Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka haistaa "ilmassa" ihan saman kuin 90-luvun laman alussa/aikana?

Vierailija
30.04.2025 |

Havahduin yksi päivä siihen, kun joku pikkupoika kysyi minulta kaupassa, että riittävätkö hänen rahansa ostoksiin,että miksi tämä tuntuu niin tutulta, sitten tajusin että tämmöistähän se oli 90-luvun alussakin. Rahat kyllä riittivät ja sanoin että ei hätää, olisin kyllä antanut hänelle puuttuvat rahat ostoksiin.

Mitä enemmän seuraan päivittäistä elämää lähiössä jossa asun, niin sitä enemmän huomaan samoja ilmiöitä, joita sain itse todistaa lapsena silloin 90-luvun alussa, kun tuli pyörittyä eri lähiössä ja havainnoitua touhua ruohonjuuritasolta.

Myymälävarkauksien määrä on lisääntynyt hurjasti. Mistäkö tiedän tämän? Ennen oli harvinaista sattua näiden kanssa samaan aikaan kauppaan (jopa minun lähiössäni), ehkä kerran vuodessa tämmöinen sattui kohdalle. Tässä kuussa olen sattunut 3 kertaa samaan aikaan kauppaan ja todistanut tämmöisen tapahtuman lähietäisyydeltä. Yksi keräsi pokkana korin täyteen herkkuja ja käveli korin kanssa ulos maksamatta. Toinen lappasi rinkaan täyteen lihaa, juustoa, eineksiä ja poistui maksamatta. Kolmas haki vaan juotavaa ja käveli ulos. Ehkä isoin erotus lienee se, että eivät tunnu enää edes välittävän tai yrittävän salata varastamista. Itse en tuollaiseen ainakaan mene väliin, enkä puutu millään tavalla. Vaikka olisin kaupassa töissä, niin en ottaisi riskiä. Ei kaupan työntekijöillä niin hyvä palkat ole.

Jatkuvasti roskiksessa jonkun koko kodin irtaimisto. Varmaan häätö pamahtanut ja paniikkiratkaisuna kaikki roskikseen, muuten päätyisivät lavalle. Varastettuja autoja näkee yhä enemmän hylättynä huviajelun päätteeksi jonnekin lähiön alueelle. Jatkuvasti jostain kerrostalosta lyöty ulkoven lasi hajalle. Ilokaasupulloja pilvin pimein jokapuolella, tämän sukupolven valittu aloituspäihde.

Helvetisti kaikkia "huijauksien" yrittäjiä ja kaupustelijoita, jotka pyörivät kaupan edustalla. Lisäksi ihan normaalit lapset saattavat kysyä tuntemattomilta rahaa vaikka kaupassa tai kaupan ulkopuolella. Lisäksi ostarille on alkanut pesiytymään uusia kasvoja pussikaljoittelemaan. Kaikenikäistä ja näköistä väkeä. Ihan siististi pukeutuneita vanhuksia, istuvat rollin päällä ja siemailevat olutta jne. Tästä lähtee senkin jo melkein kadonneen perinteen elpyminen. Lisäksi lähiön perinteinen nistiporukka saanut uusia jäseniä.

Kommentit (293)

Vierailija
21/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista 90-luvun laman ja nyt tilanne tulee olemaan pahempi. Välttämättä ei nousta enää koskaan.

Miten voi olla kun moniosaajiakin on tullut tuhansia?

Juu, wolteilla ja kepapeilla suomi nousuun.

Vierailija
22/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoinvointi näkyy terveydenhuollossa ja sosiaalitoimessa. Rahoitusta niistä on leikattu. Rahoitusta myös järjestöiltä on leikattu. Avuntarvitsijoita on enemmän, mutta avunantajia on vähemmän. Näkyy katukuvassa sen seuraukset. Ihmekös tuo, kun palkka riittää kokoajan huonommin välttämättömyyksiin ja tavallisen ihmisen käytettävissä olevat tulot suhteessa menoihin pienenevät pienenemistään.

Jep. Aloitin yo-opinnot 1999. YTHS tarjosi psykiatriaa, terapiaa, gynekologia. Ei enää 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meno on. Huomasin kun näin meidän torille tulleen Las Palmas karaokebaarin. 90 fibat ja ei paluuta.

Oliko topless työpaikkoja auki?

Vierailija
24/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin nuori aikuinen 90-luvulla mutta onneksi lama ei koskettanut. Oli kesätöitä, matkustelin ja olin ulkomailla pidempiä jaksoja. Vm-73

Huh huh oletpa vanhaaaa....

Mua nuorempi. Lama-aikana 90-luvulla meni hyvin. Minulla. Ei kaikilla. Nyt on pahempi tilanne, kun työttömyyskorvaukset on romutettu.

Vierailija
25/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lamassa Suomi oli kuin ensimmäisen kossupullon juonut teini krapulassa.

Nyt kun on juoksut juostu ja sattuu hetken niin kohta mennään taas entistä kovemmin. Muutama saa toki kolhuja. Mutta loput menee sitäkin kovemmin. Rahhoo kun on.

Eniten olisin huolissani mitä rysyt puuhaa rajan takana. Jos pilliin vihelletään niin pärjätään. Mutta sitten sattuu KAIKKIA - ja KOVAA. Toki selviäisimme siitäkin - mutta kovaa olisi jälki - myös omassa pikku pesässäsi. 

Vierailija
26/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löyhkä ilmaantui kokoomus-persuhallituksen myötä, ja kitkeröityi Trumpin valinnan hetkellä. Jos ei tätä haista, niin on todellakin korona vienyt hajuaistin ja aiheuttanut sakean aivosumun.

Vihervassarien hallituksen aikana ei olla köyhiä eikä kipeitä. Rahaa voi vaikka painaa lisää, jos ei riitä. Eikä velkoja tarvitse maksaa takaisin.

Vierailija
27/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista 90-luvun laman ja nyt tilanne tulee olemaan pahempi. Välttämättä ei nousta enää koskaan.

Minäkin muistan. Muistan myös, miten 90-luvun lamassa ajateltiin, että välttämättä ei nousta enää koskaan. Uutiset oli vain konkurssia konkurssin perään ja työttömien määrä vain lisääntyi. Paras ja kykenevin aines lähti töihin ulkomaille, koska Suomesta ei saanut töitä. Nokian menestyksen volyymi tuli yllätyksenä. 

Vierailija
28/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajan. Silloin ei ollut tällaista vastakkainasettelua, enemmän empatiaa. Olin toki nuori. Muistaakseni ruoan hinnat olivat halvempia. Jälkiuunileipä maksoi 3mk/kg, nyt 7€.  Silakkafileet 2mk/kg, nyt 7€. No vuokraan rahat silloinkin menivät ja pahoja asioita tapahtui. Isäni joutui työttömäksi, nyt olen isä ja jouduin työttömäksi. Tuntuu että nyt on pahempi, mitään toivoa ei näy.

Vierailija
29/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Mä haistan parempia aikoja ihan selvästi.

Vierailija
30/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivallan lisääntyminen on kyllä pahin. 

Vierailija
31/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan ajan. Silloin ei ollut tällaista vastakkainasettelua, enemmän empatiaa. Olin toki nuori. Muistaakseni ruoan hinnat olivat halvempia. Jälkiuunileipä maksoi 3mk/kg, nyt 7€.  Silakkafileet 2mk/kg, nyt 7€. No vuokraan rahat silloinkin menivät ja pahoja asioita tapahtui. Isäni joutui työttömäksi, nyt olen isä ja jouduin työttömäksi. Tuntuu että nyt on pahempi, mitään toivoa ei näy.

Menehän dsnne kauppaan katsomaan mitä mainitsemasi tuotteet tosiasiassa maksavat. 

Vierailija
32/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löyhkä ilmaantui kokoomus-persuhallituksen myötä, ja kitkeröityi Trumpin valinnan hetkellä. Jos ei tätä haista, niin on todellakin korona vienyt hajuaistin ja aiheuttanut sakean aivosumun.

