Syy, miksi ahdistun liittymä- ja sähkömyyjistä kauppakeskuksissa, löytyy varhaisnuoruudessani.
Moni nainen ehkä muistaa sen, kun täytti 12-13 v, aikuiset miehet alkoivat huutelemaan mukaansa "saat viinaa jos tuut mun kämpille" jne. Ilmiö yleensä loppui, kun teini-ikä oli selkeästi saavutettu. Itse ymmärsin nuo huutelijat pahoiksi miehiksi, tarkemmin ottaen saalistajiksi. Itseni tietysti saaliiksi tuossa dynamiikassa. Noista ajoista on kauan, mutta on jättänyt jälkensä alitajuntaan. Järjellä voin sanoa itselleni, että nuo pojat ovat minua puolta nuorempia eivätkä tee minulle pahaa, ja että he huutelevat kaikille. Paitsi lapsille. Tekevät vain työtään.
Silti jossain ytimessä reagoi vielä se pieni tyttö, joka kutistuu vielä pienemmäksi, ettei häntä huomattaisi ja huokaisee helpotuksesta, jos onnistuu. Tai kääntyy kantapäilleen ja vaihtaa matkansa toiseen suuntaan.
Kommentit (25)
Miten helvetin vaikea se on sanoa: Kiitos ei, ja jatkaa matkaansa??????? Että nyt myyjisstäkin voi kehitllä diagnoosin itselleen.
Minulla ei ole ap:n kaltaisia kokemuksia ja ahdistuksen sijaan nuo tyrkkymyyjät enemmänkin ärsyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetin vaikea se on sanoa: Kiitos ei, ja jatkaa matkaansa??????? Että nyt myyjisstäkin voi kehitllä diagnoosin itselleen.
No sehän onkin vikana kun jotkut myyjät eivät siihen tyydy.
Samaistun. Olin juuri Itiksessä perjantaina, suuntana yksi tietty kauppa Itiksen keskivaiheilla. Kauppahallin jälkeinen lattia oli miinoitettu eri liittymämyyjillä niin, että siitä ei päässyt läpi kulkemaan rauhassa. Oma taktiikkani on sanoa ääneen "ei kiitos" ja jatkaa matkaa, en ikimaailmassa ota tai osta noista mitään. Ne toimivat ällöllä psykologisella pelillä, ja ovat häiriöksi jo olemassaolollaan. Hermosto virittyy puolustus asemiin, mitä ei tapahtuisi jos ständejä ei olisi siinä tilassa. On siis täysin ylimääräinen ongelma, jota en elämääni pyytänyt. Harkitsin myös yläkerran läpi kiertämistä takaisinpäin kävellessä, ja tällainenkin varautuminen kuulostaa kovin tutulta. "Älä kävele pimeällä, yksin, varomattomasti, jne." Yäk.
Antaa huonon kuvan koko firmasta.