Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dementoituva vanhempi ärsyttää

Vierailija
05.05.2025 |

Tiedän että ei pitäisi hermostua, kun vanhemmalla on alkava dementia, mutten voi sille mitään.

Toinen vanhempi kuoli jo muistisairauteen ja oli aina mitä säälittävin ja herttaisin vanhus. Hänellä muistisairaus ei koskaan ärsyttänyt yhyään, vaan herätti hoivavietin.

Tämä toinen vanhempi on toista maata. Hän ei itse tiedosta, että on jo dementiaa, ja hän on ilkeä, ylimielinen ja vittuileva. Mulla meinaa mennä hermo. Miten kestätte sellaisia vanhuksia?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan samalla tavoin kuin ne on kestäneet sinun kiukuttelua lapsena.

Minulla on sama tilanne. Toisen vanhemman narsismi on dementian takia kehittynyt psykopatian asteelle. Tämä narsisti hakkasi kun olin pieni.

Vierailija
42/46 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muilla ettei ne vanhukset suostu ottamaan mitään apua vastaan? Kun tarjoutuu jotain tekemään, mieluummin vie kalliisti ammatikseen asioita tekeville, vaikka kyse olisi sellaisesta minkä normaali ihminen voi itse tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muilla ettei ne vanhukset suostu ottamaan mitään apua vastaan? Kun tarjoutuu jotain tekemään, mieluummin vie kalliisti ammatikseen asioita tekeville, vaikka kyse olisi sellaisesta minkä normaali ihminen voi itse tehdä.

Tuo oli ihan normaalia ennen kuin dementia alkoi puhkeamaan (joku mukamas käy soittamassa ovikelloa tai ovisummeria öisin (no, ei), putkiremonttimiehet vaihtoivat pölyimurin toisenlaiseen (no, ei) ja varastivat suolamyllyn yms. (no, ei)).

Siskon kanssa ollaan molemmat dippainssejä ja käteviä myös käytännön töissä. Siitä huolimatta mikään neuvo ei tuntunut menevän perille eikä apu kelpaavan. Ennemmin turvauduttiin naapureihin ja tuttaviin, joku naapurin tytär oli ihan huippuasiantuntija kun oli joku merkonoomi ja ostoskeskuksessa pyörivät operaattoreiden yms. kaupustelijat olivat ystävällisiä ja luotettavia.

Sitten sai aina ihmettellä, että mitähän p*skaa autoon on taas myyty / tehty ja mihin hintaan, minkälainen nettiliittymä oli tullut hankittua ja kuinka pitkällä sopimuksella tai mihinkä rahat oli pantu paikallisen pankin neuvojan suosituksesta. Mutsi taas itse ihmetteli vaikkapa sitä, että miten joku liittymä olikin niin kallis 6-12 kk kuluttua solmimisesta ja miksi siitä menee joku laitemaksu joka kk. Tai että miksi rahat ovat vielä pari-kolme vuotta nalkissa jossain sijoitusinstrumentissa ja miten ne tuotot voivat olla niin vähäisiä. No, ehkä kannattaisi kysyä naapurilta mitä mieltä se merkonomitytär olisi...

Vierailija
44/46 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä niin perinjuurin persiistä oleva tauti, että tässä oman läheisen sairastumista läheltä seuranneena on kummasti kasvanut ymmärrys miksi jotkut päätyy lopulliseen ratkaisuun joko molempien tai pelkän puolisonsa osalta.

En siis tietenkään edelleenkään hyväksy, mutta pikkuhiljaa ymmärrän. Tilanteeseen väsyy eikä mitään helpotusta ole luvassa vaikka kuinka jaksaisi vaan huomenna tai viimeistään ensi viikolla kaikki on vielä enemmän päin sitä itteään kuin tänään. Tästä ei saa sairastunut eikä omaiset lomaa eikä vapaata. Lisäksi tässä on se julmuus vielä mukana, että sairastuneen tila vaihtelee eli tänään voi olla aivan kuutamolla ja huomenna aivan entisenlainen, oma itsensä. Sitten taas onkin kuutamon vuoro..

Vierailija
45/46 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiitini taitaa olla loppusuoralla dementiassa, vuosi sitten diagnosoitiin, hän on muuttunut kiltimmäksi, enimmäkseen sängyssä, kotipalvelun avulla pärjää, kohta uusi  palvelutarpeen arvio.

Vierailija
46/46 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitäisi selvittää mitä haluaa. Mistä rasittuu. Muu sukulainen voi auttaa asioiden hoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme