Millainen nettiyhteys vain kesäkäytössä olevalle mökille?
Toistaiseksi ollaan vaan jaettu puhelimen nettiä muihin laitteisiin, mutta olisiko joku muu järkevä vaihtoehto? Siis sellainen, mistä ei tarvitsisi maksaa ympäri vuoden, kun siellä ollaan vaan käytännössä vaan touko-syyskuu. Kokemuksia, suosituksia?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, täytyy vähän perehtyä näihin. Täytynee selvittää eri liittymien toimivuuskin, kun paikka on vähän syrjässä. Nykyinen kännykkäliittymä toimii kyllä hyvin.
Jos kännykkäliittymä toimii hyvin niin miksi pohtia jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa mökkeilyä, kun tupa täynnä elektroniikkaa.
Ei kaikki halua taantua jonnekin 1910-luvulle mökkeillessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka nauttii mistäkin. Harrastan itse sukututkimusta eli teen sitä vapaa-ajallani. Minulla on kahden näytön tietokonesetit sekä kotona että vapaa-ajan asunnolla.
Mitä tulee AP:n proplemaan, niin lähtisin ihan omalla 5G (4G voi myös olla riittävä, ihan kuinka tykkäät) -reitittimellä mökille. Erilaisia liittymävaihtoehtoja prepaidista hyllyliittymään oletkin saanut.
Laitenetillä et tee tuossa kohteessa mitään. Nopeudet näissä ovat tosiaankin vain yhdelle laitteelle ja siinäkin latauksen sijaan lähetykseen painottuen.
Miksi ylipäätänsä reititin? Puhelimissa on pääsääntöisesti parempi vastaanotto ja jakaminen on helppoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka nauttii mistäkin. Harrastan itse sukututkimusta eli teen sitä vapaa-ajallani. Minulla on kahden näytön tietokonesetit sekä kotona että vapaa-ajan asunnolla.
Mitä tulee AP:n proplemaan, niin lähtisin ihan omalla 5G (4G voi myös olla riittävä, ihan kuinka tykkäät) -reitittimellä mökille. Erilaisia liittymävaihtoehtoja prepaidista hyllyliittymään oletkin saanut.
Laitenetillä et tee tuossa kohteessa mitään. Nopeudet näissä ovat tosiaankin vain yhdelle laitteelle ja siinäkin latauksen sijaan lähetykseen painottuen.
Miksi ylipäätänsä reititin? Puhelimissa on pääsääntöisesti parempi vastaanotto ja jakaminen on helppoa...
Puhelimesta netin jakaminen vaati, että puhelin (ja sen omistaja) on aina paikalla. Ei kaupassa, kalassa, kylässä, retkellä ym.
Reitittimessä on kyllä paremmat antennit kuin puhelimessa. Lisäksi, jos valitsee mallin johon saa liitettyä ulkoantennin niin saa myös lisää nopeutta ja luotettavamman yhteyden jos mökki on kuuluvuusalueen rajalla. Liittymän voi tosiaan irtisanoa kesän jälkeen ja ostaa taas seuraavana kesänä uuden. Voi myös vapaasti valita sen operaattorin verkon, jolla on mökillä paras kuuluvuus tai jolla on halvin liittymä.
Elisalta tuli viime viikolla mökkinettitarjous. Olikohan se 9,90€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimesta
Ja vielä se, että jos on useampi kuin yksi käyttäjä tai laite, niin onhan se valmis verkko aika paljon kivempi, kun yhdistellä puhelimella sinne ja tänne.
Siksi olen itse valinnut mökille reitittimen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, on. Saa mökille paljon lisää käyttöpäiviä kun voi tehdä sieltä käsin vaikka pari viikkoa töitä tai voi talvipakkasillakin lämmittää mökin valmiiksi niin ettei tarvitse ensimmäistä yötä hytistä kylmästä. En ymmärrä mitä haittaa siitä elektroniikasta on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prepaid, veloitus/päivä
Siis onko olemassa joku prepaid-wifi, vai mitä tarkoitat? Anteeksi, en ole oikein perillä näistä.
En ole edellinen, mutta meillä on sellainen mökille. Viesti laitetaan ja annetaan joku tunnus ja saa vissiin kuukaudeksi kerrallaan, oli aija halpa, en muista, kysy DNA:lta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, on. Saa mökille paljon lisää käyttöpäiviä kun voi tehdä sieltä käsin vaikka pari viikkoa töitä tai voi talvipakkasillakin lämmittää mökin valmiiksi niin ettei tarvitse ensimmäistä yötä hytistä kylmästä. En ymmärrä mitä haittaa siitä elektroniikasta on?
Tämä on minulla seuraavana haaveena, että lämmittimet ja ilmalämpöpumppu on verkossa. Pystyy jo töihin lähtiessä laittaa lämmitykset kovemmalle ja työpäivän päättyessä on mökillä täydellinen lämpötila!
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä haen sitä, että olisiko vaikka jotain sähköverkkoon saatavaa modeemia tai reititintä, mistä yhteyden voisi jakaa, niin ei tarvitsisi aina yhdistää kännykästä erikseen yhteyttä. Ja yhteyden jakaminen kuluttaa kännykän akkuakin niin että joutuu aika usein lataamaan.
Tuollainen just meillä DNA:lta on. Me ei makseta sitä käyttöä, jos ollaan miehen kanssa kahdestaan, kännykän jakohomma riittää silloin, mutta pitkiä aikoja on 7 ihmistä ja jokainen puuhaa siellä sun täällä, niin tuo reitin on silloin hyvä.
Mökki on vielä paikassa, jossa ei aina puhelimellakaan ole kenttää.
Mikä järkevä? Eikö se puhelimella jakaminen enää onnistu? Teen etätöitä 8h päivässä käyttäen montaa järjestelmää ja jaan netin (työpaikan) puhelimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksei sitä kännykkä voi käyttää, mutta jos vaan ei voi niin sitten vaikka tällainen:
https://www.motonet.fi/tuote/mercusys-mt110-4g-reititin?product=95-02858
Jos mökillä tietokone, tabletteja, joku apple tv/älytv, niin on se hankalaa niitä säädellä sen henkilön puhelimen hotspottiin, joka sattuu olemaan paikalla juuri siinä. Joku lähtee rantasaunalle puhelin taskussa, niin mökiltä yhteydet katkeaa. Päälle se puhelin kuumenee taskussa ja saa olla kokoajan latauksessa. Wifi purkki, jossa 4g/5g-modeemin on siksi fiksuin valinta. Varsinkin jos huonot yhteydet mökillä, niin noissa on paremmat antennit kuin puhelimessa ja voi jopa vetää antennin ulos ja suunnata tukiasemaan.
Justvtuonntakia meillä on se reititin. Pari ihmistä tekee etätöitä ja nuoriso pelailee sadepäivinä ja me vanhat katsotaan vaikka Emmerdalea. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa mökkeilyä, kun et voi olla siellä, jos ei ole olektroniikkaa, jotta voi tehdä etätöitä.
Mulla on jopa kaksi näyttöä mökillä omalla työpöydällä yläkerran makuuhuoneessa. Alakerta ja tupa on sitten sitä mökkeilyä varten, tosin on sielläkin telkkari.
Itsellä wifi-mokkula, jonka otan mukaan myös mökille.
Meillä on mökillä 100 M nettiliittymä, Huawein reititn sim-korttipaikalla ja 2 mesh-purkkia. Pyörii valvontakamerat, televisiokanavat + muu suoratoisto, etätyöt. Meillä on etäohjattavat ulkovalot, samoin vesivaraaja laitetaan päälle etänä. ILP ei ole vielä etäohjattava, mutta sekin on tulossa, kun nykyine laite sippaa.
Tuon läppärini aina mökille mukana. Mokkulan kanssa toimii kyllä hyvin. Vien myös kaiuttimet mökille myös koska kuuntelen musaa usein ja katson ohjelmia. Itse asiassa mulla on kaksi läppäriä ja toisen kuljetan aina mökille. Kotona on laajakaista modeemilla. Asun mökillä koko kesän oikeastaan ja kotona käyn vaan pesemässä pyykit pari kertaa viikossa kun mökillä ei ole pesukonetta.
puhelimesta hotspot päälle ja se on siinä.
Pätkivä ja hermoja vievä nettiyhteys joka ei toimi mutta lasku osaa silti tulla.