Paketti jumissa tullipostissa monta kuukautta
USA:sta lähetetty paketti jumittaa tullipostissa, kohta tulee kolme kuukautta täyteen. Mitään ei pysty enää itse tekemään muuta kuin ihmettelemään että miten ihmeessä ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan.
"Jumissa tuhansia paketteja näin Posti selittää
Kansalaiset eivät käsitä Postin ja/tai Tullin toimintaa."
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011161743.html
Minun "vaarallinen" paketti, josta puuttuu turvasanoma, on mekko joka lähtee varmaan kohta takaisin USA:han kun pakettien säilyttämisessäkin on laissa määritelty enimmäisaika. https://www.posti.fi/ajankohtaista-postilla/hairiot/viiveet-eun-ulkopuo…
Onko kellään muulla sama tilanne?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät laita sitä pakettia vain eteenpäin jos eivät pysty ajoissa "käsittelemään" sitä.
Sanovat että lähetystä ei voi tullata, mikäli turvatietosanomassa vaaditut tiedot ovat epätäydelliset. Takaisinlähettämisen ovat pysäyttäneet toistaiseksi. Joillakin ehti jo lähteä paketit takaisin lähtömaahan. En tiedä paljonko tuolla on tällä hetkellä jumissa paketteja, mutta Ilta-Sanomien artikkelin mukaan niitä olisi tuhansia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät laita sitä pakettia vain eteenpäin jos eivät pysty ajoissa "käsittelemään" sitä.
Sanovat että lähetystä ei voi tullata, mikäli turvatietosanomassa vaaditut tiedot ovat epätäydelliset. Takaisinlähettämisen ovat pysäyttäneet toistaiseksi. Joillakin ehti jo lähteä paketit takaisin lähtömaahan. En tiedä paljonko tuolla on tällä hetkellä jumissa paketteja, mutta Ilta-Sanomien artikkelin mukaan niitä olisi tuhansia
Joidenkin tietojen mukaan ongelma johtuisi siitä, että MRN-tunnus katoaa, kun paketille annetaan postin lähetyskoodi. Kuluttajalle ikävä tilanne joka tapauksessa.
JOS ON TULLIT MAKSAMATTA, NIIN PAKETIT JUMITTAA TULLIPOSTISSA!!!!
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei maksa Postin käsittelykulua niin Posti ei tuo
Tuon takaisinlähettämisen keskeyttäminen on paskapuhetta. Oma pakettini pistettiin pari viikkoa sitten takaisin vaikka vakuuttelivat että ei lähetetä. Posti on paska paikka.
Oma pakettiin on ollut jumissa kaksi kuukautta. Useasti olen ollut yhteydessä postiin ja aina sama selitys. Tullaustakin olen yrittänyt monasti, mutta ei mene läpi kun posti ei vapauta lähetystä. Ihan syvältä tämä postin toiminta
Vierailija kirjoitti:
Joo niin varmasti, mutta nee paketit, joista on tullit maksamatta eivät pyöri 3 kuukautta tullipostin limbossa, vaan palautuvat lähettäjälle.
Siellä on jumissa paljon IOSS lähetyksiä, joista on tullit maksettu jo ostovaiheessa, ja joiden tullauksen pitäisi Postin hoitaa. Niitä ei pysty itse tullamaan Lisäksi siellä on nyt jumissa lähetyksiä, joita ei yksinkertaisesti pysty tullaamaan johtuen tuosta turvatietovaatimuksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei maksa Postin käsittelykulua niin Posti ei tuo
Eipä auta sekään tässä tilanteessa, jos sillä homma ratkeasi niin mitään ongelmaahan ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Oma pakettiin on ollut jumissa kaksi kuukautta. Useasti olen ollut yhteydessä postiin ja aina sama selitys. Tullaustakin olen yrittänyt monasti, mutta ei mene läpi kun posti ei vapauta lähetystä. Ihan syvältä tämä postin toiminta
Sama homma täällä, kymmeniä tullausyrityksiä ja lukuisia yhteydenottoja Postin ja tullin asiakaspalveluihin. Tilaillut 5-10 lähetystä vuodessa ilman mitään isompia ongelmia. Kunnes nyt.
Pari viikkoa sitten oli noin 3000 pakettia jumissa ( Postin ilmoittama määrä )
jossain puhuttiin yli 30000 paketista
Olisi se kyllä erinomaisen hienoa saada jotakin kautta todellista tietoa tämän asian osalta, kun se Postin asiakaspalvelu ei osaa oikein mitään kertoa. Onko tässä nyt taustalla Postin ja Tullin välinen valtataistelu, että hommia ei saada toimimaan sujuvammin? Nyt pallottelevat hoomoilasena ihmettelevää asiakasta heitellen häntä toinen toisilleen. Ymmärrän joo, että iki-ihana EU on halunnut ympätä uusia tiukempia turvatietovaatimuksia voimaan jne. Mutta on kohtalaisen sairasta, että esimerkiksi oma kokemukseni USA:n Ebay-tilauksesta (IOSS-lähetys ALVit maksettuna), joka sieltä toimitettiin Ebay:n jonkun kansainvälisen toimituskeskuksen kautta Eurooppaan (taisi tulla Saksaan jne. Liettuaan DHL:n käsiin), niin sitten sen saapuessa kaikkien muiden välikäsien kautta Suomeen Vantaalle Rahtitielle, niin se sitten jämähtää sinne. Ja Omapostissa on jokusen viikon tietona, että he hoitavat tullauksen, kun IOSS jne. Sitten se Omapostin tieto aivan yllättäen muuttuukin, että pitäisi tullata Tullin sivustoilla, mikä ei kuitenkaan edes onnistu, kun se siellä päätyy ERRORiin, kun MRN-tieto tai muissa tiedoissa ongelmaa...että ota yhteyttä Postiin, että he korjaavat tiedot... ""Errors were detected in the declaration data based on the validation rules. The transport MRN that was reported to customs by the transport company or its status is incorrect. Contact the transport company, e.g. Posti, and ask them to provide Customs with the corrected information. If youve selected Other transport company as the transport company, correct the MRN yourself. ""
Ja loppuasiakas vastaanottajana ei toki tiedä hölkäsen pöläystä lähetyksen MRN-nrosta ja siihen liitetyistä muista tiedoista...mitä ikinä lie EORI-numeroa, HS-codea yms. Ei haisua, kun ei ole alalla hommissa. Eikäpä niitä silti pystyisi itse edes Tullin sivustolla syöttelemäänkään. Ja Postillahan nämä tiedot ovat, jos ovat...eivätkä ole hukkuneet jonnekin bittimaailmaan IT-järjestelmien sekoillessa keskenään? Ihmettelen. Kovasti. Tuntee asuvansa jossakin banaanivaltiossa...
Minulla on kanssa ollut amazonista tilattu paketti jumissa jo kolme kuukautta. Mitään ei kuulemma voi tehdä kun odottaa jos se vapautuisi.
Juu ja kun joku osaisi myös kertoa, että mitähän kettua EU:n ulkopuolelta tulevassa lähetyksessä tarkoittaa lähetysseurannassa tekstinä: "Lähetys on vapautettu toimitettavaksi"...jos ja kun sille ei lue merkintää, että se on jo tullattu?? Ihmettelee eräs. Onko se edelleen arestissa vai odottaa häkissä vapautumistaan vaiko vapauden häkissä jo siirtymässä kuljetukseen kohti määränpäätään tässä Suomen maassa...
Miten näistä ei ole mediassa isompaa haloota!? Meidän perheen osalta jo useita paketteja jäänyt jumiin viikoiksi, yksi jo kahdeksi kuukaudeksi. Maksettua tavaraa, jota tarvitaan nyt eikä vuoden päästä. Kuka korvaa vahingon? Ylipäätään yksityisen omaisuuden takavarikoimisen määräämättömäksi ajaksi ilman perusteita ei ylipäätään pitäisi olla laillista?
Vierailija kirjoitti:
Miten näistä ei ole mediassa isompaa haloota!? Meidän perheen osalta jo useita paketteja jäänyt jumiin viikoiksi, yksi jo kahdeksi kuukaudeksi. Maksettua tavaraa, jota tarvitaan nyt eikä vuoden päästä. Kuka korvaa vahingon? Ylipäätään yksityisen omaisuuden takavarikoimisen määräämättömäksi ajaksi ilman perusteita ei ylipäätään pitäisi olla laillista?
Posti katsoo paketin sen lähettäjän omaisuudeksi, vaikka se olisi jo maksettu. Niinpä sen voi sitten huoletta lähettää takaisin "omistajalle". Itse esim. menetin kokonaan rahani, kun posti lähetti vahingossa pakettini takaisin jo ennen kuin olin saanut saapumisilmoituksen ja paketti katosi palautusmatkalla. Korvaukseksi posti tarjosi paria postimerkkiä...
Kyllähän ne postin ja tullin prosessit pitäisi saada heti kuntoon. Tai sitten todetaan ettei voida noudattaa tätä EU sääntöä, kunnes prosessit on kunnossa. Tämä on kuluttajan ja myyjän kannalta ihan kestämätön tilanne. Nyt on oma pakettini ilmeisesti palautaumassa lähettäjälle, kun 3 kuukauden varastointi-aika on tullut täyteen, ja lain mukaan lähetystä ei saa säilyttää kauempaa. Uskomatonta pelleilyä.
Mulla on Suomessa juuttunut paketti, mutta se asia on hoidossa toivottavasti. Ehkä pitäisi kysyä vielä mitä voi tehdä tai ottaa lähettäjään yhteys, joka voisi antaa lisätietoja tullille lähetyksestä, jos sieltä puuttuu tietoja. Onko maksut hoidettu tullauksessa tai puuttuuko jotain? Jos kukaan ei osaa neuvoa enempää mitä tehdä tai missä vika, hankalaksi menee. Jonkun siis pitäisi tietää missä vika, syyt.