Mitä mieltä olet työpaikasta, jossa on tällaiset säännöt?
Jos myöhästyt aamulla töistä minuutinkin, niin pomo huomauttaa siitä. Työpäivä on aikataulutettu melkein minuutin tarkkuudella jonkun muun aikatauluttamana, sinun tehtäväsi on pysyä kiinni sinulle laaditussa aikataulussa. Välillä on pari minuuttia väliä käydä vessassa. Ruokatauko on tasan 30 min ja tiettyyn kellonaikaan. Työt pitää lounaan jälkeen aloittaa minuutilleen sen 30 min tauon jälkeen. Lomien ajankohdat päättää esimies, saat toivoa ajankohtaa mutta toivettasi ei huomioda. Palkattomia vapaita et saa. Sairauspoissaoloihisi suhtaudutaan nihkeästi, voi kyllä olla sairaana pois mutta joudut tekemään ne kasautuneet työt muiden töiden päälle sitten kun palaat. Jos sinulla on joku oma meno keskellä päivää vaikka kiireetön aika hammaslääkärille niin et saa mennä sinne koska vapaata ei myönnetä, sanovat että mene illalla.
Mitä mieltä olet tällaisesta työpaikasta?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia aloittaa työt ajallaan ja eikä ruokatauolla olla pitempään kuin sen 30 minuuttia. Sen sijaan, en ymmärä ettei lomatoiveita kuunnella.
Minustakin on normaalia aloittaa työt ajallaan. Kyse ei ollut siitä. Vaan siitä, että jos yhden kerran työssäolon aikana myöhästyy minuutin yllättävän liikenneruuhkan takia, niin siitä saa huomautuksen. Ap
Miten teillä tuo aika tsekataan? Pomo on kellon kanssa ovella vai teillä on kortti, joka leimataan sisään tullessa.
Kellokortti. Pomot katsoo päivittäin leimausajat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi tympeää, jos ei pusty sopimaan vapaata asioiden hoitamista varten.
Vaimoni ei saanut vapaata minun mummoni hautajaisiin...
Oman äitinsä hautajaisiin sentään sai, mutta muuten oli vain 3 päivää poissa töistä äitinsä kuoleman johdosta.
Vaimon pitäisi saada vapaata sinun mummosi hautajaisiin?
No huh huh, mä en edes tiedä mun mummon nimeä!
No huh huh että joku kehtaakin ylpeillä sillä että on huonot välit omaan sukuun. Minä lähtisin lätkimään jos työnantaja estäisi minua menemästä _puolisoni tueksi_ kun hänelle rakas ihminen kuolee.
Menisit ensin töihin mistä lähteä lätkimään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi tympeää, jos ei pusty sopimaan vapaata asioiden hoitamista varten.
Vaimoni ei saanut vapaata minun mummoni hautajaisiin...
Oman äitinsä hautajaisiin sentään sai, mutta muuten oli vain 3 päivää poissa töistä äitinsä kuoleman johdosta.
Vaimon pitäisi saada vapaata sinun mummosi hautajaisiin?
No huh huh, mä en edes tiedä mun mummon nimeä!
No huh huh että joku kehtaakin ylpeillä sillä että on huonot välit omaan sukuun. Minä lähtisin lätkimään jos työnantaja estäisi minua menemästä _puolisoni tueksi_ kun hänelle rakas ihminen kuolee.
Menisit ensin töihin mistä lähteä lätkimään
Ei tarvitse mennä kun on jo työ ja vakipaikka :D
Olisin lähtenyt nosteleen jo aikoja sitten.
Kuulostaa jopa hyvältä. Olen ollut tuollaisessa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tuollaisessa hyvää on sinun kannalta? Sekö ettet voi koskaan vaikuttaa lomiesi ajankohtiin? Vai ehkä se, että avopuolisosi isä tai oma kummitätisi kuolee etkä pääse hautajaisiin, koska ei myönnetä vapaata? Vai kenties mikä?
Kymmenien vuosien kokemuksella sanoisin että jos on joustamaton työpaikka niin silloin en itsekään joustaisi. Minuuttikin ylitöitä niin tunti merkataan. Teen vain sen minkä normityötahdilla pystyn. Jos saikulla työt kasaantuu, ei ole minun ongelmani. Saatan purkaa työruuhkat jos kauniisti pyydetään ja siitä saan kunnon korvauksen. Jos on kumpi tahansa osapuoli joustamaton niin ollaan sitten molemmat. Ei olisi vaikeuksia noita määräyksiä noudattaa mutta tekisin vain sen mitä pitää, en yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tuollaisessa hyvää on sinun kannalta? Sekö ettet voi koskaan vaikuttaa lomiesi ajankohtiin? Vai ehkä se, että avopuolisosi isä tai oma kummitätisi kuolee etkä pääse hautajaisiin, koska ei myönnetä vapaata? Vai kenties mikä?
Sille nyt ei mitään voi, että jos kaikki toivovat lomaa heinäkuulle ja joulun välipäiville, mutta koko firmaa ei voi laittaa siksi aikaa kiinni, niin silloin osan lomatoive ei voi toteutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli sillä on perustelu, niin ok. Mutta minusta lähtökohtaisesti työhön tullaan ajoissa. Itse olen aina 10 min etuajassa ja moikkaan työkavereita ym. Ei minusta mihinkään työhön tulla myöhässä, minuuttiakaan.
No joskus bussi voi juuttua ruuhkaan kolarisuman takia tms. Ei joku yksittäinen myöhästyminen ole aina oma syy. Ap
Jos bussi joutuu kolariin, niin siitä varmaan voi ilmoittaa pomolle, jos ei ole kovin pahasti loukkaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä hyvin määritelty työaika. Jos sitä työaikaa kirjataan minuuttiaikataululla niin työnantajan on todella vaikea perustella palkatonta venymistä mitä nykyään odotetaan aika monessa paikassa. Tunnit täyteen ja kotiin kuulostaa siihen nähden todella hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenien vuosien kokemuksella sanoisin että jos on joustamaton työpaikka niin silloin en itsekään joustaisi. Minuuttikin ylitöitä niin tunti merkataan. Teen vain sen minkä normityötahdilla pystyn. Jos saikulla työt kasaantuu, ei ole minun ongelmani. Saatan purkaa työruuhkat jos kauniisti pyydetään ja siitä saan kunnon korvauksen. Jos on kumpi tahansa osapuoli joustamaton niin ollaan sitten molemmat. Ei olisi vaikeuksia noita määräyksiä noudattaa mutta tekisin vain sen mitä pitää, en yhtään enempää.
Ylitöihin määrätään, ne eivät ole mikään merkkauskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia aloittaa työt ajallaan ja eikä ruokatauolla olla pitempään kuin sen 30 minuuttia. Sen sijaan, en ymmärä ettei lomatoiveita kuunnella.
Meillä ruokatauko on 20min ja kahvitunti 10min. Hoitoalalla. Potilasajat alkaa minuutilleen. Siihen tottuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöihin määrätään, ne eivät ole mikään merkkauskysymys.
Meillä on merkkauskysymys. Tosin kyllä niitä vähän valvotaan, että onko ollut tarvetta tehdä ylitöitä. Omantunnon mukaan laitetaan ne ylityötunnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no eka lähtökohta on: töihin TULLAAN AJOISSA, ei minuutti-viis minuuttia työajan alkamisen jälkeen!
Lounasaika on lounasaika ja pomo saa määritellä...
Palkatonkin vähän riippuu, lue työehtosopimus!
Nuorilla on kuulema tapana pyytää "lomaa koska poikaystävälläkin on" ja "voinko tulla vasta ysiin ja lähteä kolmelta?"
Yhtälailla ei sitten myöskään tulla liian ajoissa. Klo 11.00 on 11.00, eikä 9.35. Tällainen ei tunnu monille menevän jakeluun, vaikka kuinka monta kertaa niille sanoisi.Tämä on muuten joissakin paikoissa vaikea ymmärtää. Jos palkka alkaa juosta kasilta ja työehtosopimuksessa on määritelty että klo 08.00 pitää olla työvaatteet päällä työnantajan käytettävissä, niin sitten se tarkoittaa että ollaan klo 8.00 valmiita. Jos itse haluaa tulla p
Työehtosopimuksessa ei ole määritelty mihin aikaan työaika alkaa. Kyllä se yrityksessä päätetään ja työsopimuksessa saattaa olla maininta
Vierailija kirjoitti:
Minä taas samalla kokemuksella sanoisin, että nuo säännöt on olemassa ihan siitä syystä, että työntekijät eivät ole sisäistäneet molemminpuolisen joustamisen periaatetta, vaan olettaneet, että työnantaja kyllä joustaa, heille riittää palkan saaminen. Kun 50% porukasta ei ole töissä klo 8, vaikka haluaa palkan siitä alkaen, niin on pakko ryhtyä tiukentamaan sääntöjä. Työssä maksetaan tuloksesta, totta, mutta kun myöhästelijöiden takia muut eivät voi aloittaa, niin kokonaisuus ei toimi.
Aikoinaan vein lapsen päiväkotiin klo 6.30 ja minulla oli kiire seuraavaan bussiin, jotta ehdin töihin klo 7.00. Oli aamuja, jolloin hoitaja ei ollutkaan paikalla, vuoroon saatettiin tulla vasta klo 6.45 ja asia kuitattiin sillä, että oli kiireinen aamu. MInä myöhästyin töistä, mutta sehän ei merkinnyt varhaiskasvattajalle mitään. Oli pakko hankkia auto vain päiväkodin itseään ajattelevien hoitajien takia.
Olin insinööritoimistossa töissä. Siellä oli tärkeintä paikalla oleminen, jotta saadaan laskutusta. Homman edistyminen oli sivuseikka, mutta laskutuksen tekeminen olemalla paikalla oli se tärkein juttu.
Työssäni ei ole mitään noista - hyvä muistutus olla tyytyväinen työpaikkaani ja sen mukavaan ilmapiiriin!
Vierailija kirjoitti:
Mikäli sillä on perustelu, niin ok. Mutta minusta lähtökohtaisesti työhön tullaan ajoissa. Itse olen aina 10 min etuajassa ja moikkaan työkavereita ym. Ei minusta mihinkään työhön tulla myöhässä, minuuttiakaan.
Niuhottaja. Et pystyisi olemaan töissä Etelä-Euroopassa päivääkään.
Meillä työnantaja maksaa palkan silloin kun muistaa. Toteaa vain valituksiin, että niinhän tekin tunnutte tekevän vähän mitä sattuu ja milloin sattuu, hän maksaa palkat vastaavalla tavalla.