Mitä ruokia olette tehneet jauhelihan tilalle?
Aina kun menen kauppaan niin jauheliha on loppu. Tein esim nakkikastiketta tilalle ja kanaa oon kans ostanut. Soijarouheesta tulee pahan makuista ruokaa. Oon miettinyt vegejauhista mutta en ole saanut aikaiseksi vielä ostaa sitä.
Kommentit (47)
Älä ap sorru niihin vegejauhiksiin. Ajattele terveyttäsi.
Kananmunia, kalaa, herneitä, papuja, linssejä, kanaa. Ei kannata nakeilla ja makkaroilla yms. jalosteilla ruveta korvaamaan jauhelihaa, ei ole terveellistä.
Nyt näkyi jo omassa lähimarketissakin jauhelihapula, ensimmäistä kertaa: yksi hylly lähes tyhjä, vain pari naudan jauhelihapakkausta jäljellä. Otin pakastimeen yhden pakkauksen. Toivon etteivät muutkaan rupea hamstraamaan, vaan ostavat maltillisesti, että muillekin halukkaille riittää.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tilasin stroganoffia 4 800 g ja naudanliha säilykkeitä Amazonin kautta.
Kananrintaa uunissa paistetaan. Kalkkunaa ja lohta savustettuna.
Lidlissä on normaalisti jauhelihaan koko ajan saatavilla. Iltamyöhällä on saattanut käydä vähiin, mutta aamusta heti laitetaan taas hyllyt täyteen.
Kasviksia, kuten punasipulia, kesäkurpitsaa ja munakoisoa kuutioituna. Vegenakeista, esim. BonVeganin, saa hyvää nakkikastiketta. Vegejauhiksesta pyöräytän uunissa pyöryköitä ranskisten kaveriksi.
Osta lihamylly ja voit itse jauhaa lihaa kotona.
Mä en ole jauhelihapulaa huomannut, mutta tämän viikon ruokalistalla on mm. kanalasagne, kalahampurilaiset, tofupasta, makkarakeitto ja halloumisalaatti. Tuskin kukaan joka päivä jauhelihaa syö, eli nyt vaan niitä muita ruokia kehiin.
Ostakaa lihatiskistä jauhettua lihaa = jauhelihaa
Itseäkin kiinnostaisi vaihtoehto, jossa onse proteiini ja olisi myös suomalaista.
Hernekeitto on aina hyvää ja helppoa, ja siihen vaikkapa sämpylät kaveriksi
Käytän niin harvoin jauhelihaa, etten edes ole huomannut sen loppuneen kertaakaan. Proteiinia saan lihasta, kalasta, linsseistä, Herniksestä, pavuista, katkaravuista ja erilaisista juustoista. Jos nyt ajattelen vaikka makaronilaatikkoa, laitan siihen linssejä ja kasviksia kuten paprikaa ja sipulia ja välillä olen tehnyt tonnikalasta. Äsken söin pannulla paistettua ohraa, johon lisäsin linssejä, pakasteherneitä, cashewpähkinöitä ja kevätsipulia ja raastoin päälle vähän parmesaania. Suosittelen ottamaan mielikuvituksen avuksi ja panostamaan maustamiseen, proteiinia saa myös viljoista. Oma mielipiteeni vegejauhiksista ja vastaavista on, että niitä en tarvitse mihinkään, koska maistuvatkin yleensä ikävältä niin ettei ominaismakua saa edes mausteilla piiloon, mutta poikkeuksena tähän on Hernis, jota pidän aina kaapissa varalta ja joka imee itseensä hyvin makua muusta ruoasta.
Mitä tulee ihan ruokalajeihin, niin yksi vaihtoehto on, että käyttää jauhelihaa vähemmän per ruoka. Esim. jakaa 400 g jauhelihan 2-3 osaan ja pakastaa osat, ja sitten tekee kattilallisen herne- tai linssikeittoa, johon laittaa vaikka sen 130 g jauhelihaa.
Mausteinen tomaattimurskapohjainen jauheliha-linssikeitto on tosi hyvää.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Pihvejä tai lihapullia, käyn lähikaupasta hakemassa jauhelihan. En voi vaihtaa kanaan tai kalaan allergian takia. Toki pinaattikeitto menee aina, jos ei muuta ole. Ja lihapullista ja pihveistä katson että ovat enimmäkseen lihaa eikä niissä ole kanaa seassa
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto on aina hyvää ja helppoa, ja siihen vaikkapa sämpylät kaveriksi
Hernekeitosta on paha vääntää makaronilaatikkoa tai lihapullia!
Kanaa, kasviksia, makkaraa.