Vihervassarien hallituksen aikana ei olla köyhiä eikä kipeitä. Rahaa voi vaikka painaa lisää, jos ei riitä. Eikä velkoja tarvitse maksaa takaisin.

Tuohon meidän pitäisi muuten siirtyä. Että rahaa painettaisiin vaan koko ajan lisää. Hyperinflaatiosta huutelijat pitää "vaientaa" ja hintojen nostajat lynkata, kunnes rahaa koko ajan loputtomiin painava yhteiskuntajärjestys muuttuisi hyväksytyksi normiksi.

Vierailija
33/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytilanteessa on sama huono puoli kuin 90-luvun lamassa, että tilanne uhkaa pitkittyä. Silloin käy niin, että  osa laman ja työttömyyden uhreiksi joutuneista ei enää palaudu takaisin työelämään. Pitkäaikaistyöttömyys itsessään aiheuttaa arvottomuuden tunnetta ja masennusta, jotkut sortuvat hoitamaan itseään päihteillä ja se voi johtaa riippuvuuteen, ja myös masennus voi kroonistua. 

Vierailija
34/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykytilanteessa on sama huono puoli kuin 90-luvun lamassa, että tilanne uhkaa pitkittyä. Silloin käy niin, että  osa laman ja työttömyyden uhreiksi joutuneista ei enää palaudu takaisin työelämään. Pitkäaikaistyöttömyys itsessään aiheuttaa arvottomuuden tunnetta ja masennusta, jotkut sortuvat hoitamaan itseään päihteillä ja se voi johtaa riippuvuuteen, ja myös masennus voi kroonistua. 

Kokoomuksen keinoilla nämä pitkittyvät aina. Ainoa oikea tie ulos on elvytys.

Vierailija
35/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, silloin meni huonosti kaikilla. Nyt selkeä jakautuminen kahteen. Osa jengistä kiiruhtaa tesloilla ja bemareilla vailla huolen häivää ja osalla näyttää menevän todella huonosti. 

Metrossa on jatkuvasti ihmisiä ihan sekasin ja ostarilla osa nipoista (todella nuoria nykyään) kerää stögöjä. Pullojen kerääjiä ihan kaikkialla. 

Toisaalta nämä kokoomusihmeet ovat täysin eri maailmasta. Muutama tonni sinne tänne ei tunnu missään ja asiat ovat halpoja, jos ovat alle kymppitonnin. Empatiaa ei köyhille heru yhtään. Kuulemma huonoja elämän valintoja ja ansaittua kohtaloa. 

Vierailija
36/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kerää herkkuja, kerää kaljaa jne tuskin nälkäänsä varastaa. Turha jauhaa mitään shittiä. Minun lapset kyseli pienenä riittääkö rahat ostoksiin, se on lasten tapa kun ei vielä luota omaan lasku taitoon 

Vierailija
37/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ei ainakaan pelasta, että tehdään veroale varakkaammille ja parempituloisille. Samalla lisätään kustannuksia pienempituloisille joita on määrällisesti enemmän ja jotka perinteisesti kuluttavat kotimaassa. Lääkäriliittokin on jo tullut sanomaan ettei verohelpotus tule lisäämään lääkärien työntekoa. 

Vierailija
38/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nousta. Seuraavakin hallitus on oikeistohallitus, joka tekee viimeisen silauksen.  

Vierailija
39/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on joutunut aina lamaan kokoomushallituksen jäljiltä.

Vierailija
40/293 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kerää herkkuja, kerää kaljaa jne tuskin nälkäänsä varastaa. Turha jauhaa mitään shittiä. Minun lapset kyseli pienenä riittääkö rahat ostoksiin, se on lasten tapa kun ei vielä luota omaan lasku taitoon 

Ei se mitään suklaaherkkuja sinne kerännyt, vaan herkkulihoja ja juustoja ym. laatuelintarvikkeita, jos aikoo varastaa, niin sama kai se on varastaa laadukkaimmat elintarvikkeet makaronipussin sijaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi