Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotteko kolmen rakkauden teoriaan?

Vierailija
02.05.2025 |

1. Satumainen rakkaustarina

Monesti ensirakkaus saapuu elämäämme silloin, kun olemme todella nuoria. Nuori rakkaus saa meidät tuntemaan olomme siltä, kuin eläisimme sadussa; rakastumme kuin taikaiskusta ja uskomme sen kestävän elämämme loppuun saakka. Nuorina ja epävarmoina tapanamme on tehdä asioita, joita ystävät ja perheenjäsenet meiltä odottavat. Se, miltä suhde näyttää ulkoapäin, on tärkeämpää kuin se, miltä meistä todellisuudessa tuntuu. Saatamme kieltäytyä näkemästä ongelmia ja uhrata periaatteemme vain sen vuoksi, että haluamme esittää kaiken olevan kunnossa. 

Tämänkaltainen suhde opettaa meille sen, että kumppanin tuntemisen lisäksi on erittäin tärkeää, että tunnemme myös itsemme.

2. Monimutkainen suhde

Elämämme toinen suhde on aina se mutkikkain. Ensimmäisestä suhteesta oppineina toiseksi kumppaniksi valikoituu usein henkilö, joka on hyvin erilainen kuin ensimmäinen. Tai niin ainakin luulemme. Tästä huolimatta suhteessa koetaan hyvin todennäköisesti valehtelua, manipulointia ja jopa väkivaltaa. Yritämme paikkailla suhdetta parhaan kykymme mukaan, mutta jokainen uusi yritys päättyy vielä suuremaan katastrofiin. Suhde on todellista draamaa satunnaisten onnen hetkien kera. Todelliset tunteemme joutuvat sivuraiteille jonkin muun asian, tässä tapauksessa suhteen pelastamisen vuoksi.

Tämänkaltainen rakkaus opettaa meille, kuinka tärkeä asia vastarakkaus oikein on.

3. Kypsä suhde

Kolmas rakkaus saapuu elämäämme usein silloin, kun olemme antaneet jo periksi. Se saapuu kutsumatta eikä vaikuta lainkaan siltä, miltä tosirakkaus mielikuvissamme näyttää. Se ei ehkä ole täydellinen, mutta se on aito ja helppo. Sellainen, jota ei voi sanoin kuvailla. Tässä vaiheessa elämäämme meillä ei ole enää odotuksia. Emme tuhlaa aikaa miettimällä, miltä täydellisen kumppanin pitäisi näyttää. Hyväksymme vihdoin kumppanimme sellaisena kuin hän on. Ja mikä tärkeintä, kumppanimme ajattelee meistä samalla tavalla.

Tämänkaltainen suhde opettaa meitä olemaan aitoja ja ymmärtämään, että suhteen ei tarvitse olla täydellinen.

Mutta kuka onkaan sitten se oikea?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Eipä oo vielä ekaakaan rakkautta tullut vastaan. Tai no, en nyt tästä tämän hetken jutusta tiedä vielä. Ollaan niin erilaisia että hirvittää mutta silti toinen pyörii vaan mielessä koko ajan ja on niin höpsön ihastuttava, oikea luonnonlapsi. Molemmat ollaan kolmekymppisiä :D N

Höpsön ihastuttava :3 millainen hän on?

Ei sitä voi kuvailla :D Sellainen joka tekee ensin ja sitten vasta ajattelee. Eli täysi vastakohta itsestä. Huumori on 5/5 ja hän saa mut aina paremmalle tuulelle ja nauramaan. Osaa suhtautua elämään rennosti ja uskaltaa näyttää kiinnostuksensa (paremmin kuin minä). N

Suosittelen rohkaistumaan. Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua? Vaikka tunne ei olisi molemminpuolinen, ei luonnonlapset torju kylmästi. 

Ainakin kuvittelen, että hän on aito ja ystävällinen lauseistasi.

Vierailija
22/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka oli saatavilla ja hukkasin häneen parhaat nuoruusvuodet. Ei mitään tulenpalavia tunteita.

Toinen oli elämäni rakkaus, ja mutkikas, elämäntilanteet ei vaan kohdannut. Ollaan kavereita edelleen.

Kolmas on hitaasti lämmennyt ja järjellä valittu. 25v ja meillä on edelleen mukavaa yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Eipä oo vielä ekaakaan rakkautta tullut vastaan. Tai no, en nyt tästä tämän hetken jutusta tiedä vielä. Ollaan niin erilaisia että hirvittää mutta silti toinen pyörii vaan mielessä koko ajan ja on niin höpsön ihastuttava, oikea luonnonlapsi. Molemmat ollaan kolmekymppisiä :D N

Ei sitä voi kuvailla :D Sellainen joka tekee ensin ja sitten vasta ajattelee. Eli täysi vastakohta itsestä. Huumori on 5/5 ja hän saa mut aina paremmalle tuulelle ja nauramaan. Osaa suhtautua elämään rennosti ja uskaltaa näyttää kiinnostuksensa (paremmin kuin minä). N

Suosittelen rohkaistumaan. Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua? Vaikka tunne ei olisi molemminpuolinen, ei luonnonlapset torju kylmästi.&nbsp

Hän on kyllä avoimesti kertonut omista fiiliksistään. Itse olen varovaisempi mutta tosi hyvää tämä "juttu" on tässä kevään aikana jo itselle tehnyt, juurikin rohkaistumismielessä :) Kiitos kommentistasi. N

Vierailija
24/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Mulla mennyt niin, että eka oli kuten tuo juttu kuvaa, mutta toinen oli kypsin suhde elämässäni. Kolmas oli sitten monimutkainen suhde. Se sitten päättyi ja siitä asti olen ollut sinkkuna, ja varmaan loppuiän.

Vierailija
25/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Syväkurkku

2. Hakkaaminen

3. Päälle kuseminen

Vierailija
26/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmasti ikä toimii juuri tuolla tavalla ihmissuhteiden kanssa, mutta lukumäärät ovat satunnaisia jokaiselle.

Vierailija
27/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen rohkaistumaan. Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua? Vaikka tunne ei olisi mole

Missä tapasitte?

Vierailija
28/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä tapasitte?"

En halua antaa asiasta enempää yksilöintitietoja, joten siksi en voi/halua paljastaa enempää. :) N

Vierailija
29/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mennyt näin.

Vierailija
30/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkönen ja kakkonen kuvaavat epätervettä suhdetta, joissa on joko jotain traumataustaa (etenkin kakkonen) tai kehittymätöntä minäkuvaa ja/tai itsetunto-ongelmia (ykkönen). Ei ole kaikilla tllaista painolastia. Ja tuo kolmonen taas kuvastaa vähän kädenlämpöistä, mutta "ihan kivaa" suhdetta.

Kaikkien suhde-elämä ei ole sitä, että hakeudutaan haitallisiin tai epätasapinoisiin suhteisiin, tai että yritetään täyttää muiden odotuksia, ja sitten loppuelämä olisi sitä, että terapian kautta yritetään löytää joku vähän terveempi tapa. On myös ihmisiä, joilla on alusta asti turvallinen kiintymyssuhde, terve minäkuva ja taipumus hakeutua hyviin ihmissuhteisiin - jopa silloin, kun eivät tunne vielä itseään niin hyvin, mitä vanhempana. Hyvä suhde voi olla samaan aikaan turvallinen ja intohimoinen. Ap esittää asian niin kuin väkivalta, manipulointi ja valehtelu kuuluisivat itsestään selvästi hokaisen ihmisen suhdekokemuksiin. Mutta näin ei todellakaan ole - onneksi. Ei todellakaan ole tavallista olla sellaisessa suhteessa.

Vierailija
31/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on puhdasta vauvapalstan ongelmien yliajattelua, kun on tylsää ja liikaa aikaa. Hölmöä

Vierailija
32/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ankealta ja kliseiseltä. Ihan täyttä roskaa.

Vierailija
33/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokenut kaikki saman ihmisen kanssa, ollaan vaiheessa 3 <3 

Vierailija
34/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näettekö usein?

Vierailija
35/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vain hyvä suhteita. Ei mitään valehtelua, manipulointia tai väkivaltaa, ei myöskään kulissisuhteita. En myöskään ole missään vaiheessa luovuttanut. Ja mielestäni hyvä suhde tuntuu siinä mielessä täydelliseltä, että siitä ei puutu mitään olennaista.

Vierailija
36/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kolmas pettää, on vuoro neljännen

Vierailija
37/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on itse asiassa mennyt juuri noin. Aloin seurustella lukioikäisenä, olimme ihan lapsia. Seuraava useamman vuoden suhde oli tosiaan monimutkainen. Henkistä väkivaltaa ja manipulointia. Kolmas ja viimeinen astui kuvaan ja sillä tiellä ollaan edelleen. Heti alusta lähtien kaikki tuntui helpolta. Mikään ei koko ajan hiertänyt eikä ollut ikuista vääntöä jostain.

Vierailija
38/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Olen kokenut yhden rakkauden eikä se ollut mitään noista, vaan lähinnä yksipuolista.

Mutta aika hienoa, jos ihmiselämät olisi noin täynnä rakkautta.

Vierailija
39/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele, että tuohon pitää uskoa. Se mallintaa ja kuvaa tyypillisiä kuvioita länsimaisissa parisuhteissa, joissa on paljon samankaltaisuutta keskenään eri ihmisillä. Toki sitten on paljon ihmisiä, jotka kokevat noista osan tai eivät noista mitään ja jotain aivan erilaista. 

Vierailija
40/47 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, minulla on mennyt juuri noin. Ensimmäinen suhde oli hullu rakkaus. Sitä jatkui viitisen vuotta. 

Toinen oli vaikea, olemme todella erilaisia. 

Kolmas suhde tulee ja odotan tasapainoista rakkautta ja kumppanuutta. 

Elämäni on kuin käsikirjasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä