Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on päätetty, että alkuaine kulta on niin arvokasta??????????????

Vierailija
04.05.2025 |

Kuka sen on päättänyt? Miksi?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopea on halutumpaa nykyään.

Vierailija
22/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman kultavarannot ovat alkaneet ehtyä, eikä uusia mainittavia esiintymiä ole löytynyt. Kultaa tarvitaan monessa muussakin asiassa, eikä vain koruissa. Kun Ukrainan sota alkoi myin osakkeeni ja ostin kultaa koko rahalla, en halua kehua, mutta sen arvo on yli kaksinkertaistunut siitä. Hyvä minä.

Ei ole voinut, koska kulta pomppasi sodan alettua hintaan 60€/g ja hinta on nyt 92€/g.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tullut vuosien aikana ostettua huutokaupoista ym.erilaisia kultakoruja. Nyt tuon kultakasan hinta on kivunnut jo viisinuneroiseen summaan. Eipä olis arvannutkaan miten arvokasta kulta nykyisin on.

Harkoissa on parempi arvo kun korussa maksaa aina myös muotoilusta, tunnearvosta jne

Juu. Niitäkin on tullut ostettua. On tullut myös moneen kertaan vietyä kultakoruja kultasepälle joka on ne sulattanut ja tehnyt niistä panssariketjuja. Yhden ketjun paino yleensä noin 80-110 g. Sellaisen ketjun hinta on nykyisin jo ihan hyvä.

Vierailija
24/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä Sveitsiläisestä kulta harkosta maksetaan parempi hinta, syytä en tiedä.

Vierailija
25/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä harvinaisempaa, sitä kalliimpaa. Näin on aina ollut ja tulee olevan. Harvinaisuus tarkoittaa enempi työtä, jotta hyödykettä saadaan kerrytettyä. Kalifornian suuren kultakuumeen 18481855 aikana keskimääräinen kullankaivaja pystyi saamaan kuukauden raatamisen tuloksena noin 28g kultaa, mikä vastaa nykypäivänä noin 2100 euroa.

Toisaalta tämä keskiarvo on vääristynyt. Kultaa löytyi nimittäin hyvin kahden ensimmäisen vuoden aikana, kun taas loppujen 5 vuoden aikana pintakulta ehtyi ja monet eivät löytäneet mitään tai enintään todella vähän. Vain varakkaammat pystyivät panostamaan kalustoon, jolla kultaa saatiin syvemmältä. 

Tänä päivänäkin harvinaisuus ja hyödykkeen kerryttämiseen vaadittu aika näkyvät suoraan hinnassa. Bitcoinin arvo nousee siksi, että koko ajan on kalliimpaa ja hitaampaa "kaivaa" uusi bitcoin. Californium-niminen synteettinen raaka-aine maksaa 450 000 kertaa enemmän kuin kulta siksi, että sitä kyetään tuottamaan vain aivan äärimmäisen pieniä määriä ydinreaktoreissa. Kuten kullalla, silläkin on käyttöarvoa: californiumia käytetään esimerkiksi äärimmäistä tarkkuutta vaativassa mittausteknologiassa. 

Vierailija
26/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperilappu jota kutsutaan seteliksi on myös arvokas jos siinä on paljon nollia ekan numeron perässä.

Vierailija
27/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä Sveitsiläisestä kulta harkosta maksetaan parempi hinta, syytä en tiedä.

Ai. Ei kauhean isoa eroa kuitenkaan näyttäisi olevan. Olen joskus siellä käydessä myynyt yhden 110 g ketjun. Sain kyllä kelpo hinnan. Mutta senkin arvo olis nykyisin jo paljon enemmän. Sveitsistä olen joskus koruja ostanut. Ovat kyllä huikean hyvälaatuisia. 

Vierailija
28/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullalla on myös monetaarista arvoa. Itseasiassa kullalla on isompi kysyntä sijoitustuotteena kuin missään teollisuudessa. 

Ns. kolmansien maiden (ja myös mm brics maiden) keskuspankit ovat alkaneet ostaa kultaa vuodesta 2008 alkaen, jota ennen ne vähensivät kultavarantojaan. Tämä tarkoittaa, etteivät ne usko rahajärjestelmämme kestävyyteen, vaan on alkanut varautuminen rahajärjestelmän romahtamiseen ja vaihtumiseen toiseksi. 

Kulta on toiminut rahana 5000 vuoden ajan ja on se asia, jonka pohjalta voidaan tavaroiden arvo määritellä esim tilanteessa, jossa fiat-valuuttojen (kaikki valuutat maailmassa, eli paperivetoinen rahajärjestelmä) arvo on kadonnut.

Miten paperirahajärjestelmässä sitten valuutan arvo katoaa? Painamalla kyseistä valuuttaa liikaa.

Miksi näin tehtäisiin, kun tiedetään, että se johtaa ongelmiin? Siksi, että jatkuva velanotto vaatii sitä. VAIKKA maailma päättäisi nyt olla velkaantumatta enää yhtään enempää, se ei estä rahan painamisen pakkoa, sillä velat pitää myös maksaa takaisin, eikä maailmassa ole yhtä paljon rahaa, kuin mitä on velkaa. Velassa mukana tuleva korko aiheuttaa tämän. 

Raha luodaan nykyisessä rahajärjestelmässä velanoton kautta. Kaikki maailmaan ilmestyvä valuutta on tullut tänne velanoton kautta. Kun nostat asuntolainan luot itseasiassa maailmaan uutta rahaa. Mutta lainassasi on korko. Sitä koron osuutta EI ilmesty pankkitilillesi, eikä kenenkään muun pankkitilille. 

Se pitää luoda maailmaan myöhemmin. 

Näin ollen rahan painamista ei pystytä lopettamaan ja valuutat kulkevat kohti täydellistä arvonsa menettämistä. Tämä on nykyisen rahajärjestelmän ominaisuus, ei mystinen yllätys.  

Siksi kultaa tarvitaan, määrittelemään uuden rahajärjestelmän valuuttojen arvot. 

Vierailija
29/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoissa hinnoissa on sveitsiläinen, britti, saksalainen harkko. Ranskasta meinasin tuoda mutta todella kallista kun 1 g olisi 150 €, vastaavia olen ostanut 70 eurolla muutama vuosi sitten (PAMP)

Vierailija
30/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puu on arvokkaampaa. Paljon monikäyttöisempää.

Ja puusta tehdyt hampaat myös hurjan kätewät.

Vierailija
31/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kullan maailmanmarkkinahinta (euroissa) on sama kaikelle kullalle samana hetkenä. Möisin kullan heille, joilla on pienin preemio. 

Vierailija
32/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Platinium huomattavasti kalliimpaa kuin kulta, siksi omistan pankin platinium kortin enkä kulta korttia.

Platina on huomattavasti halvempaa, kuin kulta ja arvo laskee tasaisesti koko ajan.

Vierailija
33/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoissa hinnoissa on sveitsiläinen, britti, saksalainen harkko. Ranskasta meinasin tuoda mutta todella kallista kun 1 g olisi 150 €, vastaavia olen ostanut 70 eurolla muutama vuosi sitten (PAMP)

1g kultaharkko on melko pöhkö tuote, hinnassa ihan hirveästi valmistuskulua. 

Kullan hinta on noin 92€/g juuri nyt. Noussut vuodesta 2021 100%

Vierailija
34/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai. Ei kauhean isoa eroa kuitenkaan näyttäisi olevan. Olen joskus siellä käydessä myynyt yhden 110 g ketjun. Sain kyllä kelpo hinnan. Mutta senkin arvo olis nykyisin jo paljon enemmän. Sveitsistä olen joskus koruja ostanut. Ovat kyllä huikean hyvälaatuisia. 

Kyse oli kultaharkoista ei koruista.

Vierailija
35/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Platinium huomattavasti kalliimpaa kuin kulta, siksi omistan pankin platinium kortin enkä kulta korttia.

Platina on huomattavasti halvempaa, kuin kulta ja arvo laskee tasaisesti koko ajan.

Platiniumista oli kylläkin kyse, ei platinasta.

Vierailija
36/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen avannut tilin Voima goldille. Tili on maksuton ja sinne voi ostaa kultaa maailmanmarkkinahintaan + 1,99% preemio vaikka gramman kerrallaan. Tai milligramman. 

Avasin alkukeväästä sinne myös lapsille tilit ja laitettiin yhdessä heidän tilillä maanneet rahansa sinne. Pankki kun ei maksanut lapsille korkoa. 

Pojalla on siellä jo 20g kultaa, tytöllä 2g. 

Pojan satsi kävi parhaimmillaan jo 100€ nousussa, niin että 1,99% ostokulu oli huomioitu. Aika hyvä korko 1 kuukaudessa. 

Vierailija
37/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet ovat turvallsempia säilyttää kuin isot ja pääsee helpommin eroonkin, jos siis ajatellaan jotain maailmanlopun skenaariota että se kulta tarvitaan valuutaksi. Olen antanut noita teineillekin matkojen varavaluutaksi joka on helppo vaihtaa missä päin maailmaa vaan jos tiukka paikka tulee.

Vierailija
38/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet ovat turvallsempia säilyttää kuin isot ja pääsee helpommin eroonkin, jos siis ajatellaan jotain maailmanlopun skenaariota että se kulta tarvitaan valuutaksi. Olen antanut noita teineillekin matkojen varavaluutaksi joka on helppo vaihtaa missä päin maailmaa vaan jos tiukka paikka tulee.

Toi on kyllä totta. Itsellä ei vain tahdo sisu antaa myöden maksaa sitä kalliimpaa kilohintaa 🙂

Kolikkoihin voisi tietty osan pistää, mutta taitavat nekin maksaa useamman tonnin eli vähän hankala ruokakaupassa :D

Vierailija
39/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö onko suomessa enää kullanostajia, jotka maksavat summan käteisenä? Miksi olin käsittäväni aikoinaan kun asiaa selvitin, että rahat saa (vain?) tilille? 

Toki tämä on suomi, maailmalla ehkä on vanhanaikaisempaa? 

Tai oisko eroa, että 1g:n antavat rahana täälläkin, mutta 100g:n myynnistä sen lähemmäs kybätonnin tilille? 

Vierailija
40/89 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin 43€ gramma hinnalla kulta  kultakoruja, myinkö liian halvalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi