Osa verikoetuloksista tuli, lääkärinaikaa odotellaan. Osaako kukaan sanoa näistä...?
Miksi nuoren B-leukosyytit on vähän koholla (10.4 E9/l, viitearvo 3.4-8.2) ja B-lymfosyytit (3.72 E9/l, viitearvo 1.3-3.6) lisäksi L-eosinofiilit arvioitu poikkeavaksi.
Kommentit (36)
Pahin on vasta edessä jahka lääkäri toteaa ettei ole aihetta jatkotutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä täällä kannata alkaa diagnosoimaan kun ei ole yhtään mitään taustatietoja. Pieni nousu valkosoluissa on sitä paitsi melko yleistä. Eosinofiilit liittyvät usein esim. allergiaan, mutta ihan mahdotonta sanoa tästäkään mitään ilman muita tietoja.
Nuorella on ollut omituisia tulehduksia reilun vuoden aikana, mm. ihotulehdus, jonka osalta jäi epäselväksi oliko se ruusu vai selluliittitulehdus, mutta se hoitui antibiooteilla. Jatkuvana oireena on ollut häiritsevä, lisääntynyt hikoilu.
ap
Tämä lisätieto muuttaa hieman arviointia laitetaan se yhteen aiempien labratulosten kanssa:
Jos nuorella on ollut toistuvia tai omituisia tulehduksia ja jatkuvaa hikoilua, ja samalla valkosoluarvot (leukosyytit, lymfosyytit, eosinofiilit) ovat lievästi koholla, kannattaa
Tekoälyltäkö tämän kysyit?
Eiköhän olisi parasta, että ap konsultoi ihan oikeaa lääkäriä eikä palstan wanna-be-tohtoreita.
Minun nuorellani oli ihan samanlaiset arvot ja lääkäri teki väärän diagnoosin.
Oikeana diagnoosina oli pitkälle levinnyt aivosyöpä.
Kuoli viikko sitten. Suremme puolison kanssa edelleen.
Oikealla diagnoosilla olisi pelastunut varmasti.
Jatkossa katson internetistä kaikki mahdolliset diagnoosit veriarvoihin nähden ja käyn ne lääkärin vastaanotolla yksitellen lävitse.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen perinnöllistä vajaamielisyyttä.
Voi kiitos tästä! Tämä oli varmasti parasta mitä sinulta kukaan voi odottaa. Mahdat olla upea ihminen, josta lähimmäisesi ovat ylpeitä.
Ei noi arvot välttämättä tarkoita yhtään mitään. Esim lihavuus tai tupakointi voi aiheuttaa niissä poikkeamia. Odottakaa vaan sinne lääkäriaikaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstahan se onkin oikea paikka kysellä.
Jos apua ei oikein muualta tahdo saada? Ei ole oikea paikka, mutta valitettavasti yhä useampi joutuu arvuuttelemaan terveytensä tilaa tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Minun nuorellani oli ihan samanlaiset arvot ja lääkäri teki väärän diagnoosin.
Oikeana diagnoosina oli pitkälle levinnyt aivosyöpä.
Kuoli viikko sitten. Suremme puolison kanssa edelleen.
Oikealla diagnoosilla olisi pelastunut varmasti.
Jatkossa katson internetistä kaikki mahdolliset diagnoosit veriarvoihin nähden ja käyn ne lääkärin vastaanotolla yksitellen lävitse.
Älä viitsi trollata. Aivokasvain oireilee ihan eri tavalla. Kasvaimen muodostavissa syövissä ensi oireet ovat yleensä muuta kuin veriarvojen muutoksia. Verisyövissä taas on toisin, mutta lievä nousu yksistään ei vielä sitä tarkoita.
Vierailija kirjoitti:
Reuma.
Tässä taas hyvä esimerkki av:n amatöörilääkäreistä. Noiden verikoetulosten pohjalta ei voi sanoa, että on reuma. Yhtä hyvin voisi heittää arvauskeskuksen ihan minkä tahansa muun sairauden.
Todennäköisesti on joku pieni infektio tai allergia päällä. Valkosoluarvot voivat nousta yli viitteen pienestäkin flunssasta. Kerran minulla oli valkosolut koholla vaikka en edes tiennyt olevani kipeä. Nuo ylitykset ovat niin pieniä ettei niillä ole merkitystä.
Leukkarit ovat koholla yleensä jonkun tulehduksen takia. Leukosyytit puolustavat kehoa, joten kropassa on silloin jotain ylimääräistä, jos leukkarit lisääntyy eli elimistö on puolustustilassa. Kohoavat sen takia myös vakavissa sairauksissa.
Mutta jälleen kerran sanon, että keskutelupalsta ei ole mikään lääkärin vastaanotto. Miksi kyselette terveysasioita palstoilla, jossa voi vastata kuka tahansa?!
Valkosolut kohoaa flunssassa aina ja kohonneina arvoina näkyy ne nyt ainakin. Tsemiä, eiköhän selvinne pian ja kaikki hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä täällä kannata alkaa diagnosoimaan kun ei ole yhtään mitään taustatietoja. Pieni nousu valkosoluissa on sitä paitsi melko yleistä. Eosinofiilit liittyvät usein esim. allergiaan, mutta ihan mahdotonta sanoa tästäkään mitään ilman muita tietoja.
Nuorella on ollut omituisia tulehduksia reilun vuoden aikana, mm. ihotulehdus, jonka osalta jäi epäselväksi oliko se ruusu vai selluliittitulehdus, mutta se hoitui antibiooteilla. Jatkuvana oireena on ollut häiritsevä, lisääntynyt hikoilu.
ap
Tämä lisätieto muuttaa hieman arviointia laitetaan se yhteen aiempien labratulosten kanssa:
Jos nuorella on ollut toistuvia tai omituisia tulehduksia ja jatkuvaa hikoilua, ja samalla valkosoluarvot (leukosyytit, lymfosyytit, eosinofiilit) ovat lievästi koholla, kannattaa
Kiitos chatgpt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan vain muutama syöpälääkäri jotka osaa kattoa aikavälillä noiden nousua ja ennustaa syövän alkamisen. Kunnallisen puolen lääkärit laittaa vaan odottamaan sen syövän kasvamista. Laita ekseliin nuo luvut ylös ja käytä lastasi verikokeissa kerta viikkoon vaikka. Sitten yksityisen syöpäsairaalan lääkärille tulokset, kun niitä on näyttää enemmän. Kunnalla ei ole varaa tälläiseen.
Ahaa. Kerropa vielä minkä syövän kasvaminen näkyy valkosoluarvojen nousuna? Verisyövät toki löytyvät usein epänormaalien verenkuvan arvojen, mm. valkosolut, takia, mutta niissä ei ole mitään kasvainta, joka kasvaisi.
Ketäs nämä ennustajalääkärit sitten ovat? Tiedät varmaan kun mainostat?
Tiedän hyvinkin nuo lääkärit, olen itse ollut heidän hoidossaan. Kunnallisella puolella olisin ollut mulla alla jo pidemmän aikaa. Peruskuntalääkärit ovat siellä ihan syystä ja lahjakkaat tutkijasyöpälääkärit menevät sitten ihan eri tasolla, mitä rahattomat buranakuntaläärit. No, jokainen valitsee itse nämä asiat.
Lihavilla on aina tulehusarvot vähä koholla, ei mitään ihmeellistä siinä.
Tiedän että on piinaavaa odottaa tuloksia, mutta se on vaan kestettävä. Meillä oli tilanne, jossa lapsen vastustuskyky oli täysin romahtanut ja veriarvot oli hälyttävät monen viikon ajan. Joutui olemaan eristyksessä ja minä itkin joka ilta, että kohta se on mennyttä.
Vaan kuinka kävikään. Syytä ei löytynyt, mutta lapsi parani ja on pysynyt terveenä. Tuosta on 7 vuotta aikaa.