Suomalaisten ostovoiman kehitys: Oikeista ravintoloista siirryttiin ensin pikaruokaloihin ja nyt ruokakauppoihin syömään.
YLE kertoo miten yhä useampi suomalainen "syö ravintolassa" ostamalla purtavan kaupasta ja syömällä siellä.
Samalla oikeat ravintolat kaatuvat yksi toisensa jälkeen. Roskaruokapaikatkin ovat jo tyhjenemässä.
Työssä käyvätkin ovat ulosotossa ja leipäjonoissa.
Kyllä on SURKEAKSI mennyt suomalaisten ostovoima.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita marketin sisällä olevia kahviloita/ravintoloita ollut pian 10 vuotta. Näyttää siltä, että monet isommat koululaiset korvaavat ilmaisen lounaan kaupasta ostetuilla herkuilla, vaikkakaan eivät jää syömään niitä kaupan sisälle.
Kyllä moni lapsi kävi kaupassa hakemassa pullaa ja piirakkaa ruokatunnilla jo silloin kun itse olin yläasteella 30 vuotta sitten.
En koskaan käynyt. Ei ollut edes omaa rahaa niin paljoa, että olisi ollut kiinnostusta. Mielummin säästi rahat johonkin muuhun jos oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin 2007 ammattiin. Palkkataso ei ole noussut kuin parilla eurolla. Niistä ajoista. Alkupalkka oli 7 euroa tunti.
Ei ole ollut ikinä varaa käydä ravintolassa. Joskus lapsuudessa ysärinä käytiin ja vanhemmat maksoi. Omia lapsia en ole vienyt koskaan ravintolaan. Kiva elämä mulla noin muuten mutta en käy missään.
Parempi oleilla vuokrakämpässä suurin osa ajasta, koska se syö palkasta 1/4, oleilla koko rahan edesta.
Sun lapset ei välttämättä tule koskaan käymään ravintolassa. Eivät opi sellaiseen. Jos heille tulee lapsia, niin on hyvin mahdollista että ei tule koskaan käymään ravintolassa.Eikä ravintolassa oikein kehtaa tai ilkeä käydäkään. Pitäisi laittautua ja ahdistaisi yrittää nauttia ateriasta ihmispaljoudessa.
Jos ravintoloissa on ihmispaljous, niin miten voi väittää, ettei kukaan käy niissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se on kun on talouspuolue hallituksessa.
Jopa av-mammat osasivat ennustaa, että näin tulee käymään. Siitä käytiin kovasti keskustelua jo silloin kun hallitus julkaisi ensimmäiset leikkauslistansa.
Kauheasti piti vaan kiireellä leikata, seurauksia miettimättä.
Avaa nyt ne silmäsi ja korvasi ja virkistä muistiasi koskaan ei ole suomalaisia ajettu sellaiseen kurimukseen mihin Marinin hallitus meidät ajoi.
Kaivele itse muistiasi. Et taida muistaa, että silloin tuli korona ja sulki koko Euroopan ja maailman ja sitten tuli Ukrainan sota, joka nosti hintoja kovasti.
Ei ole Marinin vika nuo asiat.
Tämä nykyinen hallitus ajaa yritykset konkurssiin ja työttömyyden ennätyslukemiin, vaikka eletään aina normaalia arkea.
Ei ole ihme, että huonosti menee kun ei tavallinen ihminen voi ymmärtää taloudesta yhtään mitään. Helikopterirahan jakamisesta varoitettiin, se on kautta historian tuonut mukanaan inflaation. Kun rahaa painetaan tyhjästä, niin rahan arvo katoaa
Ennen minäkin reissuillani saatoin käydä syömässä milloin missäkin ravintolassa, ja muuten vaikka ABCllä tai Shellillä nelostietä ajaessani pohjoisesta etelään ja takas, tapahtumissa ostin syötävää paikanpäältä. Nykyään reissussa valkkaan majoituksen omalla keittiöllä, muuten on eväät. Kaikki maksaa nykyään niin paljon, mutta lisärahaa ei tule mistään. Pakko sitten säästää niissä kuluissa, missä voi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä mahtaa johtua eläkeläisiin kohdistuva viha? Monilla eläkeläisillä ei riitä rahat edes lääkkeisiin ja täällä jauhetaan p.skaa liian isoista eläkkeistä.
Koska kaikilla ei ole sen paremmin, niin ei ole varaa sääliä edes eläkeiläisiä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eläkäläiset syövät hyvin. Se on tärkeintä, eikös.
Mitä sinä olet tehnyt tämän maan eteen muuta kuin kadehtinut elämänsä töitä tehneitä? Mene töihin ja lopeta valittaminen. Ei se joidenkin eläkeläisten elintaso tullut ilmaiseksi.
Mitä eläkeläiset on tehnyt? Vähän töitä ja nuorena eläkkeelle toisten taskuille.
Vähän töitä? Suurin osa aloittanut duunit jo 16-vuotiaina toisin kuin nykypäivän ikuiset opiskelijat jotka vielä 40-kymppisinä opiskelevat toista tutkintoa.
ennen sai jopa 14v töitä. Nykyään kesätöihin pääsee vain harvat suhteilla.
Ihmisiä ei päästetä töihin. Jos saat alle 18v töitä tai alle 20v, niin ol
Ei saanut vaan pätkätöiden tekeminen oli jo 60 luvulla ihan tavallista nuorison keskuudessa.
Nykyään vaan nuoriso ei enää huoli mitä tahansa työtä, vaan pitää olla iso palkka ja vakituinen työ. Silpputyöstä on nuoriso aina työelämänsä aloittaneet
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat eläkkeellä, heillä ei ole puutetta mistään. Tekivät juuri ison remontin omakotitaloonsa. Kyllä Suomen eläkeläisten kelpaa. En ole koskaan yltänyt vanhempieni elintasoon, enkä yllä.
Vanhempasi ovat maksaneet velkansa pois, sinä et. Sen takia heillä jää enemmän rahaa kuukaudessa käyttöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai halutaan vaan löytää työpaikan läheltä helppo tapa lounastaa.
Jos ei ole lounasetua, niin jokapäiväinen lounastaminen lounasravintolassa tulee kalliiksi ja sitä paitsi monet haluavat syödä lounaalla kevyesti ja syövät sitten päivän pääaterian vasta töiden jälkeen kotona.
Jos tekee fyysistä työtä, niin liian raskaasta lounaasta tulee ainoastaan huono olo, siksi itsekin olen yleensä syönyt omia eväitä ja jotain kevyempää, kuten salaattia, voileipiä, jugurttia, hedelmiä kahden tunnin välein. jaksaa paremmin ja kotona syö sitten paremmin
Missä sopparissa on mahdollista laiduntaa parin tunnin välein? Vai oletko yrittäjä? Ei meillä työvuorossa syödä kahden tunnin välein, kun on yksi kahvitauko ja yksi puolen tunnin ruokis.
Pääsin joskus 90 luvun alussa tehtaaseen töihin "kutsutaan tarvittaessa" työsopimuksella, ressuiksi meitä silloin kutsuttiin. Olin ihan tohkeissani saamastani työpaikasta, tein työni niin hyvin kuin pystyin, opettelin ja kysyin kokeneemmilta. kutsuja tuli sitten koko ajan tiiviimmin ja lopulta natsasi määräaikainen sopimus. Sen jälkeen oli helppoa hakea muitakin paikkoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä olet tehnyt tämän maan eteen muuta kuin kadehtinut elämänsä töitä tehneitä? Mene töihin ja lopeta valittaminen. Ei se joidenkin eläkeläisten elintaso tullut ilmaiseksi.
Mitä eläkeläiset on tehnyt? Vähän töitä ja nuorena eläkkeelle toisten taskuille.
Eläneet säästeliäämmin kuin nuorempi heti kaikki mulle -sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan tajutaan, että EU ja Euro oli iso virhe?
Työvoiman liikkuvuus nyt vain hallaksi. Kun laskee palkkatason suomessa lattiaan. Ja raha ei jää kotimaahan vaan valuu Puolaan, Viroon ja muualle.
Isänmaallisuus vaatii todisteita ja isänmaalisuus on tekoja. Ei ole väärin maksaa suomalaiselle työntekijälle vähän parempaa palkkaa ja suosia suomalaisia.
Silti teot ja puheet on kovin ristiriidassa.
Mun mielestä virhe oli tuhota suomalainen työväenluokka. Näiden jälkeläiset ei enää lisäänny. Meiltä on käytännössä tuhottu se rehti, ahkera ja tunnollinen työväki, joka tunnettiin maailmallakin. He näytti aikoinaan mallia lapsilleen ja lapset omaksuivat sen. Nyt lapset on kokeneet aikuisina että heidät on petetty monelta taholta.
Ihme jos kukaan käy enää edes äänestämässä koskaan. Mentiin ahneus edellä ja unohdettiin voidella moottori ja huoltaa sitä. Se mitä käy kodinkoneille, autoille, niin nyt tehdään ihmislle. Käytetään loppuun ja heitetään pois.
On kyllä jäätävän kylmäävä äiti.
Ei minkäänlaista vastuunottoa aiheuttamastaan sotkusta.
Ainoa mikä kiinnosta on hän itse, hänen uhriutensa, hänen rahansa ja hänen kuviteltu omaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron. Ovat käyneet kiltisti koulunsa isoissa 30 oppilaan luokissa eivätkä ole vaatineet ilmaisia oppikirjoja tai edes haarukkaruokaa kouluihin - velli ja puurot kelpasivat hyvin. Ovat opiskelleet opintovelalla ilman opintotukia ja asumistukia itselleen korkeitakkin tutkintoja ja maksanaat sitten 10 vuoden aikana opintovelkansa pois. Ottaneet sitten asuntolainaa, jonka maksua moni jatkoi vielä elä
Heidän vanhempansa ovat maksaneet ne koulutarvikkeet ja koulueväät.. Ja he vuorostaan meille yhteisvastuullisesti verotulojen kautta. Nyt me maksamme omien lastemme koulutarvikkeet.
Ero on ihan yksinkertaisesti se, että heidän ansioistaan kerättiin 13% eläkemaksua, minun ansiostani 27,5%
Tämä on minun matematiikan mukaan heti 14% vähemmän ostovoimaa / tienattu työtunti.
Kaikkein suurimman hyödyn Eläketurvakeskuksen laskelmassa saa vuonna 1940 syntynyt nainen: hän saa jokaista työeläkemaksuina maksamaansa euroa kohti peräti seitsemän euroa eläkettä. Saman ikäluokan miehet taas saavat jokaista maksamaansa euroa kohti 4,4 euroa.
Vuonna 2010 syntyneet taas tulevat saamaan eläkejärjestelmästä irti enää vajaat kaksi euroa per eläkemaksuina maksettu euro.
Erikoista että palstalla kielletään fakta jonka Kevakin on auliisti myöntänyt: odotetun elinajan jyrkkää nousua ei otettu riittävän aikaisin huomioon. Vasta alkaen 2005 on reagoitu eläkepommiin jonka vääjäämättömyys tiedettiin jo 1980-luvun lopulla. Eläkeiän ja eläkemaksujen nostaminen asetettiin koskemaan vasta vuonna 1956 syntyneitä. Ja mitkät ikäluokat ne heitä edeltävitkään...hmm..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai halutaan vaan löytää työpaikan läheltä helppo tapa lounastaa.
Jos ei ole lounasetua, niin jokapäiväinen lounastaminen lounasravintolassa tulee kalliiksi ja sitä paitsi monet haluavat syödä lounaalla kevyesti ja syövät sitten päivän pääaterian vasta töiden jälkeen kotona.
Jos tekee fyysistä työtä, niin liian raskaasta lounaasta tulee ainoastaan huono olo, siksi itsekin olen yleensä syönyt omia eväitä ja jotain kevyempää, kuten salaattia, voileipiä, jugurttia, hedelmiä kahden tunnin välein. jaksaa paremmin ja kotona syö sitten paremmin
Missä sopparissa on mahdollista laiduntaa parin tunnin välein? Vai oletko yrittäjä? Ei meillä työvuorossa syödä kahden tunnin välein, kun on yksi k
Menen töihin seitsemään, ensimmäinen kahvitauko 12 minuuttia on kello yhdeksän, ruokatauko puoli tuntia kello 11 ja viimeinen kahvitauko 12 minuuttia kello 13.30
Ihan normaalit tauot, kun tekee kahdeksan tunnin työpäivää. Olet kyllä aika töykeä, puhutko ihmisille ihan yleisestikin noin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita marketin sisällä olevia kahviloita/ravintoloita ollut pian 10 vuotta. Näyttää siltä, että monet isommat koululaiset korvaavat ilmaisen lounaan kaupasta ostetuilla herkuilla, vaikkakaan eivät jää syömään niitä kaupan sisälle.
Kyllä moni lapsi kävi kaupassa hakemassa pullaa ja piirakkaa ruokatunnilla jo silloin kun itse olin yläasteella 30 vuotta sitten.
Oikea buumeri-ikäluokka jätti ostamatta ruokalippunsa ja ostivat mieluummin kaupasta munkkia ja Jaffaa.
Oma isä kuolinvuoteellaan totesi mulle, älä sie tyttö töitä tee, ei oo ennee Suomee, älä sie tyttösein itteäs rasita, mie oon maksanut siu tukes ja ota kaikki mikä irtoaa, todelliset rosvot on ahnehtineet kaiken.
Ällös häpee tyttösein mie oon maksanut kaiken. Hän oli niin katkera mies kun mentiin euroon ja EU:hun. Aika pian ennen eläkeikää totesi ettei työnteko ennee kannata. Isäni kehoitti kaikkia suomalaisia menmään lakkoon, hänelle vain naurettiin. Isä kuoli 79 ikäisenä. Hän oli tiedettävästi harvoja jotka kykeni päivän aikana polttamaan neljä askia röökiä ja hän oli oikkein kova työmies. Kovempi kuin muut. Lopun aikaa teki töitä vain huvikseen tappioksi.
Minä suosin abc ja raxin tyylisiä paikkoja jossa tapaa rehtejä ahkeria ihmisiä. Välttelen hienostojen paikkoja jossa asiakkaat on rosvoja ja ahneita ylpeitä ja muita parempina pitäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat eläkkeellä, heillä ei ole puutetta mistään. Tekivät juuri ison remontin omakotitaloonsa. Kyllä Suomen eläkeläisten kelpaa. En ole koskaan yltänyt vanhempieni elintasoon, enkä yllä.
Saan tonnin kk. Ei muita tuloja ja tukia. Käykö kateeksi stana.
Vierailija kirjoitti:
Mistä mahtaa johtua eläkeläisiin kohdistuva viha? Monilla eläkeläisillä ei riitä rahat edes lääkkeisiin ja täällä jauhetaan p.skaa liian isoista eläkkeistä.
En tiedä, mistä tuo viha kumpuaa, mutta ihmetyttää, miten moni rääkyy sitä, että vain eläkeläisillä on rahaa, eikä ollenkaan tajua, että ne on tehneet töitä jo sen 50 vuotta. Sitten, kun nämä rääkyjätkin on olleet töissä 50v voi heilläkin olla rahaa. Eikä nytkään suurimmalla osalla eläkeläisistä ole rahaa ostella kalliita asuntoja, ainostaan niillä on, jotka on olleet hyvissä viroissa ja tienanneet hyvin sen 50v siellä töissä.
Ja kun valitetaan, että jotkut 40-luvulla syntyneet (nyt vähän alle 80v ja vähän yli 80v ihmiset) on saaneet eläkemaksunsa moninkertaisina, niin ei huomoida sitä, että palkat on silloin olleet niin pieniä, että silti saavat eläkettä moni sen 1000e/kk.
Vaikka olen ollut vuossikymmeniä töissä (40v) niin en ole koskaan saanut niin hyvää tuntipalkkaa, kuin lapsistani jokainen heti, kun on mennyt työelämään. Eli heillä on parempi pakka ollut alusta asti, kuin minulla vieläkään, joka olen aloittanut työt 80-luvun alussa.
Tulevat tienaamaan puplasti/triplasti minuun verraten, joten kai sitä eläkettäkin noin isoista tuloista kertyy. Pienistä palkoista joita naisille on aina maksettu, ei ole isoja eläkkeitä kertynyt .
Itsekin jäämässä muutaman vuoden päästä eläkeelle ja ei se eläke ole edes 1500e/kk.
Ja näin 60-luvulla syntyneenä opiskelut piti maksaa lainalla, koska opintorahoja ei ollut eikä vuokratukia ym. Ja kun töihin on menty 80-luvn alussa palkka on ollut nykyrahassa noin 1000e/kk täysillä tunneilla jos sitäkään.
Joten ei ole leveästi elelty, ei syöty ukona eikä oikestaan muitakaan huvituksi voinut olla, koska suuri osa palkasta meni vuokraan. Ei olisi tämä nykynuorten elintaso ollut mitenkään mahdollinen. Ei ollut varaa edes puhelimeen. Ensimmäinen lankapuhlin oli vara vuokrata 1994, silloinkaan sitä ei voinut ostaa, vaan se piti vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Ennen minäkin reissuillani saatoin käydä syömässä milloin missäkin ravintolassa, ja muuten vaikka ABCllä tai Shellillä nelostietä ajaessani pohjoisesta etelään ja takas, tapahtumissa ostin syötävää paikanpäältä. Nykyään reissussa valkkaan majoituksen omalla keittiöllä, muuten on eväät. Kaikki maksaa nykyään niin paljon, mutta lisärahaa ei tule mistään. Pakko sitten säästää niissä kuluissa, missä voi.
Olen ollut töissä 80-luvulta lähten ihan normi töissä, mutta en koskaan ole pystynyt käymään syömässä missään ulkona, en reissussa eikä muuten. Aina on ollut omat eväät.
Edes kahvia en ole raaskinut juoda ulkona. Kotona on paljon halvempaa keittää termariin ja ottaa mukaan.
ennen sai jopa 14v töitä. Nykyään kesätöihin pääsee vain harvat suhteilla.
Ihmisiä ei päästetä töihin. Jos saat alle 18v töitä tai alle 20v, niin olet special