Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TS: Raisio korvaa Harry Potter -tapahtuman koska kaupunki ei hyväksy kirjailija J. K. Rowlingin arvomaailmaa

Vierailija
02.05.2025 |

https://www.ts.fi/uutiset/6649898

Tapahtumaa muutetaan Raision kaupungin saaman palautteen sekä yhteiskunnallisen keskustelun vuoksi.

Raision kirjasto- ja kulttuuritoimen johtaja Aino Mykrä kertoo, ettei kaupunki hyväksy kirjailija J. K. Rowlingin arvomaailmaa. Kirjailija on lobannut Britannian tasa-arvolain linjausta, jonka mukaan sukupuolia on vain kaksi.

Kommentit (282)

Vierailija
261/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Aino Mykrä, 33-vuotias kirjastoalan ammattilainen. Asun Kirkkonummella, mutta olen Turusta lähtöisin. En koe itseäni kovin kirkkonummelaiseksi, vaan toinen koti on edelleen Turussa. Tämä on paluuta takaisin omille juurille ja siirryn takaisin turkulaiseksi.

Ja miksi hänet on valittu Raisioon johtajaksi?

Vierailija
262/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se kammottava "Rowlingin arvomaailma" josta on sanouduttava irti?

Nazzismi??

Tuossa se sanotaan "Kirjailija on lobannut Britannian tasa-arvolain linjausta, jonka mukaan sukupuolia on vain kaksi."

Oikeastaan ei hän ole mitään lobannut, vaan erehtyi joitain vuosia sitten kirjoittamaan some:ssa että hänestä ei ole OK että mies voi tulla naisten pesu- ja muihin tiloihin pelkästään väittämällä olevansa nainen. Myöhemmin Rowling kertoi reaktioonsa vaikuttaneen sen että nuorena joutui seksuaalisen hyväksykäytön tai väkivallan uhriksi. Myöhemmin kun asiasta heräsi keskustelua hän myös kertoi mielipiteenään että hänen mielestään alaikäisille lapsille ei pitäisi sallia heidän fysiikkaansa peruuttamattomasti muuttavia hormoni- ja leikkaushoitoja ilman vahvoja lääketieteellisiä perusteita. 

Näiden kommenttien jälkeen hän joutui cancel -kulttuurin uhriksi ja laajamittaisen nettikiusaamiskamppanjan kohteeksi. 

Jos vaivautuu itse lukemaan mitä Rowling on näistä aiheista kirjoittanut niin on aika vaikea nähdä mitä pahaa tai ahdasmielistäkään hän olisi kirjoittanut. Itse olen hänen kanssaan hyvin pitkälti samaamieltä. Järkevä nainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa 

Vierailija
264/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on heidän oikeutensa.

Persuilta tietysti otsasuonet ratkeavat.

Tarkennatko vielä keiden oikeus?

Miten tälläiseen oikeuteen päädyttiin?

Ai että kaupungilla ei ole oikeutta päättää itse millaisia tapahtumia se järjestää?

Vierailija
265/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se kammottava "Rowlingin arvomaailma" josta on sanouduttava irti?

Nazzismi??

Tuossa se sanotaan "Kirjailija on lobannut Britannian tasa-arvolain linjausta, jonka mukaan sukupuolia on vain kaksi."

Oikeastaan ei hän ole mitään lobannut, vaan erehtyi joitain vuosia sitten kirjoittamaan some:ssa että hänestä ei ole OK että mies voi tulla naisten pesu- ja muihin tiloihin pelkästään väittämällä olevansa nainen. Myöhemmin Rowling kertoi reaktioonsa vaikuttaneen sen että nuorena joutui seksuaalisen hyväksykäytön tai väkivallan uhriksi. Myöhemmin kun asiasta heräsi keskustelua hän myös kertoi mielipiteenään että hänen mielestään alaikäisille lapsille ei pitäisi sallia heidän fysiikkaansa peruuttamattomasti muuttavia hormoni- ja leikkaushoitoja ilman vahvoja lääketieteellisiä perusteita.

Luulen, että myöhempi kirjoittelu on vaan sitä, että provosoitui tultuaan canceloiduksi. 

Vierailija
266/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on heidän oikeutensa.

Ai että kaupungilla ei ole oikeutta päättää itse millaisia tapahtumia se järjestää?

En tiennytkään, että kaupunki on joku henkilö, jolla on mielipiteitä. Luulin, että sen on tarkoitus palvella kaupunkilaisia eli äänestäjiä. 

Vierailija
267/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolaiset ja konservatiivit ovat herkkiä valittamaan canceloinnista vaikka itse ovat pahimpia canceloijia.

Näin tolkun ihmisen näkökulmasta kumpienkin äärilaitojen suorittama cancelointi on vastenmielistä. 

Vierailija
268/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on heidän oikeutensa.

En tiennytkään, että kaupunki on joku henkilö, jolla on mielipiteitä. Luulin, että sen on tarkoitus palvella kaupunkilaisia eli äänestäjiä. 

Nyt en ymmärrä mitä yrität sanoa. 

Mielestäsi kaupunki ei siis valitse, millaisia tapahtumia se järjestää, vaan tapahtumat putoavat jostakin taivaasta, vai?

Vierailija
269/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan sairasta miten muutama aggressiivinen ja energinen woke-transaktivisti pystyy määräämään kokonaisen kaupungin asukkaiden elämästä näin. Tämä ei olisi mahdollista, jos suomalainen virkahenkilö ei olisi täysin tossu, pelokas ja submissiivinen mielistelijä ja opportunisti. Selkäranka on kuin vieteri näillä, eikä mitään omia arvoja ole.

Vierailija
270/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistakoot sitten Potterin kirjastonsa hyllyistä ja polttakoot vaikka juhannusroviossa.

Vierailija
271/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko normiheteroaikuinen todella uskoo johonkin sukupuolen moninaisuuteen ja moniko myötäilee aktivisteja kohteliaisuudesta tai vihakampanjan pelosta?

Niinpä. Uskon kyllä periaatteessa sukupuolen moninaisuuteen ja kannatan transihmisten oikeuksia, mutta nämä aktivistit usein vetävät asian niin överiksi, että jokaisesta väärästä sanavalinnasta ja heidän mielestään virheellisestä ajatuksen poikasesta aletaan canceloimaan. En usko, että vihakampanjoinnilla loppujen lopuksi pääsee ollenkaan haluamaansa lopputulokseen. 

t. Keski-ikäinen vihervassari

Vierailija
272/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa 

Vierailija
273/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on heidän oikeutensa.

Mielestäsi kaupunki ei siis valitse, millaisia tapahtumia se järjestää, vaan tapahtumat putoavat jostakin taivaasta, vai?

Tarkoitan, että kaupungilla ei ole mielipiteitä. Kaupungin edustajat eivät voi kaupungin suulla esittää omia mielipiteitään. Kaupunki = kaikki kaupungin asukkaat. Toki tapahtumia saa ihan vapaasti järjestää. 

Vierailija
274/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä se Ainon väittämä transvastainen linja muka on. Ei Rowling ole puuttunut muuhun kuin siihen että nainen ja transnainen ei ole sama asia. Ei hän mitään transvihaa edusta. 

NO tämäpä tämä. En jaksa ymmärtää sitä ölinää että " transnaiset on OIKEITA naisia". Joo, ovat oikeita transnaisia, ja se on aivan ok. Mutta ei kai kukaan nyt ihan tosissaan ala selittämään, ettei biologisen naisen ja transnaisen välillä olisi mitään eroa?

En ole vielä ikinä kuullut että oikein joukolla huudettaisiin, että "transmiehet ovat oikeita miehiä!" Miksi? Varmaan siksi, että tuolla nais-hokemalla yritetään oikeuttaa se, että transnaiset voivat osallistua naisurheiluun. Vaikka se jos mikä on todellakin väärin. Ja näkeehän sen siitä, että oikeasti lahjakas transnaisurheilija myöntää kyllä, että se olisi täysin epäreilua, kuten Jade Nyström, jolle todella nostan hattua. Sitten taas ne keskinkertaiset/huonot ex-miesurheilijat nykyiset transnaiset eivät näe mitään ongelmaa siinä, että heillä on käytännössä merkittävään doping-etuun verrattava etu, kun ovat käyneet pojan murrosiän läpi. Kun kysymys ei ole pelkästään elimistön hormonipitoisuudesta.

Mutta joo. Mun puolesta jokainen saa olla mitä on, eikä ketään saa loukata turhaan. Mutta sitten kun aletaan oikeasti väittäämään mustaa valkoiseksi, niin se on jo liian paksua.

Vierailija
275/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko normiheteroaikuinen todella uskoo johonkin sukupuolen moninaisuuteen ja moniko myötäilee aktivisteja kohteliaisuudesta tai vihakampanjan pelosta?

Niinpä. Uskon kyllä periaatteessa sukupuolen moninaisuuteen ja kannatan transihmisten oikeuksia, mutta nämä aktivistit usein vetävät asian niin överiksi, että jokaisesta väärästä sanavalinnasta ja heidän mielestään virheellisestä ajatuksen poikasesta aletaan canceloimaan. En usko, että vihakampanjoinnilla loppujen lopuksi pääsee ollenkaan haluamaansa lopputulokseen. 

t. Keski-ikäinen vihervassari

"..kannatan transihmisten oikeuksia..."

Mitä sellaisia oikeuksia transihmisiltä puuttuu mitä sinulla ja minulla on?

Vierailija
276/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä pelleilyä. Onneksi en asu Raisiolla

Vierailija
277/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on heidän oikeutensa.

Juuri sateenkaarimaailma sulkee pois, torjuu toisella tavoin (eli perinteisesti toimivat, klassista kristillistä traditiota  kannattelevat tahot). Nämä määritellään sateenkaariuskolle vaarana ja uhkana.

Näin kierosti vallankaappaus toimii: kaappaajat tekeytyvät uhreiksi ja vainotuiksi, kun teot puhuvat aivan päinvastaista. Siksi tämä touhu karmiikin, siis niitä joita ei ihan helpolla vedätetä. Eli usein hieman jo elämää ja maailmaa nähneitä itsenäisen elämänkatsomuksen muodostaneita.

Vierailija
278/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on heidän oikeutensa.

Juuri sateenkaarimaailma sulkee pois, torjuu toisella tavoin (eli perinteisesti toimivat, klassista kristillistä traditiota  kannattelevat tahot). Nämä määritellään sateenkaariuskolle vaarana ja uhkana.

Näin kierosti vallankaappaus toimii: kaappaajat tek

Näin sitä voi koettaa selittää mustan valkoiseksi.

Vierailija
279/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on heidän oikeutensa.

Sua ei sitten varmaankaan haittaisi kaupungin järjestämä aito avioliittolaisten tai sinimustien tapahtuma, tai peli-ilta Afrikan tähden parissa?

Vierailija
280/282 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on heidän oikeutensa.

Vassuille sopivat vain vassujen ajatusmaailmaa myötäilevät tapahtumat, muut kielletään. Mutta auta armia, jos joku Setan järjestämä nuorten transiutus peruttaisiin :D