Tiedättekö mistä tietää että on tullut vanhaksi
Siitä kun itse nouset ylös sängystä keittämään kahvia siihen aikaan kun nuoriso vasta kotiutuu omista menoistaan.
Kommentit (55)
Kun ihminen ikääntyy, sisäinen kello siirtyy. Nuorena olin aina iltaihminen yökukkuja, tottunut menemään nukkumaan noin yhdeltä jos seuraava päivä oli työpäivä ja neljältä jos se oli vapaapäivä mutta kun ikäännyin niin aloin herätä noin kuudelta tai viideltä itsestään. Minun piti opetella menemään aikaisemmin nukkumaan. Ikätoverini kuusikymppiset kertovat samaa. Tämä ei riipu elämäntavoista vaan tämä on joku outo biologinen juttu.
Tai nuoriso lähtee ulos vasta kun itse kotiutuu (mielestään tosi myöhään) omista riennoista.
Se on sitä elämän kettuilua. Kun vihdoinkin saisit nukkua rauhassa pitkään, niin heräät sitten puoli viideltä, tana.
En ole sitten vielä tullut. Ikää 50, ja olen ihan yhtä yökyöpeli kuin nuorenakin. Viikonloppuna menen nukkumaan klo 4-6 ja nukun iltapäivään. Viikolla kun pitää aloittaa yhdeksältä työt, nukkumaan 2-3.
En voi yhtään samastua tähän. Sen sijaan huomaan vanhenemisen mm. siitä, että en enää jaksa ihmisjoukkoja enkä jaksa jonottaa. Uudet vaatteet ja ylipäätään osteleminen ja oma ulkonäkö kiinnostavat joka vuosi vähemmän. Olen tänä vuonna mennyt joihinkin Teams-kokouksiin ilman meikkiä: asia jota en olisi edes harkinnut 5 vuotta sitten.
sen sijaan jaksan kyllä valvoa pitkään ja nukkua vaikka yli puolen päivän jos on mahdollisuus.
T: nainen 47v.
Siitä kun saamissasi synttärikorteissa on klassisia punaisia ruusuja ja kultaiset kohonumerot, kun alat öisin herätä käydäksesi vessassa ja kun alat juosta kahvitarjousten perässä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen ikääntyy, sisäinen kello siirtyy. Nuorena olin aina iltaihminen yökukkuja, tottunut menemään nukkumaan noin yhdeltä jos seuraava päivä oli työpäivä ja neljältä jos se oli vapaapäivä mutta kun ikäännyin niin aloin herätä noin kuudelta tai viideltä itsestään. Minun piti opetella menemään aikaisemmin nukkumaan. Ikätoverini kuusikymppiset kertovat samaa. Tämä ei riipu elämäntavoista vaan tämä on joku outo biologinen juttu.
Mites käy sit meille aamuvirkuille ikäännyttyämme?
Alanko valvomaan yöt ja nukkumaan päivät?
Vierailija kirjoitti:
En voi yhtään samastua tähän. Sen sijaan huomaan vanhenemisen mm. siitä, että en enää jaksa ihmisjoukkoja enkä jaksa jonottaa. Uudet vaatteet ja ylipäätään osteleminen ja oma ulkonäkö kiinnostavat joka vuosi vähemmän. Olen tänä vuonna mennyt joihinkin Teams-kokouksiin ilman meikkiä: asia jota en olisi edes harkinnut 5 vuotta sitten.
sen sijaan jaksan kyllä valvoa pitkään ja nukkua vaikka yli puolen päivän jos on mahdollisuus.
T: nainen 47v.
No sä et olekaan vielä tullut vanhaksi. Odotapas kymmenen vuoden päästä.
Toisaalta niistä varhaisista aamuista on tullut kuin entisiä iltoja ja iltaöitä, jolloin saa ottaa rennosti, tehdä mitä lystää ja on omaa aikaa. Kivaa kun tietää, että on hyvää aikaa aamulla ja aamupäivällä tehdä vaikka mitä, jos jaksaa ja huvittaa.
Telkkarisarjamaratooneille ja elokuville ei tosin jää paljon aikaa kun en viitsisi ennen klo 17 töllöä avata, jollen ole kipeä tai ulkona karmea keli. Nukkumaan kun pitää mennä ennen kello 22.
Sitä että en jaksa naida napsauttaa kuin kuusikertaa viikossa,sunnuntaina pitää levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Ikääntymistä odottaessa.
N. 68v.
Itse herään automaattisesti joka aamu kello 05.30, Ihana keittää kahvit ja herätä hiljaisuuteen.
Tai ainakin tietää aikuistuneensa, kun keittää aamukahvia siihen aikaan, kun kuulee naapurin (samanikäisen) tulevan kotiin yöjalasta.
Kun tuntuu irstaalta panna 16 vuotiasta.
Ärsyynnyn nuorison öyhötyksestä ja kaiken maailman tyktökeistä. Kyllä ennen sitä osattiin olla ilmankin!
Mä etsin iäkkäälle vanhemmalle lahjaa apuvälinekaupasta, mutta löysinkin kaikkea kivaa itselleni. Vanhuus on taatusti tullut.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyynnyn nuorison öyhötyksestä ja kaiken maailman tyktökeistä. Kyllä ennen sitä osattiin olla ilmankin!
Tämä on kyllä takuuvarma merkki! Ja lause "nykyään tehdään surkeaa musiikkia" myös paljastaa heti, että kyseessä on vanhus.
Iskelmät alkavat maistua. Siis, niissä on jotenkin koko elämä, rakkauden kaiho ja lastu laineilla.. Tunteiden tulkki.
Joo, aamulla heräsin ennen viittä, ku alakerran naapurit tuli kotiin kovan kolinan kans 😄