Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Savuton Suomi 2030 lähestyy. Nikotinisti, miten aiot toimia?

Vierailija
02.05.2025 |

Suomen tupakkalain tavoitteena on se, että korkeintaan 5% aikuisväestöstä käyttää päivittäin savukkeita tai muita ei-lääkkeellisiä nikotiinituotteita (nuuska, nikotiinipussit, sähkösavukkeet). Kyse ei siis ainakaan tässä vaiheessa ole kieltolaista, mutta voin sanoa melko suurella varmuudella että sellainenkin tullaan tulevina vuosikymmeninä säätämään voimaan.

Onko kyse sitten "täydellisestä" kieltolaista huumausaineiden tapaan (myynti, maahantuonti, levittäminen, hallussapito ja käyttäminen on rangaistavaa) vai "osittaisesta" kieltolaista (myynti, maahantuonti ja levittäminen on rangaistavaa, hallussapito ja käyttäminen eivät ole), se jää nähtäväksi.

Itse olen vähentänyt omaa tupakointiani niin, että poltan nykyään pelkästään 3 - 6 savuketta päivässä. En aio lopettaa kokonaan, vaan nautin paheestani kaukana sivullisista ihmisistä ja roskaamatta maata tupakantumpeilla. Kieltolakikaan ei saisi minua lopettamaan kokonaan, vaikka lopettaisin ehkä päivittäisen tupakointini. Todennäköisesti viljelen kesäisin kessua omalla kasvimaallani ja ostan salakuljetettuja savukkeita katukaupasta, mutta tupakoin omassa rauhassani muiden tietämättä.

Toiset nikotinistit, mitä te aiotte?

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä yrittää kieltää tupakka, mutta tuskinpa siinä onnistutaan. Suomessa kiellettiin aikoinaan alkoholi, mutta ei se alkoholin käyttöä lopettanut. Tupakka vie ihmisen elämästä WHO:n mukaan pari vuotta pois, ts. aika paljon melua tyhjästä tyhjästä. Huumeet puolestaan vievät keskimäärin 40 vuotta pois ihmisen elämästä, mutta vihervassarit haluavat laillistaa ne, koska heidän mukaansa eihän ne niin vaarallisia oikeasti ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla