Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä syöt, kun haluat syödä edullisesti?

Vierailija
04.05.2025 |

Mitä ruokia teet, kun budjetti on tiukalla  -tai jostain muusta syystä haluat elää säästäväisesti- ja pitäisi saada itselle (ja mahdolliselle perheelle) jotain edullista syötävää?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän juureksia, linssejä, papuja, kaaleja, sipuleita ja lisäksi kauden vihanneksia ja hedelmiä sen mukaan, mikä on edullista. Eläinproteiineista munia, broileria ja possunkylkeä. Riisi ja pasta tietysti kuuluu pakettiin. 

Noista saa todella monenlaista perinteisistä keitoista ja padoista ihan etnisiin herkkuihin saakka, kun osaa laittaa ja maustaa. 

Vierailija
2/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaistia. Lihaa, sipulia ja porkkanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan nestepaaston. Nautin pelkkää suolavettä.

Vierailija
4/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikon tai makkaraperunat.

Vierailija
5/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjapuuroa, perunamunakasta, villiyrtti- ja sienipastaa, kiusauksia... Ylipäätään paljon perunaa (ei valmispakasteina), juureksia, itse poimittuja marjoja, sieniä ja yrttejä monessa muodossa. Lihaa vähän, osan korvaan esim linsseillä.

Vierailija
6/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papuja ja satokauden vihanneksia/tarjouskasviksia. 

Vierailija
8/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen  kylästelemään niin kuin Pölhö Kustaa joka sattui aina kahvi tai ruokailuaikaan tulemaan kylään, näin meillä homma hoidetaan.

Vierailija
9/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakit ja muusi. Nakkikeitto. Makaronilaatikko. Ranskalaiset ja makkaraa. Hernekeitto.

Vierailija
10/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön pätkäpaastoillen puhtaita perusaineksia. Perunaa, papuja, linssejä, kurkku, paprika. Luomukanamunat, luomujauhelihaa. Fetajuustoa, mozzarellaa. Salaattikulhoja noista pääosin kokoan. Avokadoa ja pähkinöitä myös. Ei noille paljon kilohintaa tule. Itse kerään myös sieniä ja marjoja. 

Vierailija
11/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran täällä vaan ollaan joten pöytä koreaksi ja herkut esiin.

Vierailija
12/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuussa meni ruokaan 50-60 e. Söin hernekeittoa, kaurapuuroa, tomaattilinssikeittoa, ruisleipää, rypsilevitettä, appelsiineja, vitamiiniporetabletteja, kahvia, pastaa. 

13/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaksi puuroa itse keräämillä marjoilla.

Ja kasvisruoka on edullisempaa kun liha.

The only fears we have to fear is these fears itself.

Vierailija
14/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kasvismuhennosta tai uunijuureksia. Proteiiniksi soijarouhetta.

Eilen keitin punaisia linssejä, perunoita ja pari porkkanaa. Laitoin sekaan soijarouhetta ja mausteita. Annoksen päälle kaurakermaa, joka oli luksusta ja olisi voinut korvata esim. kahvikaurajuomalla. Päälle silputtua punasipulia. Piti tulla kasvissosekeittoa mutta nestettä oli liian vähän ja tulikin muuta.

Uuniin voi laittaa öljyttynä perunoita, kaalia, porkkanaa, punajuuria tai mitä vain. Kastiketta voi tehdä vehnäjauhoista,  öljystä, sipulista ja soijarouheesta ja mitä mausteita sattuu olemaan. Minulla on nyt esim. edullista sinappia ja soijakastiketta, joista saa makua vaatimattomiin aineksiin. 

Huomiseksi otan likoamaan kuivatut herneet. Tykkään pehmeiksi keitetyistä herneistä perunan kanssa (muhennos johon voi taas laittaa mitä vain) ehkä enemmän kuin hernekeitosta. 500 g herneitä maksoi 95 senttiä, aiemmin olen ostanut 1,10 eurolla. Turpoavat ainakin kolminkertaiseksi, eli on noin puolitoista kiloa hernettä pussillisessa kuivattuja.

Kaurapuuro on hyvin edullista. Ruokaöljyä päälle, ripaus suolaa (joskus sokeria) ja pakastimesta marjoja, voisi laittaa sekaan myös edullisia omenoita.

Itse tehty leipä on hyvin edullista. Esimerkiksi patongin tekeminen ei vie paljon aikaa.

Syön todella edullisesti mutta koska en käytä eläinperäisiä tuotteita tai pahemmin valmisjuomia yms., niin tarvitsen vitamiineja ja hivenaineita purkista. Otan esim. B12, jodia ja d-vitamiinia. Itse tarvitsen myös rautalisää.

Vierailija
15/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikeitto, munakas, kalapuikot. 

Vierailija
16/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhenlihaa ja perunoita.

Vierailija
17/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikalapasta uunissa.

Vierailija
18/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssit ja soijarouhe on halpoja. Kananmunista ja halvoista ruhonosista sitten ravintoaineita. Hiilihydraattina enimmäkseen peruna. Ei mitään lehtisalaattia tai kurkkua vaan oikeasti terveellisiä ja halpoja kasviksia kuten porkkana ja kaali.

Vierailija
19/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa (riisi tai kaura)

Makaronimössöä

perunoita paistettuna, nakkeja ja/tai kananmunaa eli pyttipannu

kaalilaatikkoa

jauhelihakeittoa

ruokaisaa pitsaa.. paketista jauhelihaa tulee 4 päivän pitsapelti.. jakaa pitsan neljään osaan siis..

jauhelihaperunasosetta

Vierailija
20/28 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan söin kuukauden oli markka aikaa,makaroonia,pottua ym. halpaa,kalastelin,  mulla oli sata markaa rahaa ruokaan,ylpeys kun esti niin vipata en rahaa  viitsinyt.