Onko vastaava koulutustaso edellytys hyvälle parisuhteelle?
Toimiiko ne eritasoisten suhteet? Yleensä akateemisilla tuntuu olevan akateeminen puoliso ja duunareilla duunari. Ihmiset pariutuu saman yhteiskuntaluokan sisällä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset ja amk pariutuvat usein, etenkin niin että mies akateeminen. Tunnen heittämällä esimerkiksi monta sairaanhoitajaa/terveydenhoitajaa, joilla akateeminen mies, usein DI.
En usko että akateeminen nainen (tai muuten älykäs) jaksaa mitään kultaisennoutajan tasolla operoivaa miestä. Tilastojenkin valossa älykkönaiset jäävät usein yksin, tai heitä ei saa jallitettua suhteeseen.
Miehissä sitten on näitä, jotka sanovat millä tahansa tasolla ja vaurausasteella että naisen tärkein funktio on avata reikää ja antaa tissiä. Toinen tärkeä ominaisuus on se, ettei tajua miehen ammattijargonia jaskanpauhannaksi :D Siitä he eivät tykkää.
Ei koulutustaso kyllä kerro mitään älykkyydestä. Olen tavannut niin umpityperiä ihmisiä, joilla on YO:n perustutkinto - jokainen normaaliälyinen aikuinen p
Kuule, ei pysty. Kaikki ei saa edes peruskoulun päättötodistusta. Osa ei kerta kaikkiaan selviä läpi lukiosta, mutta selviävät silti ammattioppilaitoksessa. Eikä todellakaan kaikki yliopistoon päässeistäkään pysty sieltä valmistumaan, vaan vaihtavat parin ensimmäisen vuoden jälkeen ammatilliselle puolelle. Mutta älykkyys ei ole ihmisen itsensä valitsema ominaisuus eikä siihen kovin paljoa voi itse vaikuttaa. Sen sijaan empatiaa voi opetella ja elämänviisauteen voi pyrkiä. Älykäskin voi olla umpityperä, sillä viisaus ja älykkyys ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan liian suuri älykkyysero parisuhteen osapuolten välillä aiheuttaa ongelmia. Siksi ihmiset usein etsivät kumppania suunnilleen samalla koulutustasolla, koska se ennakoi paremmin toimivaa parisuhdetta. Itse treffailin aikoinaan ennakkoluulottomasti eri alojen ihmisiä. Tuntui vain, ettei arvot ja kiinnostukset kohtaa matalammin koulutettujen kanssa.
Tuulee mireleeni Huhtasaari joka epätoivoisesti yrittää löytää toista yhtä koulutettua jonka kanssa saisi jakaa tietämyksensä siiitä, että maapallo on litteä tai Purra, joka haluaa kääntää lähes jokaien kysymyksen osaksi siitä miten Suomen ongelmat johtuvat maahan muutiosta ja kehitysyhteistyörahojen liiallisuudesta tai koska yleisradio.
Ei ehkä koulutustaso, mutta älykkyystaso. Akateemisessa maailmassa 30 vuotta työskennelleenä olen oppinut kirjaviisautta enemmän arvostamaan maalaisjärkeä ja muunlaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisissä on vaikka mitä muitakin ominaisuuksia kuin koulutustaso. Yhteiset arvot ja tulevaisuuden suunnitelmat ovat parisuhteen kannalta huomattavasti tärkeämpiä.
Yleensä se korkea koulutustaso on arvo itsessään, suhde tieteeseen, oppineisuuden arvostavasti.
Vaikka suhtautuisi kuinka arvostavasti ja intohimoisesti omaan tieteenalaansa, voi olla muissa asioissa niin palikka, ettei kukaan jaksa sellaista ihmistä. Yleissivistys saattaa olla pyöreä nolla, käytöstavat samoin. Miten keskustellaan vaikka kirjallisuudesta, jos ihminen ei ole avannut ainuttakaan romaania lukion jälkeen? Tai musiikista, jos ihminen ei erota Bachia ja Beatlesia toisistaan?
Tutkimusten mukaan liian suuri älykkyysero parisuhteen osapuolten välillä aiheuttaa ongelmia. Siksi ihmiset usein etsivät kumppania suunnilleen samalla koulutustasolla, koska se ennakoi paremmin toimivaa parisuhdetta. Itse treffailin aikoinaan ennakkoluulottomasti eri alojen ihmisiä. Tuntui vain, ettei arvot ja kiinnostukset kohtaa matalammin koulutettujen kanssa.