Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä SINÄ muutit lapsuudenkodista pois?

Vierailija
30.04.2025 |

Tämän ikäisinä suomalaiset muuttavat pois kotoa tilasto paljastaa eron muuhun Eurooppaan

EU-maiden nuoret muuttavat lapsuudenkodistaan omilleen keskimäärin 26,2-vuotiaina.

Suomessa omilleen muutettiin huomattavasti tätä aikaisemmin, keskimäärin jo 21,4-vuotiaana.

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000011196541.html

Minkä ikäisenä muutit lapsuudenkodista?

Vaihtoehdot

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

36v. muutin pois porukoiden luota.

Vierailija
62/79 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun mahdollista, eli peruskoulun jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18

Vierailija
64/79 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin 23-vuotiaana. Sitä ennen asuin n. puoli vuotta omillani. 

Muutin  23-vuotiaana mieheni kanssa. 

Vieläkin sitä mieltä, että sinkkuna ei ole järkeä muuttaa lapsuudenkodista, ellei ole joku muu syy, kuten opiskelu tai muuten huonot oltavat kotona. .Harvalle sopii yksineläminen ja kallistakin on. 

Toinen lapseni muuttaa 26-vuotiaana vasta ja toisin kun ehkä väitettäisiin että olisi ollut puolipakotettuna kotona, niin ei ole. 

Ei ole vain aikaisemmin ollut ketään kenen kanssa muuttaa eikä halua muuttaa pois ja viitaten edellisiin, niin yksin muuttaminen ei ehkä houkuta kaikkia. 

Toinen lapseni muutti 20-vuotiaana omasta tahdostaan poikaystävän kanssa. 

Ja Hehheh huhut varmaan tuostakin kiertää, että se josta ei taloudellista hyötyä haluttiin pois, varsinkin kun aikaisemmin muuttava oli tyttö ja huhuina oli nimenomaan tyttöjen jonkinlainen syrjintä mikä oli psskaaaaaa!!!

Haistakaa jo vtu! Totuudet kaikesta kyllä kerrotaan juuri niiden toimesta, jotka ne voi kertoa! SI Eikö saisi, koska mukana valheita ja rikoksiskin? Niin tottakai ei! Eihän se sopisi monelle? 

Vierailija
65/79 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin 19v, vaikka todellisuudessahan olin vasta 18,5v. Muutin siis ennen lakkiaisia silloisen poikaystävän kanssa yhteen.

Vierailija
66/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin 19 v, sitten tulin puoleksi vuodeksi takaisin ja uudestaan 20-vuotiaana. 

Vierailija
67/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotiaana. 

Vierailija
68/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut heitettiin kotoa ulos 16 vuotiaana. Aika karu päivä oli se

Vierailija
69/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

24v. Olin valmis muuttamaan kotoa pois. 

Vierailija
70/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 vuotiaana kerkesin saada kämpän, mutta muutossa meni synttärien yli että 27 vuotta kerkesin täyttää ennenkuin kamat oli vanhempien luota omassa vuokrakämpässä. Hain asuntoa kyllä jo aiemminkin naapurikaupungista jossa eniten oli ollut niitä repaleisia työpätkiä ysärin lopulla - nollarin alussa, mutta mitään en saanut. Olisi säästänyt työmatkoissa edes jos olisi kämpän sieltä saanut, mutta ei sen vertaa saanut, kotipaikkakunnalta sitten sain asunnon, tosin ei ollut mikään hyvä asunto, häirikkönaapureita, epämääräistä sakkia, jne. tyypillinen kunnan vuokraslummi.

Vierailija
71/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana, en vielä ollut ehtinyt täyttää 16. Kotipaikkakunnalla oli lukio, lähihoitaja-amis ja metalliamis. Lähdin opiskelemaan muualle. Ja itse asiassa hyvä niin: olisin lopettanut elämäni, mikäli olisin joutunut jäämään kotipaikkakunnalle (kamalia ihmisiä suurin osa).

Kotona kävin kerran kuussa ja lomilla. Ja sitten muutin edelleen kauemmas, kävin kotona enää lomilla. Ja vieläkin kauemmas. Lapsuudenkoti on olemassa, mutta kotini on nyt täällä, missä asun perheeni kanssa. Lapsuudenkodissani käymme 1-2 kertaa vuodessa.

Vierailija
72/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 17v virallisesti mutta käytännössä jo 16- vuotiaana vietin pidempiä aikoja muualla kuin kotona. Vanhemmat erosi ja ei oikeastaan ollut vaihtoehtoja, kummankaan luona ei ollut mahdollisuutta enää asua. 

Omat asiani olen hoitanut 15-vuotiaasta, vanhemmista ei siihen ollut. Puhuvat että pitäisi huolehtia heistä vanhana, enpä taida.

Vierailija
73/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin suorittanut lukion ja lähdin opiskelemaan.

Mitä hemmettiä sinä teit lukiossa, jos sen jälkeen vasta lähdit opiskelemaan? :DD

Vierailija
74/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

29-vuotiaana ja kyllä näin jälkeenpäin ajatellen olisi paljon aikaisemmin pitänyt

Itse muutin 34 vuotiaana ja oli rahat pistää kokonaan omaan velattomaan asuntoon.

Elit kävit töissä ja asuit ilmaiseksi vanhempiesi nurkissa,itse en pystyisi.

Mistä tiedät asuiko ilmaiseksi? Varmaan osallistui vuokraan ja ruokiin.

Mistä sinä tiedät että maksoi ? Miehet kitsaimpia siinä

Vierailija
75/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana, vanhemmat asuivat toisessa maassa ja tulin kotimaahan lukioon. Olin kyllä jo sitä ennen viettänyt kesiä yksin esim. Britanniassa ystävien luona. Tuohon aikaan sitä pidettiin ihan normaalina.

Vierailija
76/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotiaana. 33-vuotiaana ostin kyseisen talon itselleni ja asunut siellä uudestaan siitä lähtien.

Vierailija
77/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin suorittanut lukion ja lähdin opiskelemaan.

Mitä hemmettiä sinä teit lukiossa, jos sen jälkeen vasta lähdit opiskelemaan? :DD

No töiden jälkeen lähdin sitten työskentelemään.

Vierailija
78/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo, mutta EU-maiden tilannetta selittää pitkälti köyhyys ja perhekeskeisyys. EU:n ulkopuolella kotoa muutetaan jo mahdollisesti alaikäisinä, kun mennään sisäoppilaitokseen. Esimerkiksi täällä Suomessa tapaamani nuoruudenystäväni muutti 7-8v. nunnien johtamaan sisäoppilaitokseen, josta käytiin kotona vain lomilla.

Olen hyvin tyytyväinen, etteivät vanhempani lähteneet tuohon, vaikka Britanniassa sisäoppilaitoksia on pidetty laadukkaina oppilaitoksina - ja pidetään edelleen, vaikka lukuista sukupolvet ovat kirjottaneet julmuuksista, joita siellä on ollut ja varmaan on edelleen. Koulukiusaaminen on aivan toisessa sfääreissä, kun sisäoppilaitoksesta ei pääse mihinkään turvaan. Neil Hardwickin muistelmissakin kerrotaan, miten kiusattu löytyi puusta hirttäytyneenä ja se selitettiin vahingoksi. Kysymys oli kuitenkin pienistä lapsista. Siellä vallitsi viidakon laki, vain vahvimmat pärjäävät.

Vierailija
79/79 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri asui vielä 35v omassa huoneessaan ja nukkui samoissa sarjakuvalakanoissa kuin 10v :D

Miksi naurat? Jokaisella on oikeus valita.

Ja muilla on oikeus nauraa.

Onhan vanhempien nurkissa loisiva aikamiespoika tai -tyttö aika huvittava jo ajatuksenakin. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan