Mikä idea on tulla haudatuksi tuntemattomalle paikkakunnalle, jossa asunut 50 vuotta sitten muutaman vuoden? Tädillä tämmöinen toive.
Saanut tosiaan päähänsä, et sinne haluaa haudatuksi. Paikkakunnalla asuu muutama tuttava, muuta sidettä ei pieneen kaupunkiin ole.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Koska hänellä on sellainen tunne, niin se on täysin ok.
Itse asuin elämäni ekat 19 vuotta pienellä paikkakunnalla, sitten asuin 10 v muualla ja muutin takaisin lapsuusmaisemiin. Silti tein selväksi kaikille että jos kuolen, niin en MISSÄÄN NIMESSÄ halua tulla haudatuksi sinne. Ei mitään väliä mihin sitten, vaikka mökkipaikkakunnalle tai vaikka tuhkana mökkipihaan, ihan sama. Mutta EI tuolle asuinpaikkakunnalle.
Sitä olisi varmaan myös joku kummastellut, mutta ihan sama. Nyt en enää siellä asukaan, joten luontevaa että hautakin tulee muualle.
Piti vielä ihan laskea, ja 34 vuotta kaikkineen asuin tuolla paikkakunnalla. Silti en mlssään nimessä halunnut että minut haudattaisiin sinne. Ajatuskin ahdisti.
Ja tämä kuuluu sulle miten? Anna kun arvaan: täti on lapseton ja ollut elämässäsi mukana juhlapyhissä ja miksei muutenkin, mutta oikeasti et tiedä hänen elämästään mitään. Ei hän ole sulle, eikä ehkä edes vanhemmillesi elämästään avautunut.
Minulla on tämä tilanne ja nyt on alkaneet siskonlapset arvostella mun elämääni juuri tuolla tavalla. Tein erään isomman hankinnan ja kävivät räksyttämässä siitä, miten turhaa on "saada päähänsä" tarvita sitä. Luulevat, että en ymmärrä mistä on kyse, eli pelkäävät, että tuhlailen itseeni ennen kuin perintöni siirtyy heille. Nimittäin tiedän, että siskoni tekisi juuri niin, kieltäytyisi perinnöstä heidän hyväkseen.
Ajattelin sanoa suoraan, että testamenttaan kyllä varani minne haluan. Aikaisemmin en kokenut tätä ongelmaksi, mutta kun tämä "mitä se nyt on saanut päähänsä"-asenne ilmeni niin ongelma on. Ja kun ikääkin on vasta 62 v niin en koe, että tarvitsisi holhota.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä kuuluu sulle miten? Anna kun arvaan: täti on lapseton ja ollut elämässäsi mukana juhlapyhissä ja miksei muutenkin, mutta oikeasti et tiedä hänen elämästään mitään. Ei hän ole sulle, eikä ehkä edes vanhemmillesi elämästään avautunut.
Minulla on tämä tilanne ja nyt on alkaneet siskonlapset arvostella mun elämääni juuri tuolla tavalla. Tein erään isomman hankinnan ja kävivät räksyttämässä siitä, miten turhaa on "saada päähänsä" tarvita sitä. Luulevat, että en ymmärrä mistä on kyse, eli pelkäävät, että tuhlailen itseeni ennen kuin perintöni siirtyy heille. Nimittäin tiedän, että siskoni tekisi juuri niin, kieltäytyisi perinnöstä heidän hyväkseen.
Ajattelin sanoa suoraan, että testamenttaan kyllä varani minne haluan. Aikaisemmin en kokenut tätä ongelmaksi, mutta kun tämä "mitä se nyt on saanut päähänsä"-asenne ilmeni niin ongelma on. Ja kun ikääkin on vasta 62 v niin en koe, ett
Ahh, tiedän tunteen. Isäni soitti joskus minulle ja miehelleni että mitä olemme mieltä, voiko hän ostaa uuden auton. Ihan omilla rahoillaan siis, halusi edes kerran elämässään AIVAN uuden auton. Ihmeteltiin kysymystä, koska tottakai voi ja PITÄÄ ostaa kun kerran haluaa! Ja vielä ajokortti on, vaikka ikää jo 70v. Meistä se oli tosi hieno juttu ja olimme hänen kaverina vielä autokaupoillakin.
Syy hänen kyselyynsä selvisi vähän myöhemmin - sisarusteni mielestä oli AIVAN idioottimaista nyt johonkin autoon tuhlata rahoja, tuossa iässä!!! Kun kyllähän nyt se 20 vuotta vanha auto välttää vielä sen aikaa kun kortti on, todellakin järjetöntä ostaa uusi. Että mulla pisti vihaksi.
Mulla on nykyinen asuinpaikkakunta ensimmäinen missä tunnen olevani kotona. Oon asunu täällä vasta 7 vuotta mutta se on pisin aika minkä oon tähän neljäänkymmeneen vuoteen viihtyny missään, ellei lasketa synnyinkaupunkia, missä olin olosuhteiden pakosta 16 vuotta.
Kävin eilen hautausmaalla ja kyllä, kattelin sieltä ittelleni paikan valmiiksi. Uskon päätyväni juuri sille paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä siellä haudassa kerkeä makoilemaan kun parikytä vuotta ennen kuin haudataan uus päälle tai vanha heitetään kaatopaikalle, joten se ja sama
Riippuu hautausmaasta. Osassa tila riittää vaikka hautoja säilytetään pidempäänkin. Ja ahtaimmissakin rahalla saa jatkoaikaa.
Arvaavaan kuinka moni lähtee maksamaan:DD
Moni. Ei maksu ole paljon vuotta kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa siellä on rauhallinen hautausmaa kauniilla maisemalla? Hautausmaa josta hautakiviä ei poisteta vaan ne säilyvät pitkään?
Maisemiako se täti on menossa katselemaan?
Itse arvostan kaunista hautapaikkaa vaikken sitä itse näkisikään.
Jos kyseessä on hänen tai vaikka hänen vanhempansa syntymäkaupunki, ei asia ole lainkaan erikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa siellä on rauhallinen hautausmaa kauniilla maisemalla? Hautausmaa josta hautakiviä ei poisteta vaan ne säilyvät pitkään?
Itse arvostan kaunista hautapaikkaa vaikken sitä itse näkisikään.
Itse olen aivan ihastunut Lapin hautausmaihin. Monesti hiekkamaa, ja haudat kivillä ja muilla luonnon elementeillä koristeltuja. Voi kun saisi hautapaikan sieltä 😍
Osa haluaa rauhallisen hautapaikan. Ei ison kaupungin levotonta.
Joku saattaa joutua haluamattaankin, jos vaikka suku on haudattu jonnekin missä ei ole itse koskaan asunut eikä edes syntynyt siellä. Suku haluaa sinut sinne hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä siellä haudassa kerkeä makoilemaan kun parikytä vuotta ennen kuin haudataan uus päälle tai vanha heitetään kaatopaikalle, joten se ja sama
Riippuu hautausmaasta. Osassa tila riittää vaikka hautoja säilytetään pidempäänkin. Ja ahtaimmissakin rahalla saa jatkoaikaa.
Arvaavaan kuinka moni lähtee maksamaan:DD
No esim mieheni osti lisäaikaa vanhempiensa haudoille. Hautaukset tapahtuneet jo n 55-45 vuotta sitten. Äitinsä kuollut 60-luvulla ja isänsä n v1980.
Se nyt on koko lailla sama, minkä seutukunnan multiin ruumis mätänee.
Hautapaikkaa ei välttämättä saa, jos ei eläissään ole kirjoilla ko.alueella. Ainakaan isovanhempiani ei saatu Honkanummelle omaisten toiveen mukaan, vaan piti haudata oman asuinalueen hautausmaalle.
Siskoni tuhkat sai ripotella vanhempieni asuinpaikan hautausmaalle muistolehtoon.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on koko lailla sama, minkä seutukunnan multiin ruumis mätänee.
Joissakin perheissä on tapana vierailla omaisten haudoilla ja viedä kukkia ja kynttilöitä.
Jos haudat ovat hyvin kaukana, hautojen hoito on käytännön syistä hankalaa.
Minä toivon, että tuhkani aikanaan siroitellaan Helsingin edustalle mereen. Husunkiven ympäristöön.
Enemmän kuin se, miksi täti tahtoo kiinnostaa, miksi se aplle on ongelma?
Joillakin voi olla syntymäpaikka tai sukupaikka se mihin haluaa, vaikka olisi asunut muualla.
Haluasin, että tuhkistani puserrettaisiin timantti joka sitten heitetään jonnekin Intian kadulle. Fiilistellään sen seikkailuja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minä toivon, että tuhkani aikanaan siroitellaan Helsingin edustalle mereen. Husunkiven ympäristöön.
Ympäristörikos, kalat kuolee ja rannat on täynnä maha ylöspäin kelluvia sitten.