä. Kun ei ole koiraakaan taloudessa jota syyttää että söi läksyt.
Meillä on aina esillä hedelmiä kuten banaaneja tms, lisäksi leipäpaketti on ihan näkyvillä keittiössä, voirasia jääkaapissa helposti otettavissa jne. Ja lapselle on sanottu monta kertaa, että saat ottaa (ja kuuluu ottaa) keittiöstä syötävää jos on yhtään välipalanälkä. Mutta ei hän ota. Odottaa että äiti laittaa kaiken valmiina eteen. Valitsee mieluummin sitten olla nälässä jos äiti sanoo ettei äiti nyt laita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina esillä hedelmiä kuten banaaneja tms, lisäksi leipäpaketti on ihan näkyvillä keittiössä, voirasia jääkaapissa helposti otettavissa jne. Ja lapselle on sanottu monta kertaa, että saat ottaa (ja kuuluu ottaa) keittiöstä syötävää jos on yhtään välipalanälkä. Mutta ei hän ota. Odottaa että äiti laittaa kaiken valmiina eteen. Valitsee mieluummin sitten olla nälässä jos äiti sanoo ettei äiti nyt la
Teet karhunpalveluksen jos teet valmiiksi, olkoon nälissään jos ei itse viitsi tehdä.
Niin sitähän kirjoitin, että hän valitsee olla nälässä.
7-8-vee harjoittelee ja esim. hammaspesun jo toivottavasti tekee ihan itsenäisesti. 10-11-vee sitten jo pitäis pääasiallisesti sujua kaikki mainitsemasi.
Vierailija kirjoitti:
Niin sitähän kirjoitin, että hän valitsee olla nälässä.
Sitten on,varsinainen lällykkä.
Meillä sujuu ongelmitta kaikki mainitut ja aika paljon enemmänkin. Hoitaa urheilun kisa-asiat todella hyvin itsenäisesti vaikka ryhmiä joiden asiat pitää muistaa, on 9-10 kauden aikana. Lapsi 9v, täyttää tänä vuonna 10. Ja kyse ei ole siitä, että ei olisi vaihtoehtoja, mielelläni auttaisin monessakin asiassa, mutta haluan tukea toki sitä kun on niin pärjäävä ja itsenäinen.
Kyllä ne oppii mitä tahansa 6-7 vuotiaina kun vaihtoehtona on työ hiilikaivoksessa. Koko kesäloma hiilikaivoksessa ja palkasta saa puolet itselleen. Loput menee lapsen ruokiin ja vaatteisiin. Kannusta sinäkin lastasi uhalla hiilikaivoksesta.
Pojilla 21 v elikkä armeijan jälkeen. Kokemusta 2 pojan vanhempana. Tytöillä riippuu luonteesta mutta jo 16 v hyvinkin pärjäävät ja huolehtivat omista asioistaan.
10- vuotiaan sanoisin. Tuota ennen reppu piti tarkistaa ja suihku hoitui kun laittoi säännöksi että uudet vaatteet saat vasta sitten. Kannattaa ostaa sellainen tussitaulu johon kirjoittaa ne ohjeet mitä pitää muistaa.
Lapset voivat yhden perheenkin sisällä olla hyvin erilaisia, mutta kun harjoittelu aloitetaan aikaisin (laittamaan lelut illalla paikalleen isän tai äidin avustuksella jo kolmivuotiaana esimerkiksi), niin lisää vastuuta tulee automaattisesti ajan mukana. Mielestäni 10-vuotiaan tulee kyllä jo pitää huolta hygieniastaan kokonaan, päästä kantapäihin, eikä sen ikäiselle kyllä vanhempienkaan pidä pakata reppua tai voidella voileipiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina esillä hedelmiä kuten banaaneja tms, lisäksi leipäpaketti on ihan näkyvillä keittiössä, voirasia jääkaapissa helposti otettavissa jne. Ja lapselle on sanottu monta kertaa, että saat ottaa (ja kuuluu ottaa) keittiöstä syötävää jos on yhtään välipalanälkä. Mutta ei hän ota. Odottaa että äiti laittaa kaiken valmiina eteen. Valitsee mieluummin sitten olla nälässä jos äiti sanoo ettei äiti nyt la
Yllättävän yleistä, ettei aikuiset hoksaa sitä, että alle puolitoista metrisen ravinnontarve ole kovin suuri ja luullaan, että lapselle kerkeää tulla nälkä samassa ajassa kuin aikuiselle.
16v.