Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasemmiston uusi päähänpisto: menestyminen johtuu vain tuurista.

Vierailija
01.05.2025 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011203391.html

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011189824.html (kommentit)

Mikä tässä on taustalla? Yritetään perustella omaa saamattomuutta ja laiskuutta, kun ei muka kannata parantaa omaa tilannettaan, koska kaikki johtuu vain tuurista?

Kommentit (285)

Vierailija
81/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim kansanedustajapersujen menestys on pelkästä tuurista kiinni. Usea heistä nousi eduskuntaan työttömyyskortistosta.

Tuuriksi pitää laskea heidän kohdallaan se persoonallisuushäiriö, joka mahdollisti äänestäjille valehtelemisen ja oman edun tavoittelun näistä lainkaan piittaamatta.

Minä en pystyisi,  kun synnyin moraalin kanssa ja kasvoin empatiakykyiseksi. 

Vierailija
82/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toreilla on kuultu tänään vasemmiston vapun perinteiset puppup...eiku vappupuheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuri on sellainen juttu joka tasaantuu. Kun riittävän monta kertaa heittää noppaa, lopulta kaikkia silmälukuja on saanut suunnilleen saman verran prosentuaalisesti. Siinä mielessä tuurikin jakaantuu tasaisesti.

Mutta on siinä tuuria mihin perheeseen syntyy. Toiset ovat lahjakkaampia ja heillä on lahjakkaammat vanhemmat, jotka osaavat kannustaa opiskelemaan, tukevat siinä ja muutenkin osaavat vaatia lapselta oikeita asioita. Siinä missä toisen vanhemmat keskittyvät tappelemaan keskenään, lyttäämään lapsiaan, luultavasti ovat vähän tyhmiä ja lapsetkin perineet saman tyhmyyden.

Vierailija
84/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuurilla minullekin on kasaantunut yli satatonnia säästöjä, jostain ne vaan ilmestyi. Tai no, ehkä siihen vaikutti se että tuurilla pääsin töihin ja siellä kävin monta vuotta enkä tuurilla haaskannut rahoja mihinkään ja säästin.

Vierailija
85/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tavallaan se johtuu tuurista koska kukaan ei voi valita millaiseen perheeseen syntyy. Jatkossa myös tuurista koska aika paljon on kiinni ketä tuntee kun työpaikkoja haetaan. Sattumalta voi päästä hyvään työpaikkaan joten siinäkin on tuurista kiinni miten käy. En tiedä onko se kiinni vasemmistolaisuudesta tai oikeistolaisuudesta mutta tuurista se ainakin on kiinni.

Jos nyt jätetään ääriesimerkit kuten vammaisena syntyneet pois ja puhutaan laajasti ottaen keskivertoihmisistä, niin tuurilla on elämässä pärjäämisen suhteen vuosikymmenten saatossa aivan mitätön merkitys. Sinnikkyydellä voi korvata huonolla tuurilla tehdyt huonot valinnat.

Esimerkiksi minä olen nykyisin omasta mielestäni ihan hyvässä asemassa. En kuitenkaan hyvästä tuurista enkä ole kulkenut pitkää elämääni sitä kaikkein onnekkaimpien valintojen polkua. En todellakaan, mutta olen oppinut virheistäni ja sinnikkyydelläni sinnitellyt parempaan asemaan. Esimerkiksi vaihtamalla työpaikkaa huonon valinnan jälkeen, olen muun muassa lähtenyt oma-aloitteisesti kahdesti koeajalla (mutta minua ei ole kertaakaan potkittu ulos koeajalla).

Vierailija
86/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on katkerana simaa liikaa maistellut, voi sopertaa sekavana että on vain huonon tuurin uhri ja olisi kyllä opiskellut paljon enemmän ja menestynyt, jos vain jotain tuuria olisi tippunut syliin jostain.

Vierailija
87/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menestyminen johtuu mielipiteistä.

Vierailija
88/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän mukaan Musk on maailman viisain ja ahkerin.

Muskilla on niin kova cv, että ei sitä pelkällä tuurilla ole ansaittu.

Vierailija
89/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuurilla minullekin on kasaantunut yli satatonnia säästöjä, jostain ne vaan ilmestyi. Tai no, ehkä siihen vaikutti se että tuurilla pääsin töihin ja siellä kävin monta vuotta enkä tuurilla haaskannut rahoja mihinkään ja säästin.

Itsekin kerroit "siihen vaikutti se että tuurilla pääsin töihin" ei mitenkään varmaa nykypäivänä.

Vierailija
90/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vielä 10 v sitten Etelä-Euroopassa hienossa työpaikassa ja tein töitä maailman suurimmille alansa yrityksille. Tänään olen toimeentulotuella vuokrayksiössä Espoossa. Se kaikki oli paskaa tuuria. 

Vierailija
91/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset elää. Ja toiset säästää. 

Vierailija
92/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän mukaan Musk on maailman viisain ja ahkerin.

Muskilla on niin kova cv, että ei sitä pelkällä tuurilla ole ansaittu.

Eiköhän siinä ole kaikki ainenset. Tuuri, ahkeruus ja äly (lue geenit). Mutta onko 1 000 000 kertaa ahkerampi kuin sinä?

Vierailija
93/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hienoa on säästämisessä? Se perustuu siihen että elää mahdollisimman vähän ja kieltäytyy mahdollisimman paljon. 

Vierailija
94/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole tuurilla mitään tekemistä. Se johtuu sukulaisista, jotka palkkaa ilman CV:tä, kun ovat päättävissä asemissa. Jokainen voi ihan itse ottaa itseään puhelimesta kiinni ja soittaa sukulaiselle, jos haluaa menestyä elämässään.

Vierailija
95/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tottahan tuo on 

Vierailija
96/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omahyväiset rikkaat menestyjät luulevat aina kaiken olevan vain omaa ansiotaan, ja tässä yhteiskunnallisessa pelissä hävinneet ja mokanneet kaiken vain ja ainoastaan itse.

Miten näille ihmisille ei mene kaaliin se hyvin päivänselvä fakta, että ihmisyksilön elinkaari koostuu pelkästään lukemattomasta määrästä sattumia, joista osa tapahtuu jo geneettisesti ennen kuin on edes kasvanut aikuiseksi? Lisäksi jok'ikinen tekemäsi valinta elämässä on sattumaa, jossa voi tapahtua mitä tahansa.

Elämä on pohjimmiltaan pelkkää tuuria. Siinä pelissä hyvillä korteilla pelanneet vaan luulevat ja väittävät kaiken olevan pelkästään itsestä kiinni, mikä ei todellakaan ole akateeminen vaan sinisilmäinen näkemys.

Miksi oikeistolaisten sattumukset on aina hyviä, vasemmistolaisten huonoja? Vieläpä sukupolvi toisensa perään!

Eikö kannattaisi luopua vasemmistolaisesta ideologiasta, jos oikeistolaisuus vetää puoleensa hyviä asioita?

Vierailija
97/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hienoa on säästämisessä? Se perustuu siihen että elää mahdollisimman vähän ja kieltäytyy mahdollisimman paljon. 

Olisi minullakin säästöjä jos olisin jokaisen matkan, jokaisen samppanjalasillisen ja jokaisen oopperan jättänyt, mutta vanhana ja raihnaisena en olisi nauttinut niistä yhtä paljon, sitä paitsi menetetty aika on mennyttä. Samppanja maksoi ennen vuotta 2000 huomattavasti vähemmän kuin silloin kun jään eläkkeelle. 

Vierailija
98/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tavallaan se johtuu tuurista koska kukaan ei voi valita millaiseen perheeseen syntyy. Jatkossa myös tuurista koska aika paljon on kiinni ketä tuntee kun työpaikkoja haetaan. Sattumalta voi päästä hyvään työpaikkaan joten siinäkin on tuurista kiinni miten käy. En tiedä onko se kiinni vasemmistolaisuudesta tai oikeistolaisuudesta mutta tuurista se ainakin on kiinni.

Jos nyt jätetään ääriesimerkit kuten vammaisena syntyneet pois ja puhutaan laajasti ottaen keskivertoihmisistä, niin tuurilla on elämässä pärjäämisen suhteen vuosikymmenten saatossa aivan mitätön merkitys. Sinnikkyydellä voi korvata huonolla tuurilla tehdyt huonot valinnat.

Esimerkiksi minä olen nykyisin omasta mielestäni ihan hyvässä asemassa. En kuitenkaan hyvästä tuurista enkä ole kulkenut pitkää elämääni sitä kaikkein onnekkaimpien valintojen polkua. En todellakaan, mutta olen oppinut virhei

Miksi te ihmiset pelkäätte sitä tuurin osuuden myöntämistä niin paljon? Ei se ole sinnikkyydestä ja ahkeruudesta mitenkään pois, sitä voi ajatella jopa osana palkintoa siitä ahkeruudesta. 

Se että on joskus ollut huonoakin tuuria/epäonnistumisia, ei tarkoita sitä, että se onnistuminen johtuisi vain ja ainoastaan omasta tekemisestä. Jos on vaikka kymmeniä, joskus jopa satoja, hakijoita samaan työpaikkaan, niin hyvin harvoin se paikan saanut on kaikin puolin erinomaisempi kuin ne muut hakijat, vaan ehkä joku on arempi luonteeltaan tms ja se toisen huono tuuri on sen valitun hyvä tuuri. Ei se tee siitä valitusta yhtään huonompaa, vaan ei varsinaisesti parempaakaan.

Tietenkin sillä oletuksella, että kyseessä ei ole joku tv-juontaja tms, jossa se esiintyminen on olennainen osa sitä työtä. 

Vierailija
99/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun tuo on juuri sitä tuuria: että tilille kertyy rahaa ihan itsestään! Eihän siinä eläminen vähene yhtään, koska puhdas tuuri niitä rahoja tilille syytää. Vai miten se raha tilillä nyt olisi jotenkin ihmisen omista teoista kiinni, äskenhän ihmiset teot ei merkinneet mitään.

Vierailija
100/285 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se menestyminen voisi muka johtua tuurista? Ihan vahingossa pääsi opiskelemaan? Jonkun menestyvän yrityksen rekrytoija tuli kotoa hakemaan vastuulliseen asemaan? Ihan sattumalta sai 5000 euron palkan?

En ymmärrä. Tuurilla kun ei ole mitään tekemistä asian kanssa. 

Jos olisit sattunut syntymään tyhmäksi tai vammaiseksi? Saisitko silloin 5000e kuussa palkkaa? 

Ei varmaan kannata olla tyhmä🙂 Toki onhan Suvi Hartlinkin tyhmä kuin saapas, mutta silti töissä radioissa. Vammaiset ovat marginaaliryhmä, niihin on turha vedota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi