Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotteko kolmen rakkauden teoriaan?

Vierailija
02.05.2025 |

1. Satumainen rakkaustarina

Monesti ensirakkaus saapuu elämäämme silloin, kun olemme todella nuoria. Nuori rakkaus saa meidät tuntemaan olomme siltä, kuin eläisimme sadussa; rakastumme kuin taikaiskusta ja uskomme sen kestävän elämämme loppuun saakka. Nuorina ja epävarmoina tapanamme on tehdä asioita, joita ystävät ja perheenjäsenet meiltä odottavat. Se, miltä suhde näyttää ulkoapäin, on tärkeämpää kuin se, miltä meistä todellisuudessa tuntuu. Saatamme kieltäytyä näkemästä ongelmia ja uhrata periaatteemme vain sen vuoksi, että haluamme esittää kaiken olevan kunnossa. 

Tämänkaltainen suhde opettaa meille sen, että kumppanin tuntemisen lisäksi on erittäin tärkeää, että tunnemme myös itsemme.

2. Monimutkainen suhde

Elämämme toinen suhde on aina se mutkikkain. Ensimmäisestä suhteesta oppineina toiseksi kumppaniksi valikoituu usein henkilö, joka on hyvin erilainen kuin ensimmäinen. Tai niin ainakin luulemme. Tästä huolimatta suhteessa koetaan hyvin todennäköisesti valehtelua, manipulointia ja jopa väkivaltaa. Yritämme paikkailla suhdetta parhaan kykymme mukaan, mutta jokainen uusi yritys päättyy vielä suuremaan katastrofiin. Suhde on todellista draamaa satunnaisten onnen hetkien kera. Todelliset tunteemme joutuvat sivuraiteille jonkin muun asian, tässä tapauksessa suhteen pelastamisen vuoksi.

Tämänkaltainen rakkaus opettaa meille, kuinka tärkeä asia vastarakkaus oikein on.

3. Kypsä suhde

Kolmas rakkaus saapuu elämäämme usein silloin, kun olemme antaneet jo periksi. Se saapuu kutsumatta eikä vaikuta lainkaan siltä, miltä tosirakkaus mielikuvissamme näyttää. Se ei ehkä ole täydellinen, mutta se on aito ja helppo. Sellainen, jota ei voi sanoin kuvailla. Tässä vaiheessa elämäämme meillä ei ole enää odotuksia. Emme tuhlaa aikaa miettimällä, miltä täydellisen kumppanin pitäisi näyttää. Hyväksymme vihdoin kumppanimme sellaisena kuin hän on. Ja mikä tärkeintä, kumppanimme ajattelee meistä samalla tavalla.

Tämänkaltainen suhde opettaa meitä olemaan aitoja ja ymmärtämään, että suhteen ei tarvitse olla täydellinen.

Mutta kuka onkaan sitten se oikea?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo tarina mene myös niin, että kakkosen kanssa tehdään lapset.

Vierailija
42/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä oli ehkä 1 ja 2 samassa suhteessa ja sitten tuli se kolmonen kun olin luovuttanut. Hauska sattuma että kolmonen oli henkilö johon olin ihastunut ennen ykköstä, mutta erinäisistä syistä en silloin sitä voinut saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla tuon kaavan mukaan on omakin elämä mennyt. Suhteiden välillä sinkkuaikoina tuli  lisäksi kyllä vielä muutamia floppejakin tehtyä, sellaisia hetken hairahduksia, jotka  olisi voinut jättää väliinkin, mutta tulipa nähtyä ja koettua monenlaista.

Vierailija
44/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajattele, että tuohon pitää uskoa. Se mallintaa ja kuvaa tyypillisiä kuvioita länsimaisissa parisuhteissa, joissa on paljon samankaltaisuutta keskenään eri ihmisillä. Toki sitten on paljon ihmisiä, jotka kokevat noista osan tai eivät noista mitään ja jotain aivan erilaista. 

Ei tyypillinen kuvio länsimaisissa parisuhteissa ole kulissisuhde ja väkivaltaa, todellakaan.

Vierailija
45/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noin monella oikeasti noin paskoja suhteita???

Vierailija
46/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Rakastanut olen aidosti vain yhtä miestä elämässäni, vaikka on pidempiä suhteitakin takana.

Tuo viimeinen kuulostaa vain tyytymiseltä johonkin. Kyllä sillä puolison ulkonäöllä on väliä, niin että omaa silmää miellyttää, vaikka olisi satavuotias itse. Toisaalta en ole ikinä välittänyt siitä mitä muut puolisoistani ajattelevat tai katsellut mallipoikien perään, vaikka muinoin yhden kanssa seurustelinkin.

Munkin mielestä viimeinen kuulostaa tyytymissuhteelta. Varmaan sopii niille ketkä ei osaa olla yksin, mutta minä olen mieluummin yksin.

Tiedän ihmisiä ketkä ovat juuri tuossa "ihan kiva, arki sujuu" suhteessa mutta sitten puhuvat nuoruuden rakkaudestaan ihan eri sävyyn.

Vierailija
47/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo pitää paikkansa, niin mulla on se kolmas rakkaus vielä tulossa. Kaksi ensimmäistä täsmää. Joten kyllä, haluan uskoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme