Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ongelmia ekaluokkailaisen pojan käytöksessä, opesta ei apua

18.09.2008 |

Onko vastaavia kokemuksia, mitä tehdä?

Jo viime keväänä tehtiin levottomuuden takia integraatio päätös, että saaataisiin tarvittava apu koulun käyntiin.



Koulua oli käyty viikko, kun opettajalta tuli reissarissa viesti että poika on ollut TAAS kovin levoton (Siis ensimmäinen viesti).



Meni vähän aikaa niin tuli viesti että luokassa käyttäytyy huonosti, ryömii, heittelee tavaroita, kiljuu eikä jaksa tehdä mitään. Minä vastasin sähköpostilla missä pyysin että laittaisi vaikka joka päivä tarkempia viestejä että voidaan pojan kanssa keskustella sekä tiedustelin tapaamista open ja psykologin kanssa. Vastauksena tuli: Olen kanssasi samaa mieltä.



Kävivät retkellä ja sen jälkeen tuli viesti että bussissa käyttäytynyt huonosti eikä uskonut aikuisten kieltoja.

Tällä kertaa laitoin että poika lupaa taas käyttäytyä nätisti ja kysyin jos ope keskustelisi psykologin kanssa ja ehdottaisi meille toimintamallia.

Ei ole tullut vastausta.

Miten tästä eteenpäin???!!!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrkisin menemään jopa paikan päälle - se toki vaikeaa, kun open aikatauluista ei varmuutta. Mutta ehdottomasti soittaisin ja puhuisin opettajan kanssa sekä vaatisin sitä tapaamista. Eihän tuosta tule yhtään mitään... Opettaja saattaa olla joku nuori ja kokematon, joten pelottaa ehkä koko touhu - tai vastaavasti vanha ja väsynyt (jollainen meillä oli) eikä lainkaan lähestyttävä. Ja parhaassa tapauksessa on aito ja hyvä ope, mutta nyt on tärkeää, että teet(te) oman kantanne selväksi, että olette *tietoisia* pojan ongelmista ettekä väitä open mielikuvituksen tuotteeksi, mutta te ette myöskään ole niitä oikeita henkilöitä siellä luokkahuoneessa/retkillä jne. niitä ongelmia ratkomaan! Ja vielä töistä käsin... Sitä varten täytyy löytyä ammattilaisapua ja sen on lähdettävä koulusta...



Tsemppiä syksyyn!

Vierailija
2/6 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielestäni peruskysymys, johon täytyy löytää vastaus. Onko lapsi kotonakin levoton vai ainoastaan koulussa? Milloin käyttäytyminen on alkanut ja liittyykö siihen geeniperimää, diagnosoitu sairaus vai jokin elämänkokemus? Onko lapsi levoton koko päivän vai tiettyyn aikaan päivästä (verensokerit, väsymys)? Nukkuuko lapsi säännöllisesti vähintään 10 - 12 tuntia yössä siten, että rytmi ei muutu viikonloppuisin? Nauttiiko lapsi säännöllisesti joka päivä 2 - 3 tunnin välein aterioita, jotta verensokeri ei heittele liikaa? Onko lapsella tietty paikka ja aika, milloin hän voi purkaa ylimääräistä energiaa (vaikkapa iltapainit kotona vanhempien kanssa)? Onko lapsella riittävästi aikaa rentoutua viikonloppuisin (ei tarvitse viikonloppuna mennä minnekään eikä tehdä mitään rasittavaa)? Onko perheessänne ihmissuhteet kunnossa? Onko vanhemmilla lapselle riittävästi päivittäistä aikaa? Onhan lasta muistettu halata ja kannustaa & kehua joka päivä?

Kammottava kasa kysymyksiä, joita kannattaa pohtia. Mikäli jokin perusasia on vähän rempallaan, niin vaikea sitä on koulussa paikata. Siellä voidaan ainoastaan todeta lapsen ongelma, mutta ongelman aiheuttajaa koulu ei pysty poistamaan.

Toisaalta ongelma voi olla myös opettajassa, joka ei osaa hallita kokonaista luokkaa tai joitakin oppilaita. Tai luokassa saattaa olla joku / joitakin oppilaita, jotka pystyvät provosoimaan lasta epäasialliseen käytökseen. Näitä ongelmia ei puolestaan pystytä kotona poistamaan.

Ottaisin yhteyttä koulun rehtoriin ja kertoisin tilanteesta. Samalla pyytäisin neuvotteluajan, johon pyydetään edustajat koulusta ja kotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa itse suoraan yhteyttä koulupsykologiin tai koulun erityisopettajaan. Meillä ainakin painotettiin vanhempainillassa, että myös vanhemmat voivat olla heihin suoraan yhteydessä. Hehän ovat ihmisiä joiden avulla opetusmenetelmiä ja olosuhteita luokassa voidaan muokata lapselle paremmin sopiviksi.

On tosiaan kummallista, ettei opettaja ole vastannut yhteyden ottoihisi. Voi olla että opettajat ovat varovaisia itse esim. ehdottamaan erityisopettajan konsultaatiota, sillä tämänkin palstan perusteella huomaan, että useimmat vanhemmat ovat sitä mieltä, ettei omassa lapsessa voi olla " mitään vikaa" ja saavat sätkyn jos joku sellaista ehdottaa. Mutta sinä olet selvästi fiksu ja valistunut äiti, joka ymmärtää lapsensa parhaan, joten on kumma ettei opeetja ole pyynnöistäsi huolimatta asiaan puuttunut. Olisihan tärkeää saa pojan koulun käynti toimimaan hyvin heti nyt ekan luokan syksyllä.

Uskon myös että olet jo ehtinyt pohtia noita edellisen ehdottamia syitä huonoon käytökseen ja ne ovat kunnossa. On ihan normaalia, että lapsi käyttäytyy ryhmässä ihan erilailla kuin kotona. Joillekin lapsille vain ryhmässä olo on vaikeaa, eivätkä siihen välttämättä auta toimenpiteet kotona, jos perusasiat (ruoka ja lepo etc.) ovat kunnoss,a vaan olosuhteita koulussa ja kenties opettajan toimintaa tulee miettiä.

Vierailija
4/6 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en halunnut kuulostaa siltä, että opettajassa olisi jotain vikaa sen enempää kuin vanhemmissakaan - eli ei aina pidä erityisesti ketään syyttää, jos lapsi käyttäytyy huonosti. On vaan tärkeää, että syitä yhdessä pohditaan ja ratkaisuja haetaan ammattilaisten (koulupsykologia, erityisopettaja) avulla. Sen takia sen enempää opettajalla kuin vanhemillakaan ei vain saisi olla "liikaa ylpeyttä" olla ottamatta apuja vastaan.

Vierailija
5/6 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin homma etenee. Voisiko olla adhd tyyppistä oireilua, aistiyliherkkyyttä? Ohessa pari osoitetta, jotka kannattaa vilkasta.

www.adhd-liitto.fi

www.pekuoy.fi



Tsemppiä! :)

Vierailija
6/6 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksikin sinun tulee vain sitkeästi tavoitella opettajaa. Hän on avainasemassa lapsesi koulunkäynnin suhteen. Erityisopettajan tehtävät ovat yleensä oppimisvaikeuksien puolella, ei niinkään käytöshäiriöiden. Toki riippuu paljon paikkakunnasta ja luokka-asteestakin. Ei sillä, kyllähän erityisopettajallakin varmasti vinkkejä on, mutta yleensä he eivät työskentele samassa luokkatilassa, joten ulkopuolisen on vaikea tietää luokan toimintamalleja, rutiineja jne.



Psykologit taas tekevät kyllä testejä joissa saadaan kaikenlaista selville, mutta itse luokkatilanteisiin heidänkin on vaikea lähteä ohjeita antamaan, sillä heidän työkenttänsä on usein muualla kuin koululla. Eli takaisin alkuun ja lapsesi omaan opettajaan. Nimenomaan hänen täytyy nyt alkaa keinoja keksimään, että luokassa homma saadaan toimimaan. Sinä tunnet lapsesi parhaiten, mutta valitettavasti et voi pahemmin luokan toimintaan vaikuttaa. Etkä myöskään välttämättä tiedä koulun tapoja. Tietenkin käyt keskustelua lapsesi kanssa asioista edelleenkin, mutta ensiarvoisen tärkeää on löytää keinot sinne luokan toimintaan. Ja taas, vastuu siitä on opettajalla.



Tuskin tänäpäivänä löytyy kovinkaan montaa sellaista luokkaa, missä opettaja ei joutuisi pohtimaan keinoja yhden tai useamman oppilaan opiskelun parantamiseksi. Jos puhuttelut eivät poikaasi tepsi, niin silloin etsitte muita sopivia keinoja. Miettikää vaikka yhdessä, auttaako palkitseminen, jos niin millainen, vai kenties tuleeko sanktioita jne. Toimiiko paikkakunnallanne henkilökohtaista ADHD-ohjaajaa? Lapsellasi ei tarvitse olla diagnosoitua ADHD:tä, mutta ohjaajalta voisitte saada hyviä vinkkejä koululle. Etenkin jos ongelmia on myös kotona, niin hän voisi olla hyvä vaihtoehto. Toki maksaa hieman, mutta kunnaltahan voi kysäistä tuleeko avuksi maksuihin... Onko koululla koulunkäyntiavustajaa ja olisiko hänen työpanostaan mahdollista hyödyntää?

Jokatapauksessa tsemppiä ja ole vain lujana ja vaadi lapsellesi apuja.

=)