Miksi luotat enemmän yksityiseen kuin kunnalliseen perhepäivähoitajaan?
Tuntuu yleinen trendi olevan, että kunnallinen pph on vain juoruileva, vanha työhönsä kyllästynyt akka! Ja että yksityinen olisi jotenkin parempi. Ainakin meidän alueella on todella ihania kunnallisia pp-hoitajia ja taas todella huonoja yksityisiä pp-hoitajia. Satun vain tuntemaan pari yksityistä ja heille en kuvittelisi edes vieväni. Ovat " ystäviä" vuosien takaa, joten avoimesti kertovat " toiminnastaan" . Toinen on yh, jolla sitten kyllä miesseuraa ja ilolientä kuluu viikonloppuisin, kun omat lapset isällään. Tämä hoitaja myös haukkuu varsinkin erästä perhettä, jonka lapsi hänellä hoidossa. Toinen taas on sellainen, joka ulkoilee hoitolasten kanssa noin 400 metriä päivässä eli juuri sen verran mitä on matkaa kauppaan ja takaisin. Ikinä eivät käy lähipuistossa, vaikka se on 100m päässä! Rouva mieluummin polttelee tupakkaa terassillaan ja lapset katsoo dvd-elokuvia. Mutta kunnallisella puolella on monta ihanaa hoitsua. Vuosia työtä tehneitä, mutta aina jaksavat ilolla hoitaa lapsia ja ulkoilla paljon päivittäin. Oman lapseni hoitaja lisäksi askartelee ja keksii aina kaikkea " kivaa" . Talviaikaan hiihdellään, luistellaan ja jos vain yksi lapsi hoidossa hän vie uimaan, Heselle ja muuta sellaista..... Että ei se yksityinen aina ole laadullisesti paras. Koulutustakaan ei välttämättä yksityisellä ole, mutta kunnallinen kouluttautuu koko ajan.
Kommentit (3)
Kunnallinen saa hoitolapsensa kunnan järjestämänä eikä joudu niitä itse hankkimaan. Siksi yksityinen tod. näk. usein parempi.
Itse ainakin kävin useammalla tutustumassa ja olen todella tyytyväinen yksityisen hoitajan valintaamme.
Mutta noin yleisellä tasolla yksityiseksi ryhtyminen vaatii sentään jonkinlaista aloitekykyä ja uskallusta että viitsii käydä sen paperisodan läpi ja ottaa selvää asioista. Ihan joka pahvi ei siihen viitsi ryhtyä, vaan menee mieluummin palkkatöihin. Ja tämä ei sitten tarkoita että jokainen kunnallinen hoitaja olisi tyhmyyttään ja laiskuuttaan kunnallisena ;)