Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita alle 3v, jotka haluavat oppia lukemaan?

Vierailija
18.03.2007 |

Meidän poika kyselee koko ajan kirjaimia ja haluaa tietää, mitä missäkin lukee. Haluaisi oppia lukemaan, pyytää opettamaan. Vaikka eihän se helppoa ole tollaselle tiitiäiselle. Mitä lie tajuaa koko asiasta. Mutta silti. Ja oman nimen haluaa opetella kirjoittamaan. Tietää jo noin 10 kirjainta ja osaa sanoa ' K niinku kissa' ...

Muita vastaavia? Poika siis 2v10kk.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa vaiheessa tuollaista kiinnostusta. Esikoinen oppi kirjoittamaan nimensä 2,5-vuotiaana ja kovasti kyseli joka paikassa kirjaimia yms. Ensimmäinen sana minkä silloin luki oli I-K-E-A kaupan seinästä, kun se on niin valtavin kirjaimin. Sitten into hiipui, nyt on taas pinnassa, kun lapsi on viisi.

Vierailija
2/8 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemaan hän oppi juuri 3 vuotta täytettyään. Voit hyvin opettaa lastasi lukemaan, jos hän haluaa. Kirjaimet ainakin oppii tuon ikäinen helposti. Mutta muista opettaa lukemaan äänteitä liu' uttamalla, ei vanhan ajan tavaamissysteemillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan nyt vaikka tuo kissa-sana. Ennen vanhaan opetettiin koo ii äs kis, äs aa sa, kissa. Nykyään (tai siis jo ainakin 20 vuotta) on opetettu ensin tietenkin kirjaimet, koo ii äs äs aa, ja sitten niitä vastaavat äänteet k (pelkkä napautus kurkussa, ilman oo-äänteitä), sitten i (ei ii), s (kielen suhina hampaitten takana, ilman äätä) - nämä äänteet k - i - s liu' utetaan tavuksi kis, sitten taas s (ilman äätä) ja a (ei aa), jotka liu' utetaan tavuksi sa, ja näin saadaan kissa. Siis kirjain - äänne - tavu -sana.

Vierailija
4/8 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää sitten tunnisti, että tuossa lukee Pikku kakkonen. Ja oli pakko ne kirjaimet tunnistaa, koska ei ollut mitään muuta esim. logoa, mistä olisi voinut tietää.

Olen aina kertonnut, kun on kysellyt, mutta en ole mitenkän aikonut ruveta opettamaan. Numeroiden kanssa on sama juttu, on kovasti kiinostunut ja osaa jo aika hyvin laskeakin. Esim. jos jotain on 3 tai vähemän, niin tunnistaa ne ilman laskemista, yhdeksään asti on laskenut choco-pelin nappuloita.

Vierailija
5/8 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jotkut tosiaan opettelee jo lukemaan 2,5-vuotiaana ja toiset ei juurikaan edes puhu vielä tuossa vaiheessa!!

Itse tosin huolestuisin, jos yli 2v ei tule kunnon lauseita...puistossa niitäkin lapsia näkee ja (kuulee)

t. 3-vuotiaan todella puheliaan pojan äiti

Vierailija
6/8 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut kielissä melko huono, matematiikassa sen sijaan erittäin hyvä. On nyt DI. Olisiko lukemaan oppimisella yhteyttä kielelliseen lahjakkuuteen? Vai voikohan siitä päätellä yhtään mitään? Kokemuksia?

Vierailija
7/8 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaten kirjoittamaan. Olen kielellisesti lahjakas, samaten tosi moni suvussani.

Esikoiseni on nyt neljän ja osaa lukea. Hän tuntuu perineen siis samaa taipumusta.

Vierailija
8/8 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2v8kk sattuu juuri parhaillaan pyytämään mua kirjoittamaan vaikka mitä sanoja (äsken kirjoitteli myös itse Muistio-ohjelmalla kun neuvoin). Osaa kirjoittaa oman nimensä ja luettelee kirjaimet mitä siihen tulee sekä osaa useita kirjaimia tyyliin O on ompun kirjain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan