Olenko ainoa, joka haistaa "ilmassa" ihan saman kuin 90-luvun laman alussa/aikana?
Havahduin yksi päivä siihen, kun joku pikkupoika kysyi minulta kaupassa, että riittävätkö hänen rahansa ostoksiin,että miksi tämä tuntuu niin tutulta, sitten tajusin että tämmöistähän se oli 90-luvun alussakin. Rahat kyllä riittivät ja sanoin että ei hätää, olisin kyllä antanut hänelle puuttuvat rahat ostoksiin.
Mitä enemmän seuraan päivittäistä elämää lähiössä jossa asun, niin sitä enemmän huomaan samoja ilmiöitä, joita sain itse todistaa lapsena silloin 90-luvun alussa, kun tuli pyörittyä eri lähiössä ja havainnoitua touhua ruohonjuuritasolta.
Myymälävarkauksien määrä on lisääntynyt hurjasti. Mistäkö tiedän tämän? Ennen oli harvinaista sattua näiden kanssa samaan aikaan kauppaan (jopa minun lähiössäni), ehkä kerran vuodessa tämmöinen sattui kohdalle. Tässä kuussa olen sattunut 3 kertaa samaan aikaan kauppaan ja todistanut tämmöisen tapahtuman lähietäisyydeltä. Yksi keräsi pokkana korin täyteen herkkuja ja käveli korin kanssa ulos maksamatta. Toinen lappasi rinkaan täyteen lihaa, juustoa, eineksiä ja poistui maksamatta. Kolmas haki vaan juotavaa ja käveli ulos. Ehkä isoin erotus lienee se, että eivät tunnu enää edes välittävän tai yrittävän salata varastamista. Itse en tuollaiseen ainakaan mene väliin, enkä puutu millään tavalla. Vaikka olisin kaupassa töissä, niin en ottaisi riskiä. Ei kaupan työntekijöillä niin hyvä palkat ole.
Jatkuvasti roskiksessa jonkun koko kodin irtaimisto. Varmaan häätö pamahtanut ja paniikkiratkaisuna kaikki roskikseen, muuten päätyisivät lavalle. Varastettuja autoja näkee yhä enemmän hylättynä huviajelun päätteeksi jonnekin lähiön alueelle. Jatkuvasti jostain kerrostalosta lyöty ulkoven lasi hajalle. Ilokaasupulloja pilvin pimein jokapuolella, tämän sukupolven valittu aloituspäihde.
Helvetisti kaikkia "huijauksien" yrittäjiä ja kaupustelijoita, jotka pyörivät kaupan edustalla. Lisäksi ihan normaalit lapset saattavat kysyä tuntemattomilta rahaa vaikka kaupassa tai kaupan ulkopuolella. Lisäksi ostarille on alkanut pesiytymään uusia kasvoja pussikaljoittelemaan. Kaikenikäistä ja näköistä väkeä. Ihan siististi pukeutuneita vanhuksia, istuvat rollin päällä ja siemailevat olutta jne. Tästä lähtee senkin jo melkein kadonneen perinteen elpyminen. Lisäksi lähiön perinteinen nistiporukka saanut uusia jäseniä.
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö ihmiset edes miksi 1990 lama tuli ja miksi nyt tuli lama? Myös vuonna 2010 oli lama.
Björn Wahlroos vetää varmaan nytkin kaiken välistä, kuten 90 luvun alussa Syp:n ja Kop:n rahat takataskuun. Sitten kuuluu vaan huutoa lisää : tehkää työtä enemmän ! (niin kuin olisi joskus tehnyt itse).
Jos mieleen ei muistu, niin lukekaa esim.Esko Seppäsen kirja "Mistä Suomi vaikenee". Harvinaisen kaunistelemattomasti asiat on sieltä asti kerrottu (puolueisiin en ota kantaa).
Kyllä sen kaikki muut haistavat, paitsi vasemmisto. Edelleen eletään kuin pellossa, huoletonna huomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö ihmiset edes miksi 1990 lama tuli ja miksi nyt tuli lama? Myös vuonna 2010 oli lama.
No, tärkein yksittäinen syy oli idänkaupan romahtaminen kun Neuvostoliitto hajosi. Mutta ehkä oleellisempaa olisi joskus ymmärtää mitä ja miten sen jälkeen tässä maassa tapahtui.
Kuitenkin tuli hirvittävä vimma yksityistää kaikkea mahdollista, mikä on jatkunut näihin päiviin asti, palvelujen saatavuus on monilla alueilla romahtanut. Kaupungillistumisen oheen tietenkin, ja sen myötä alueetkin eriaarvoistunut. Kuka ja ketkä tästä kaikesta on hyötyneet? Myöskin vapaakaupaa ja sen myötä amerikkalaistuneita indexejä pitäisi osata seurata pitkältä väliltä. Siis hirmuisen paljon Suomi muun muassa Amerikkaa alkanut lähentyä kaikella lailla, jos jostain 80 - 90 - lukujen taitteesta tänne asti verrataan.
Vierailija kirjoitti:
Olin ysärilaman aikaanm aikuinen. Onhan tässä vähän samoja hajuja kieltämättä.
Ysärilamassa tultiin vuodessa 3% työttömyydestä 18 työttömyyteen. Se oli shokki.
Tässä lamassa tullaan ehkä 7% työttömyydestä muutaman vuoden aikana 12% työttömyyteen.
Ihan eri laji.
Aika optimistinen tuo 12%. Ollaan jo reippaasti yli, kun huomioidaan tilastokikkailut.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aika tuntuu paljon hurjemmalta ja kurjemmalta kuin 90-luvulla, terveyspalveluiden alasajo, työttömien kyykytys ja yleensäkin yhteiskunnan ja ihmisten kylmyys ja tunteettomuus
Olet tässä aivan oikeassa kyllä. Ja nämä asiat liittyvät jotenkin kavalan saumattomalla tavalla yhteen. Ihmiset huolehtivat toisistaan lähinnä negatiiviseen sävyyn, pitäisi olla jokin menestyjä ja suorittaja, vaikka parhaimmillaan voi tässä kaikessa olla vaan keinottelija taikka selvityjä. Se ei ole mitään "tosi-tv:tä" vaan tosi elämää, jonka nykysukupolvet on kyllä unohtaneet, tai eivät osaa enää toisistaa erotella juuri nimeksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tärkein yksittäinen syy oli idänkaupan romahtaminen kun Neuvostoliitto hajosi. Mutta ehkä oleellisempaa olisi joskus ymmärtää mitä ja miten sen jälkeen tässä maassa tapahtui.
Kuitenkin tuli hirvittävä vimma yksityistää kaikkea mahdollista, mikä on jatkunut näihin päiviin asti, palvelujen saatavuus on monilla alueilla romahtanut. Kaupungillistumisen oheen tietenkin, ja sen myötä alueetkin eriaarvoistunut. Kuka ja ketkä tästä kaikesta on hyötyneet? Myöskin vapaakaupaa ja sen myötä amerikkalaistuneita indexejä pitäisi osata seurata pitkältä väliltä. Siis hirmuisen paljon Suomi muun muassa Amerikkaa alkanut lähentyä kaikella lailla, jos jostain 80 - 90 - lukujen taitteesta tänne asti verrataan.
Kiitä vihervasemmistoa tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysärilamassa tultiin vuodessa 3% työttömyydestä 18 työttömyyteen. Se oli shokki.
Tässä lamassa tullaan ehkä 7% työttömyydestä muutaman vuoden aikana 12% työttömyyteen.
Ihan eri laji.
Aika optimistinen tuo 12%. Ollaan jo reippaasti yli, kun huomioidaan tilastokikkailut.
Joka tapauksessa ysärilama tuli nopeasti, rytinällä. Siinä on ero. T: Eri.
Tavalliselle työssä käyvälle tavikselle on lama tervetullut, hinnat putoaa, tai ainakin pysyy kurissa.
Joo, haju on sama, mutta musiikki paskempaa. Muuten kuin olisi 1990-luvun lamassa.
Vierailija kirjoitti:
Rommaa ja pahasti eikä suurin osa tajua mitään.
No köyhä nyt on aina köyhä, mutta pörssit ne silti vaan jatkaa pumppaamista, ja se on aika nannaa😋😋
Oliko 90-luvulla lama? En huomannut kyseistä ilmiötä kohdallani ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan eri laji.
Luuletko, ettei ysärillä osattu kikkailla tilastoilla? Ihan samalla tavalla tuo ysärin 18 % on mahdollisimman kaunisteltu.
Yritin tehdä tästä aloituksen, mutta se poistettiin, vaikka asiahan on ollut lehdissäkin: Siis Lidl on alkanut laittaa hälyttimiä ihan perus-elintarvikkeisiin. Mulla on kotona 2,39e maksanut pähkinäpussi, jossa on keltainen hälytintarra. Ihan kassan kautta sen rehellisesti ostin. Minusta tämä on outoa.
Aiemmin tänä vuonna kävin Helsingin keskustan Citycenterissä Lidlissä ruokakaupassa ja siellä oli lähes kokonainen hylly isketty täyteen näitä hälytintarroja ruokiin, vaikka osa niistä maksaa just jotain pari euroa. Ei ole ihan perusmeininkiä enää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen kaikki muut haistavat, paitsi vasemmisto. Edelleen eletään kuin pellossa, huoletonna huomisesta.
Tämä nykyinen hallitushan elää 10 kertaa pahemmin pellossa, sillä erotuksella että oma kansa ruoskitaan siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Yritin tehdä tästä aloituksen, mutta se poistettiin, vaikka asiahan on ollut lehdissäkin: Siis Lidl on alkanut laittaa hälyttimiä ihan perus-elintarvikkeisiin. Mulla on kotona 2,39e maksanut pähkinäpussi, jossa on keltainen hälytintarra. Ihan kassan kautta sen rehellisesti ostin. Minusta tämä on outoa.
Aiemmin tänä vuonna kävin Helsingin keskustan Citycenterissä Lidlissä ruokakaupassa ja siellä oli lähes kokonainen hylly isketty täyteen näitä hälytintarroja ruokiin, vaikka osa niistä maksaa just jotain pari euroa. Ei ole ihan perusmeininkiä enää.
Varastelu räjähtänyt pilviin. Kaikenlainen rikollisuus tulee lisääntymään rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Joo, haju on sama, mutta musiikki paskempaa. Muuten kuin olisi 1990-luvun lamassa.
On muuten aivan totta. Ysärin alun musiikkia vaan soimaan ja vanhoja mainoksia näytölle niin pääsee vielä enemmän tunnelmaan :D
Vakavasti puhuen tänä vuonna vielä lämmitellään vuoden 1990 tyyliin ja ensi vuonna tapahtuu v. 1991-1993 suuri romahdus. Silloin Suomen luottoluokitus ei vielä vaarantunut, nyt sen sijaan saattaa olla lähellä. Työttömyyslukemat ovat koko ajan nousussa ja puoli miljoonaa työtöntä tullaan näkemään hyvin pian. Aivan kuten silloinkin.
Jep. Samanlaista olen havainnut ja uutuutena sen että on vauva palsta josta moderointi poistaa viestiketjuja joissa ei ole mitään laitonta eikä oikein paheksuttavaakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastelu räjähtänyt pilviin. Kaikenlainen rikollisuus tulee lisääntymään rajusti.
Onhan sitä kuoppaa pitkään kaivettu kun mielenterveyspalvelut on ajettu ihan alas. Pilleripurkin kanssa kotiin laitetaan "ahdistustaan potemaan", jos nyt jono itseensä asti koskaan liikkuukaan? Kyllä olen todella huolissani nykyisestä nuorisosta, joka on pakotettu vain menestymään, näistäkin kirjoituksista saa monesti lukea, että mikään muu ei kelpaa. Asetalma on pedattu jos sillä, että jos et sovellu joihinkin oletettuihin "raameihin", niin sitten olet täysin toisarvoinen. Miten kukaan voi elää sellaisessa maailmassa, että lähtökohtasesti on tavalla tai toisella kuitenkin täysin itsetunnottomaksi loppuuajettu, teki mitä valintoja tahansa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rommaa ja pahasti eikä suurin osa tajua mitään.
No köyhä nyt on aina köyhä, mutta pörssit ne silti vaan jatkaa pumppaamista, ja se on aika nannaa😋😋
Mitäs pienistä kun Wall Streetilla vaan valssataan.
Ihan eri laji.