Mitä ruokia olette tehneet jauhelihan tilalle?
Aina kun menen kauppaan niin jauheliha on loppu. Tein esim nakkikastiketta tilalle ja kanaa oon kans ostanut. Soijarouheesta tulee pahan makuista ruokaa. Oon miettinyt vegejauhista mutta en ole saanut aikaiseksi vielä ostaa sitä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto on aina hyvää ja helppoa, ja siihen vaikkapa sämpylät kaveriksi
Hernekeitosta on paha vääntää makaronilaatikkoa tai lihapullia!
Hernekeittopyörykät
2 valkosipulin kynttä
1 tölkki hernekeittoa
1-3 dl vehnäjauhoja
3 hapankorppua hienoksi murskattuna
2 tl rouhittua mustapippuria
1-2 tl chilijauhetta
Paistamiseen öljyä.
Naudan suikale myös yksi vaihtoehto. Ostan naudan sisäpaistia ja leikkaan siitä suikaleet. Toki löytyy myös lihamylly jolla voin sen saman sisäpaistin jauhaa.
Olen jo monta vuotta syönyt tosi vähän punaista lihaa, joten voin kertoa mitä usein syön:
Wokkeja ja curryjä fetalla tai tofulla tms
falafelejä (itsetehdyt)
makkarakastike, pyttipannu, italianpata makkaralla jne
korealaisia ruokia kuten kimchikeittoa sianlihalla ja tofulla, bibimbap vaihtelevin lisukkein
kalaa pannulla, uunissa, puikkoina, keittoina
Yleensäkin keittoja, minestrone, makkara, kasvissose, kala, pinaatti, jne
kaikenmaailman salaatteja juustoilla kanalla jne
kanakastike, tortillat, jne
paljon kasviksia, mutta ennen kaikkea vähän tai ei ollenkaan punaista lihaa.
Sikanautaa on ollut saatavilla normaalisti joten lihapullia isompi satsi muutaman kerran. Porsaan ulkofileepihvejä usein koska ne eivät kalliita. Nuo ovat korvanneet naudan jauhelihat. Nyt tilauksessa Rekosta tuoretta naudan jauhelihaa 6 kg joka riittää hyväksi aikaa. On burgerjauhelihaa ja sitten loput pienemmän rasvaprosentin omaavaa. Ennen juhannusta sitten seuraavan kerran Rekosta tuorejauhelihat ynnä muut ostoon. Tilaus tehty jo koska ennakkovarauksia on paljon.
Olen tehnyt jauheliharuokia kuten ennenkin, aina sitä on ollut saatavilla.
Ei kannata käyttää mitään korvikkeita tyyliin vegejauhista, soijarouhetta tms. Mieluummin vaan tekee muuta, kuten kanaa, kalaa, nakkeja, lihapullia, sieniä, kasviksia, munia jne. jauhelihan sijaan.
Olen ostanut kalapuikkoja, kanasuikaleita ja muusia tehnyt siihen. Alan kohta kalastamaan joka päivä ja syön ahven filettä varmaan sitten syksyyn saakka pari kolme kertaa viikossa. Teen myös munakasta välillä jossa vihanneksia välissä.
En ole syönyt jauhelihaa yli kuukauteen. Helppo keksiä muutakin ruokaa. Kana on terveelisempää.
Kananmunakastike on melko toimiva. Voi syödä perunan kaa, niin kuin jauhelihakastikkeenkin.
Jauheliharuuat on vain murto-osa kaikesta!
Meillä syödään jauhelihaa max kerran viikossa (nyt syönyt vain 2x 5 viikossa)
Lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia, keitto-, laatikko- ja pataruokia, kastikkeita, pastoja, lasagnea/canneloneja, munakkaita, piiraita, nachopeltiä, salaatteja
Nyt menee uuniin paneroidut pakaste wienerleikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä on normaalisti jauhelihaan koko ajan saatavilla. Iltamyöhällä on saattanut käydä vähiin, mutta aamusta heti laitetaan taas hyllyt täyteen.
Tätä just mietin. Koko ajan ihmetellyt kun ihmiset puhuu että jauheliha on loppu, mut joka kerta kun oon itse käynyt kaupassa niin kyllä siellä aina on jauhelihaa ollut
Vierailija kirjoitti:
Sikanautaa on ollut saatavilla normaalisti joten lihapullia isompi satsi muutaman kerran. Porsaan ulkofileepihvejä usein koska ne eivät kalliita. Nuo ovat korvanneet naudan jauhelihat. Nyt tilauksessa Rekosta tuoretta naudan jauhelihaa 6 kg joka riittää hyväksi aikaa. On burgerjauhelihaa ja sitten loput pienemmän rasvaprosentin omaavaa. Ennen juhannusta sitten seuraavan kerran Rekosta tuorejauhelihat ynnä muut ostoon. Tilaus tehty jo koska ennakkovarauksia on paljon.
Mikä on Reko?
Vierailija kirjoitti:
Jauheliharuuat on vain murto-osa kaikesta!
Meillä syödään jauhelihaa max kerran viikossa (nyt syönyt vain 2x 5 viikossa)
Lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia, keitto-, laatikko- ja pataruokia, kastikkeita, pastoja, lasagnea/canneloneja, munakkaita, piiraita, nachopeltiä, salaatteja
Tätähän ei kysytty. Vaan mitä jauhelihan tilalla. Jokainen tietää että jauheliharuokien lisäksi on muitakin.
Kokolihaa, kanaa, kalaa, makkaraa...
Talouspaperi kolminkerroin, maustetaan ja leivitetään. Tulee hyvä Wieninleike. Koehenkilöt söivät ja kehuivat, että aika hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Talouspaperi kolminkerroin, maustetaan ja leivitetään. Tulee hyvä Wieninleike. Koehenkilöt söivät ja kehuivat, että aika hyvää.
Mitä eroa talouspaperilla ja jauhelihalla? Jauhelihassa atomit pyörivät nopeammin.
Ihmettelen suuresti tätä jauhelihan puutetta.
Esim. eilen kävin paikallisessa K-Marketissa. Siellä oli useitakin erimerkkisiä jauhelihapaketteja myynnissä. Ostinkin sitten yhden. Mistä tämä kohkaus johtuu, ettei jauhelihaa olisi?
Kysymys olikin, mitä ruokia olette tehneet jauhelihan tilalle, ei millä korvata jauheliha makaronilaatikossa tai lihapullissa.