Miksi on päätetty, että alkuaine kulta on niin arvokasta??????????????
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Myin 43€ gramma hinnalla kulta kultakoruja, myinkö liian halvalla?
Milloin möit? Jos useampi vuosi sitten, et. Ja oliko toi hinta puhtaan kullan hinta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä harvinaisempaa, sitä kalliimpaa. Näin on aina ollut ja tulee olevan. Harvinaisuus tarkoittaa enempi työtä, jotta hyödykettä saadaan kerrytettyä. Kalifornian suuren kultakuumeen 18481855 aikana keskimääräinen kullankaivaja pystyi saamaan kuukauden raatamisen tuloksena noin 28g kultaa, mikä vastaa nykypäivänä noin 2100 euroa.
Toisaalta tämä keskiarvo on vääristynyt. Kultaa löytyi nimittäin hyvin kahden ensimmäisen vuoden aikana, kun taas loppujen 5 vuoden aikana pintakulta ehtyi ja monet eivät löytäneet mitään tai enintään todella vähän. Vain varakkaammat pystyivät panostamaan kalustoon, jolla kultaa saatiin syvemmältä.
Tänä päivänäkin harvinaisuus ja hyödykkeen kerryttämiseen vaadittu aika näkyvät suoraan hinnassa. Bitcoinin arvo nousee siksi, että koko ajan on kalliimpaa ja hitaampaa "kaivaa" uusi bitcoin. Californium-niminen synteettinen raaka-aine maksaa 450 000 kertaa enemmän kuin kulta siksi, että sitä
Kiitos. Olikohan eka vähän oikeasti kattavampi vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Maailman kultavarannot ovat alkaneet ehtyä, eikä uusia mainittavia esiintymiä ole löytynyt. Kultaa tarvitaan monessa muussakin asiassa, eikä vain koruissa. Kun Ukrainan sota alkoi myin osakkeeni ja ostin kultaa koko rahalla, en halua kehua, mutta sen arvo on yli kaksinkertaistunut siitä. Hyvä minä.
Miten kultaa ostetaan? Tämä on mulle epäselvää. Missä se sinun kulta on? Saatko sen itsellesi jos haluat? Onko se lopulta kuvitteellista kultaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin 43€ gramma hinnalla kulta kultakoruja, myinkö liian halvalla?
Milloin möit? Jos useampi vuosi sitten, et. Ja oliko toi hinta puhtaan kullan hinta?
Muutama päivä sitten, kulta oli 14 karaattia.
Vierailija kirjoitti:
Kulta oli 14 karaattia, lisäys edelliseen.
Oisko tossa vielä vähän heikompi hintasuhde jos työ erotella kulta on isompi kuin esim 24 karaatin kullassa? Tietäjät korjatkaa ihmeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman kultavarannot ovat alkaneet ehtyä, eikä uusia mainittavia esiintymiä ole löytynyt. Kultaa tarvitaan monessa muussakin asiassa, eikä vain koruissa. Kun Ukrainan sota alkoi myin osakkeeni ja ostin kultaa koko rahalla, en halua kehua, mutta sen arvo on yli kaksinkertaistunut siitä. Hyvä minä.
Miten kultaa ostetaan? Tämä on mulle epäselvää. Missä se sinun kulta on? Saatko sen itsellesi jos haluat? Onko se lopulta kuvitteellista kultaa?
Mulla on ihan kultaharkkoja/laattoja joita voin hypistellä, esim. täältä näet tarjontaa https://www.bullionbypost.eu/gold-bars/ (lähettävät Pariisista)
Helvetin painavaa ja grammasta voi venyttää kilometrin langan. Sisällä on noita mainioita sisäsyntyisiä ominaisuuksia. Tutustu käsitteeseen jalometallit, v_tun pösilö.
Jos olet jo aikuinen, etkä muka ole kuullut markkinoiden määräävän hinnat, nii kyllä minä olen suuresti hämmästynyt. Kultaa on maailmassa hyvin vähän ja kaikki haluaa sitä, joten hinta sen kun nousee, kun ostajat vaurastuvat ja haluavat aina vaan lisää kultaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ostaa Rasmussenilta tai Tavexilta fyysisenä kultana. Jos haluaa hyötyä enuten kullan hinnannoususta, suosittelen harkkoja. Niissä on paras kilohinta. Kolikoissa on enemmän työtä, siksi ne maksavat suhteessa vähän enemmän.
Mutta paras paikka kullasta arvonnousuna JA pahan päivän turvaajana kiinnostuneille on mielestäni mun aiemmin jo mainitsemani Voima gold.
Sinne tilille ostamansa kullan voi nimittäin käydä hakemassa pois myös omaan säilytykseen, jos ei täysin luota heihinkään, että kultaa on holvissa (tai sen saa sieltä ulos kun haluaa) jos shit hits the fan.
Nosto taisi maksaa 20€ per 100g kultalaatta, mutta se on pieni kulu, kun tällä hetkellä laatan arvo on noin 9200€.
Kätevää on myös se, että kultaa voi sinne ostaa minkäkokoisissa erissä tahansa ja kulu on aina 1,99% sekä ostaessa että vaihdettaessa kultaa euroiksi.
Plus että tilin voi avata etänä, ei tarvitse asua paikkakunnalla, jossa on kultaa myyvä firma. Tai mitään postituksia. Sitä en tiedä lähettääkö Voimakin tilitä itselle pois otettavaa kultaa, kun olen itse aina noutanut ne Helsingistä.
Suomen valtiolla 4,3 miljardn edestä kultaa harkkoina eripuolilla maailmaa.
Hyvän sähkönjohtavuuden ja korrodoitumattomuuden takia kultaa käytetään myös elektroniikkateollisuudessa muun muassa liitin- ja kytkinpinnoissa.[6] Kulta on erittäin haluttua materiaalia teollisuuden käyttöön, sillä se osaltaan mahdollistaa elektroniikassa tehokasta lämmönsiirtoa ja heikosti hapettuvana tuo liittimille pitkäikäisyyttä. Kultaa ei käytetä sähkönjohtavuutensa vuoksi kuten usein luullaan, sillä hopea on parempi johde ja myös edullisempaa.
Voimasta vielä, että sieltä taitaa pystyä nykyisin nostamaan ulos myös 50g laattoja, mutta tietääkseni ei sen pienemmissä erissä. Mutta hekin ovat tainneet ryhtyä myymään kultakolikoita sun muita tuotteita, pitääkin käydä tämän keskustelun innoittamana tutkimassa vähän lisää, että mitä kaikkea siellä onkaan. Tai voiko tilin kultaa nostaa nykyisin niinä (epäilen kyllä että ei).
Voima gold on täysin suomalainen yhtiö jolla on ilmeisesti pyrkimys tehdä Voimasta kultaan perustuva pankki.
Maallikko ei varmaan mitenkään voi todentaa että joku harkko on oikeasti kultaa tai että koko harkko on kultaa vai voiko?
Vierailija kirjoitti:
Sait ihan hyvän hinnan. Tänään 14K maksa Rasmussenilla 42,67€.
Vierailija kirjoitti:
Maallikko ei varmaan mitenkään voi todentaa että joku harkko on oikeasti kultaa tai että koko harkko on kultaa vai voiko?
Ne on sinetöityjä pakkauksia joissa on tunnukset ja tarkastajan tiedot, kaikki jäljitettävissä
Ai niin ja kun sanoin, että tilin avaaminen on maksuton, niin kullan säilytys tilillä ei kuitenkaan sitä ole. Voimalla siis. Siinä otetaan 0,99% vuodessa kullan painosta mitattuna säilytysmaksua. Siis jos sinulla on siellä 100g kultaa, niin voima veloittaa siitä vuodessa 0,99g kultana itselleen.
Tämä on vähän ärsyttävää, MUTTA kun kullan hinta on nousujohteinen, niin tilillä olevan kullan arvo nousee silti koko ajan paljon tuota enemmän. Esimerkiksi vuonna 2024 35%.
Lisäksi myynnistä maksaisit 1,99% eli jos haluaa että voi nostaa Voimalla olevan kullan koska tahansa omalle pankkitililleen euroina, sitä kannattaa pitää jonkinverran siellä, niin näin ei tarvitse raahautua myymään fyysistä kultaa mihinkään tai pitää sitä muutenkaan mukanaan.
Itselläni on karkeasti jaoteltuna 1/5 kullasta pankin tallelokerossa, 1/3 kotona ja 1/2 Voiman tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei. En ainakaan itse osaisi :D Vaikka mulla sitä siis on.
Sanokaa nyt tietäjät mitä teen noiden kultakorujen kanssa jotka makaa yöpöydän laatikossa? On ketjuja, riipuksia ym. 14K ja 18K kultaa. Painavin 18K ketju on 120 g. Kevyemmät ketjut 40-60 g. Mikä firma on luotettavin? Helsingin Pantilla on ollut ilmeisesti hyvät hinnat. Vai odotanko vielä? Sinänsä ei kiirettä myydä. Mitäs tehdä?
Vautsi, tutkimalla oppii! Löysin Voiman valoikoimasta tuotteen, jossa on eri määrä (20, 50 tai 100) 1g kultalaattaa samassa! Eli voisi ostaa noita pieniosaisia kultalaattoja, mutta "tukkueränä", jolloin grammahinta pysyy siedettävänä. Toki ne eivät näytä yksittäispakatuilta, eli jos niitä kuljettaisi mukanaan muutaman laatan erissä, niin mitään sinettejä ei ole. Mutta tuossa ois periaatteessa ratkaisu sellaiseen tilanteeseen, että kaupassa pitäisi oikeasti joskus maksaa kullalla tai haluaisi myydä niitä jossain maanpaossa matkatessaan vain osasia kerrallaan :P