Onko pullien kohottamisessa odotettavissa ongelmia jos huonelämpö on vain 19,8 astetta?
Asun kerrostalossa jossa en itse voi säätää huonelämpöä korkeammaksi. Leivon pullaa. Saattaako kohottamisessa (joko taikinan tai pyöriteltyjen pullien) tulla viileyden takia ongelmia? Mitä tehdä? Kiitos.
Kommentit (11)
Laita isoon kattilaan lämmintä vettä ja nosta pelti siihen päälle. Tai lämmitä uunia ihan hetkisen ja laita pullat uuniin kohoamaan. Tai laita uuni lämpiämään ja laita pelti uunin päälle.
Laske lavuaariin lämmintä vettä ja astia sinne. Huom, pistä tulppa paikalleen. Kohoa lämmössä.
Olen usein laittanut lämmintä vettä tiskialtaaseen ja nostanut taikina-astian sinne kelmulla peitettynä.
Noin taikinat kohoaa tiettävästi vaikka jääkaapissa kunhan siellä ei ole pakkasta. Kestää vaan yön yli tai aika pitkään :D
Eli jos hiiva toimii ja muuten taikina on kunnossa niin pitäisi onnistua huoneenlämmössä.
Muistelen että jotain leipiä nimenomaan tehdään kylmässä ja todella pitkään kohotettuun taikinaan, mutten ole tuota kokeillut itse.
Vierailija kirjoitti:
Noin taikinat kohoaa tiettävästi vaikka jääkaapissa kunhan siellä ei ole pakkasta. Kestää vaan yön yli tai aika pitkään :D
Eli jos hiiva toimii ja muuten taikina on kunnossa niin pitäisi onnistua huoneenlämmössä.
Muistelen että jotain leipiä nimenomaan tehdään kylmässä ja todella pitkään kohotettuun taikinaan, mutten ole tuota kokeillut itse.
https://www.soppa365.fi/reseptit/ciabatta Sen voi kohottaa viileässkin ja mitä pidempään kohoaa, sen parempaa on, kokeile! Ja joo hei, mä herätän hiivan pikku tilkassa vettä, jauhoja ja sokeria, ja lisään sen sitte taikinaan.
Itse leivoin kerran pullan pakastimesta ottamaani hiivaan. Hiiva liukeni hyvin, mutta jäähdytti maidon. Ensin näytti, että taikina ei kohoa ollenkaan ja tein kaikki temput, että taikina alkaisi kohota. Siihen meni viisi tuntia, mutta en ole koskaan leiponut niin hyviä pullia.
Minä kohotan taikinan mikrossa, jota ei tietenkään laiteta päälle. Ja pullat kohoavat kyllä tuossa parinkymmenen asteen lämmössä ja lopuksi uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kohotan taikinan mikrossa, jota ei tietenkään laiteta päälle. Ja pullat kohoavat kyllä tuossa parinkymmenen asteen lämmössä ja lopuksi uunissa.
Tai uunia sen verran päälle että hiukan lämpenee, sitten taikinakulho uuniin ja luukku kiinni.
Nousee.
Hetken aikaa lämmitä uuni, virta pois ja taikina sinne kohoamaan, ei käy veto ja on himpun lämpimämpää. Niin kohotan aina pullataikinan.
Taikina nousee vaikka jääkaapissa, vain hitaammin.
Katsot ettet laita kohoamaan vetoisan ikkunan tms. lähelle.