Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesteroli ja statiinit

Vierailija
06.05.2025 |

Hävinneen keskustelun väite: statiinit nostavat T2D-riskiä -Onko näin?

Minulla on ollut käsitys, että aikuisiän diabetes (T2D), korkea LDL (paha kolesteroli), korkeat triglyseridit, korkea verenpaine, korkea uraatti, korkea Hb, vyötärölihavuus ja ei-alkoholiperäinen rasvamaksa sekä metabolinen oireyhtymä ovat kaikki osittain samoista syistä johtuvia (genetiikka, runsas istuminen, vähäinen aerobinen liikunta, hyvä & rasvainen ruoka, uniapnea).

Statiinit alentavat LDL:ää, koska ne estävät kolesterolin biosynteesiä sokerista ja rasvahapoista. T2D:ssä maksa puskee sokeria vereen, mutta solut eivät pysty ottamaan sitä sisäänsä. Korkea verensokeri on myrkkyä. Siksi olisi kiinnostava tieto (jos tosi), että T2D-riski nousee, jos kolesterolin biosynteesiä maksassa estetään.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni reumapotilaaksi diagnosoitu kokisi ihmeparantumisen kun ymmärtäisi kokeilla statiinien poisjättöä. Ei ollutkaan reuma, vaan epäsopivat lääkkeet eli statiinit.

Vierailija
22/42 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinun ei ole pakko syödä niitä, voit olla syömättäkin. Minä syön, kun on geenimutaatio joka nostaa ldl kolesterolin ylös, olen hoikka ja veren rasvapitoisuus on alhaalla 

Ja silti syöt lääkkeitä. Miksi ihmeessä??

Etkö ymmärrä lukemaasi, Geenimutaatio nostaa ldl-kol ylös, siki moni joutuu syömään. Oma mies on samaa porukkaa, syönyt jo yli 30 v.

Ei mitään sivuvaikutuksia, paitsi hyvä stondis vielä yli 70 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaisitko statiinit kun kokonais on 5,7 ja ldl 3,7, muut normaalit. Ei diabetesta

Miksi kukaan tuossa tilanteessa aloittaisi? Hölmö kysymys kaikkiaan.

Vierailija
24/42 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen riskiryhmässä veritulpan ja sydänongelmien osalta ja syön mielihyvin statiineja, jotka eivät aiheuta minulle mitään ongelmia ja pitävät kolesterolitason alhaalla. Uskon mieluummin kardiologeja kuin vauvapalstan mutu-tietoa, joka usein perustuu huuhaa-mediaan.

Olet oikeassa. T.hoitsu

Vierailija
25/42 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön statiineja.  Ei mitään haittaa ole ollut. Diabetes oli ollut neljä vuotta kun statiinit määrättiin.  Kolesterolit olivat noin 3 mutta diabeetikon tavoitteena 1.8.

Pää ja muisti pelaavat hyvin , ikää 80.aika on lähteä kun aika tulee täyteen.

En usko tuota huuhaa-kovien rasvojen syöjiä (keto)  jotka somessa väittäbät kol 7 olevan tavoitearvo jottei tule muistisairautta. 

He imevät oppinsa muiden maiden huuhaa-porukalta. 

Statiinit ei ole edes kalliita,  muutamia euroja kolmen kuukauden satsi. 

Vierailija
26/42 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni reumapotilaaksi diagnosoitu kokisi ihmeparantumisen kun ymmärtäisi kokeilla statiinien poisjättöä. Ei ollutkaan reuma, vaan epäsopivat lääkkeet eli statiinit.

Ainakin meidän suvu reuma näkyy ihan tiettynä verikokeissa.

En ole kokenut statiineista minkäänlaisia särkyjä. Ehkä ne nivelet pitäisi nivelrikkojen takia kuvata?

Vierailija
27/42 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä video kandee ehdottomasti tshiigaa, jos kiinnostaa se seikka notta miten statiineista tuli monien lääketehtaiden ylivoimaisesti tuottoisin kultakaivos:

Muutaman euron lääke kultakaivos?.

Kolmen kuukauden satsi, en lähde katsomaan, mutta viiden euron paikkeilla kai.

Diabeteslääke 60 euroa/3 kuukautta.  Verenpainelääkkeet n. 10 e/ 3 kuukautta

Vierailija
28/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reuma diagnosoidaan myös vain oireiden kautta vaikka verikokeet olisivat puhtaat, googletapa vaan. Verkostoituneet osaavat reumalääkärit ovat vähissä Suomessa reumasairaalan lopettamisen myötä. Diagnooseja tekee joku terveyskeskuslääkäri 15 min ajallaan. Vuonna 2010 lakkautettiin reumasairaala ja sattumaako alkoi myös kokesterolikeskustelu ja statiinikeskustelu esim. Yle, MOT jne. Itse ajattelen että reumasairaalassa olisi havaittu milloin on reuma ja milloin niveloireet on statiinien syytä.

Vierailija
29/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meidän suvu reuma näkyy ihan tiettynä verikokeissa.

En ole kokenut statiineista minkäänlaisia särkyjä. Ehkä ne nivelet pitäisi nivelrikkojen takia kuvata?

Ed. Vastaus tähän

Vierailija
30/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reuma diagnosoidaan myös vain oireiden kautta vaikka verikokeet olisivat puhtaat, googletapa vaan. Verkostoituneet osaavat reumalääkärit ovat vähissä Suomessa reumasairaalan lopettamisen myötä. Diagnooseja tekee joku terveyskeskuslääkäri 15 min ajallaan. Vuonna 2010 lakkautettiin reumasairaala ja sattumaako alkoi myös kokesterolikeskustelu ja statiinikeskustelu esim. Yle, MOT jne. Itse ajattelen että reumasairaalassa olisi havaittu milloin on reuma ja milloin niveloireet on statiinien syytä.

Eivät kaikki reumapotilaat syö statiineja.  Reuma ei ole vain epämääräisiä särkyjä.  Itselläni ei ole reumaa mutta olen reumasukua.

Vierailija
31/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kaikki mitä luettelit, on metabolinen oireyhtymä.

Vierailija
32/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki reumapotilaat syö statiineja.  Reuma ei ole vain epämääräisiä särkyjä.  Itselläni ei ole reumaa mutta olen reumasukua.

Reuma on hyvin yleinen sairaus, mutta tuonkin esille sen kysymyksen, että kuinka moni statiinien käyttäjä on myöhemmin lääkkeet aloitettuaan saanut niveloireita, jotka on diagnosoitu reumaksi vaikka näin ei ole vaan syynä statiinit. Emme tiedä koska se ei ketään jostakin syystä kiinnosta. Kipulääkeresetin sijaan statiinit pois ja ihminen voi taas liikkua ja nukkua.

Vierailija
33/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketeollisuus tavoittelee voittoja.

Kai siitäkin voisi keskustella. Statiinit ovat miljardibisnes.

Parempi vaihtoehto, ku kovettuneet ja jäykät verisuonet. Toki, jos ihannoit korkeaa kuolleisuutta sydän-ja verisuonitaudeissa, niin mikäpäs siinä. Minun mieheni syö statiineja ja kolesteroli huipputasoa. Korkeaa verenpainetta ei ole. Näin mieheni saa lisävuosia ja ymmärtää syödä terveellisesti ja liikkuu.

Vierailija
34/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinun ei ole pakko syödä niitä, voit olla syömättäkin. Minä syön, kun on geenimutaatio joka nostaa ldl kolesterolin ylös, olen hoikka ja veren rasvapitoisuus on alhaalla 

Ja silti syöt lääkkeitä. Miksi ihmeessä??

Minulla on lievää ylipainoa. Kolesterolit hyvät, ei sydän-ja verisuonitauteja, edes riskiä. Kun geeneissä, ei painolla ole mitään merkitystä.

Vierailija
35/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabeetikkokaverille määrättiin statiineja. Ehkä ne ajatteli ettei 65 vuotiaalla ole enää väliä.

Kuitenkin hän on minun paras ystäväni ja rakkaani enkä ole hänestä valmis vielä luopumaan. Joten ottakaa nyt tuosta sitten selvää. Lääkäreinä ollut venäläinen, virolainen ja intialainen. Kaikki samassa tk:ssa.

Mitenkäs se kolesterolipitoisuus veressä?

Vierailija
36/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä statiineja määrätään diabeetikoille. Ei haittaa vaikka statiinit hieman nostavat verensokeria, koska verensokerit ovat muutenkin niin korkeat, että diabeteslääkkeitä pitää syödä.

Eihän niitä statiineja määrätä sen takia, että diabetes! Kyllähän niitä määrätään korkean kolesterolin vuoksi.

Vierailija
37/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reuma on sisäsyntyinen, eli autoimmuunisairaus.

Vierailija
38/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen riskiryhmässä veritulpan ja sydänongelmien osalta ja syön mielihyvin statiineja, jotka eivät aiheuta minulle mitään ongelmia ja pitävät kolesterolitason alhaalla. Uskon mieluummin kardiologeja kuin vauvapalstan mutu-tietoa, joka usein perustuu huuhaa-mediaan.

Olet oikeassa. T.hoitsu

Eiköhän tuossa ole se kardiologi ollut oikeassa. T. Lähihoitaja 

Vierailija
39/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reuma on hyvin yleinen sairaus, mutta tuonkin esille sen kysymyksen, että kuinka moni statiinien käyttäjä on myöhemmin lääkkeet aloitettuaan saanut niveloir

Ei reumaa todeta pelkästään oireiden perusteella. Vaati verikokeita, kuvantamista. Meillä täällä erikoissairaanhoitopiirissä reumalääkäreitä.

Vierailija
40/42 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä statiineja määrätään diabeetikoille. Ei haittaa vaikka statiinit hieman nostavat verensokeria, koska verensokerit ovat muutenkin niin korkeat, että diabeteslääkkeitä pitää syödä.

Eihän niitä statiineja määrätä sen takia, että diabetes! Kyllähän niitä määrätään korkean kolesterolin vuoksi.

Diabeetiikoilla kun muutenkin valtimot kovettuvat heille tahdotaan kolesterolit painaa alhaisemmaksi kuin muilla.  Alle normaalin viitearvon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän