ICT-alan yrityksissä nähdään valtavasti YT-neuvotteluja lähivuosina
ICT-insinöörejä on koulutettu Suomeen liikaa, lähivuosina nähdään valtavasti YT-neuvotteluja kun muutama lahjakkaampi tekee ison tiimin työt tekoälyn kera. Ei tarvita enää 10 hengen tiimiä, riittää 2 - 3 tekemään samat hommat. Hieman kaduttaa alavalinta, olen ollut jo 27 vuotta alalla ja alkaa olla hieman liian myöhäistä tehdä toista uraa. Moni ei tätä kehitystä usko, mutta olen nähnyt jo nyt kuinka täysin osaamattomat tahvot leuhkivat muka itse tekemillään sovelluksilla jonka ovat vain kielimallin avulla kehittäneet.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
28 vuotta alalla olleena ja nykyään tekoälykehityksessä mukana olevana sanoisin, että aika kapean sektorin käyttöä tekoälylle on. Tekoäly on tosiaan kielimalli, mutta sillä ei ole älyä, jota tarvitaan moneen tehtävään. Ruokarobottien eksymiset on yksi osoitus siitä, miten hankalaa koneelle on opettaa yksinkertaisiakin asioita.
Ne ruokarobotit kuitenkin toimii pääosin uskomattoman hyvin. Tarvitaan vain pieni joukko ihmisiä ohjauskeskuksessa auttamaan eksyneitä.
Itse koodaan työkseni, ja tekoäly on tehostanut työnteon ainakin 10-kertaisesti tehokkaammaksi. Joo, ihmistä vielä tarvitaan, mutta sen bulkin tekee tekoäly, ihmisen osaamista tarvitaan ohjaamaan tekoälyä oikeaan suuntaan prompteilla, yhdistämään toimiva kokonaisuus, ratkaisemaan mahdollisesti tekoälyn tekemät virheet (usein sekin tekoälyn avulla, sille voi sanoa että hei tämä kohta antaa tällaise
Mitä alaa olet suositellut lapsillesi?
Nykyajan kylmä meininki on se että kun tehostetaan niin irtisanottavat (ainakin ensimmäiseksi) suurimmaksi osaksi ovat +45 vuotiaita
Tekoäly on tasan niin fiksui, kuin minkälaiseksi se on koulutettu. Aiemmin jo mainittiin, kyseessä on kielimalli, ei varsinainen äly, mikä keksisi asioita itse. Tekoäly ei ainakaan mene sinne asiakkaalle korjaamaan tietokonetta, kytkemään verkkorasioita, asentamaan langattoman verkon tukiasemia. Asentamaan uusille työpisteille laitteita pöydille ja kytkemään ne. Nämä ovat lähituen tehtäviä, ja näissä saat välillä ryömiä pöytien alla, selvitellä sotkuisten tietoliikennekaappien kaapelisotkua jne.
ICT-alalla YT:t ovat pyörineet jo viimeset 20 vuotta. Eli mitä uutta YT:eissä siis on?
Tää on ollut todellisuutta jo pitkään. Ja Intiankin hintataso on alkanut jo nousta.