Myrkyllinen työilmapiiri
En kestä enää yhtään myrkyllistä työilmapiiriä, enkä itsekkäitä ja negatiivisia työkavereita. Onko vika minussa, kun olen niin heikko? Osa tuntuu jaksavan mitä vaan ongelmia työyhteisössä..... Minä oon joka päivä ihan loppu töiden jälkeen. Mitä voin tehdä?????
Kommentit (47)
Työharjoittelut oli aika kauheita. Ahkera olin ja hyvin niistä suoriuduin, mutta työilmapiiri oli kyseenalainen. Siksi en edes jäänyt oman alan töihin valmistuttuani.
Tämä nykyinen työpaikka on kiva. Jossain vaiheessa pitäisi löytää itselle se varsinainen asia, jota haluaa tehdä elämässä, mutta pelottaa, että näin kivaa työpaikkaa ei enää löydy.
Kyllä kuitenkin voisin nähdä itseni tekemässä tätä pitkäänkin, mutta vanhempani varmasti haluaisivat minun kouluttautuvan lisää ennen omille muuttoa.
Olisi hyvä jos työntekijöiden pitäisi allekirjoittaa työsopimusta tehtäessä kohta jossa luvataan kohdella kaikkia työkavereita kunnioittavasti ja oikeudenmukaisesti. Jos ongelmia tulisi niin ne sovittas heti. Kaikilla olisi hyvä olla ja todennäköisesti työntekijöiden vaihtuvuus vähenisi.
Hoito-tai sosiaaliala, täti tomera 50+
Hoitoala, vanhapiika, vastaava sh = siitä on työpaikkojen ilmapiirit tehty.
Ei ole terveyden merkki, että on sopeutunut sairaaseen yhteiskuntaan, sanoi Krishnamurti.
Pätee tähänkin kohtaan.
Raivokohtaus on epäasiallista ja törkeää kohtelua. Useimmiten raivokohtauksia ja naljailua harrastavat ihmiset ovat itse epäpäteviä ja purkavat omaa pahaa oloaan työkaveriin. Kun omat saavutukset ovat vaatimattomia, pitää viha kohdistaa työkaveriin.
Mä olin joskus työkokeilussa yhdessä firmassa ja mä aistin siellä todella myrkyllistä ilmapiiriä. Sitten sinne otettiin joku tettiläinen ja se oli ihan omillaan siellä vailla ohjeistusta.
Ala-arvoista palautetta itse sain, vaikka parhaani tein siellä ja oon jälkeenpäin tyytyväinen, että en saanut sieltä työpaikkaa.
En ihmettele miksi nuoriso vieroksuu töitä, jos kerran huonoja työkokemuksia saadaan jo työelämään tutustumisessa.
Vierailija kirjoitti:
'Olisi hyvä jos työntekijöiden pitäisi allekirjoittaa työsopimusta tehtäessä kohta jossa luvataan kohdella kaikkia työkavereita kunnioittavasti ja oikeudenmukaisesti. Jos ongelmia tulisi niin ne sovittas heti. Kaikilla olisi hyvä olla ja todennäköisesti työntekijöiden vaihtuvuus vähenisi.'
Erinomainen kommentti.
Tämä olisi h y v ä ! 🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se on joka työpaikassa
Ei ole, vaikka en ole niin vanha kuin palsta mammat, oon nuoreen ikään mennessä ehtinyt nähdä monenlaista työpaikkaa, ja pahin myrkyttäjä oli henkilö joka painoi toisia alaspäin joka käänteessä
Ja kaikki alistui tollaiseen? Naisvaltaiset työyhteisöt on kyllä kummallisia.
Oon miesvaltaisella alalla, mutta joutunut naisvaltaiseen tiimiin. Uuvuttavaa!
Miksi esihenkilöt eivät ymmärrä, että huono työilmapiiri vaikuttaa työn tuottavuuteen ja laatuun? Tuloksen tekeminen on kai kuitenkin työpaikan ykkösasia. Tulosta ei tehdä nälvimällä ja mitätöimällä.
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu pois naisvaltaisista aloista tai hakeudu kotirouvaksi.
🤷🏻
Mutta jos olet varakkaan miehen kotirouva, varo silloin törmäämästä muihin naisiin. Jos et halua maistaa myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä, kuinka käy työpaikkakiusaajille nyt kun tulee uusia lakeja koskien potkuja ja henkistä väkivaltaa yms.
Työpaikkakiusaajat porskuttavat kuten ennenkin. He osaavat verkostoitua.
Entä jos sinä et kuulu joukkoon? Tarkoitan tällä sitä, että muille paikka on oikeanlainen, mutta sinä tarvitset toisenlaisen? Tämä ei sitten ole mollaamista vaan yksi ajatus muiden joukossa.
Työpaikallani oli työntekijä joka ei sopeutunut joukkoon. Hän oli liian erilainen meihin muihin nähden. Kukaan ei kiusannut tai savustanut eikä muutakaan. Puolin eikä toisin. Fiksuna ymmärsi ettei kannata jäädä ja vaihtoi työpaikkaa. Oli oikea päätös kaikkien kannalta. Hän itse pääsi paikkaan missä pärjää ja meidän jäljelle jääneiden työilmapiiri parani entiselleen.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sinä et kuulu joukkoon? Tarkoitan tällä sitä, että muille paikka on oikeanlainen, mutta sinä tarvitset toisenlaisen? Tämä ei sitten ole mollaamista vaan yksi ajatus muiden joukossa.
Työpaikallani oli työntekijä joka ei sopeutunut joukkoon. Hän oli liian erilainen meihin muihin nähden. Kukaan ei kiusannut tai savustanut eikä muutakaan. Puolin eikä toisin. Fiksuna ymmärsi ettei kannata jäädä ja vaihtoi työpaikkaa. Oli oikea päätös kaikkien kannalta. Hän itse pääsi paikkaan missä pärjää ja meidän jäljelle jääneiden työilmapiiri parani entiselleen.
Melko toksista teillä jos erilaisuutta ei siedetä. Erilaisuus on ihan eri asia kuin myrkyllisyys.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä jos työntekijöiden pitäisi allekirjoittaa työsopimusta tehtäessä kohta jossa luvataan kohdella kaikkia työkavereita kunnioittavasti ja oikeudenmukaisesti. Jos ongelmia tulisi niin ne sovittas heti. Kaikilla olisi hyvä olla ja todennäköisesti työntekijöiden vaihtuvuus vähenisi.
Tämä on vakiona jokaisen työpaikan eettisissä säännöissä pl pikkufirmat. Ei sitä tarvitse erikseen kirjata.
Käytännössä tuo on sanahelinää. Millä sovit asiat? Vai riittääkö se että HR tai esimies sanoo, että nyt sovitte ja paiskataan kättä päälle niin asia on hoidettu? Otetaan vielä valokuva, että näin meidän firmassa asiat hoituu vrt. kivakoulu. Tosiasiassa mikään ei muuttunut. Kyräily menee näkymättömiin eikä siihen enää puututa kun asia on jo hoidettu eikös me näin sovittu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko toksista teillä jos erilaisuutta ei siedetä. Erilaisuus on ihan eri asia kuin myrkyllisyys.
Siedetäään mutta se vaikuttaa työilmapiiriin. Jos muut työntekijät ovat hitsautuneet yhteen erilaisine persoonallisuuksineen ja mukaan tulee yksi joka ei sopeudu, niin kuinka sinä hoitaisit tilanteen? Millä saat yhden ihmisen tuntemaan itsensä kuulumaan oikeasti joukkoon? Kuinka saat muut jatkamaan entiseen malliin ilman kiusallisia tilanteita ja miettimällä mitä voi sanoa tai tehdä? Otan tähän nyt tarkoituksella yliampuvan esimerkin. Jos rasvaisten setämiesten kymmenen hengen työpaikalle tulee töihin nuori feministi, niin kuinka käy? Pysyykö ilmapiiri hyvänä kenenkään kannalta?
Aivan karmeaa katsottavaa, kun olin Helsingissä Meilahden sairaalassa ja vanhempi oli kohta kuolemassa. Vuorossa oli vanhempi suomalainen naissairaanhoitaja ja ulkomaalainen nuorempi nainen. Tuo vanhempi nainen sätti nuorempaa ihan karmealla tavalla. Kiva oli sitä aiheetonta riitelyä kuunnella, kun omainen kuolemassa. Anteeksiantamatonta myös meitä kohtaan. Jäi mieleen, vaikka siirä on jo vuosia.
Huono ilmapiiri tottakai vaikuttaa terveyteen.