Minkä ikäisenä SINÄ muutit lapsuudenkodista pois?
Tämän ikäisinä suomalaiset muuttavat pois kotoa tilasto paljastaa eron muuhun Eurooppaan
EU-maiden nuoret muuttavat lapsuudenkodistaan omilleen keskimäärin 26,2-vuotiaina.
Suomessa omilleen muutettiin huomattavasti tätä aikaisemmin, keskimäärin jo 21,4-vuotiaana.
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000011196541.html
Kommentit (79)
18 v, kun lähdin opiskelemaan toisellw paikkakunnalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
29-vuotiaana ja kyllä näin jälkeenpäin ajatellen olisi paljon aikaisemmin pitänyt
Miksi näin ajattelet? Onko enemmän ympäristön paine vai oma ajattelu?
Myös minua tämä kiinnostaa? Itse muutin jo 18 vuotiaana, mutta en kyllä periaateessa ymmärrä tätä suomalaista hinkua muuttaa / saada lapset lähtemään kotoa niin nuorena.
Oma esikoinen on nyt 18 ja olemme ostamassa uutta taloa. Myös tämä uusi koti tulee olemaan esikoisen koti. Juuri niin kauan kun hän haluaa. :)
Olen tuon edellisen kommentin kirjoittaja. Omat lapseni on muuttaneet 18 v, 18 v ja 24 v. Eli esikoista vissiin ahdisti ahtaus ja toistakin vielä pieni asunto.
Vierailija kirjoitti:
29-vuotiaana ja kyllä näin jälkeenpäin ajatellen olisi paljon aikaisemmin pitänyt
Itse muutin 34 vuotiaana ja oli rahat pistää kokonaan omaan velattomaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri asui vielä 35v omassa huoneessaan ja nukkui samoissa sarjakuvalakanoissa kuin 10v :D
Miksi naurat? Jokaisella on oikeus valita.
Olin täyttämässä 19v ja innoissani omasta kodista. Myös siskoni muutti omilleen suunnilleen samanikäisenä, velipoika vasta armeijan jälkeen. Hyvä lapsuuskoti oli, mutta helpotti asua lähempänä opiskelupaikkaa ja muutenkin se tuntui luonnolliselta iältä lähteä kotoa. Kävin viikonloppuisin usein kylässä.
26-vuotiaana. Säästin omaan asuntoon ja asuntojen hinnat aina vain nousivat ja asunnot karkasivat käsistä 1980-luvun hulluina vuosina. Sitten 1990-luvun lamassa hinnat romahtivat ja sain ostettua asunnon ja pääsin omilleni.
18 vuotiaana lukion toisen vuoden jälkeen. Meillä oli suuri perhe ja ahtaat tilat. Vanhimpana lapsena muutin pois ja tein nuoremmille tilaa.
Lähdin 16 vuotiaana ja olisi pitänyt huostaan ottaa jo ala-asteella.
En ymmärrä tätä suomalaista kulttuuria missä ihannoidaan kuin yksinäisyys on jotenkin itsenäisyyttä. Ne samat asiat voi opetella toimivassa lapsuuden kodissakin.
Vierailija kirjoitti:
18 v, kun lähdin opiskelemaan toisellw paikkakunnalle
Mä lähdin 15 vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelemaan mutta en laske sitä poismuutoksi koska kävin viikonloppuisin lapsuudenkodissa.
19 v. 18-v suoraan valmistuttuani töihin ja asuin vuoden kotona ja sain säästettyä 7000 e jonka kanssa oli sitten kiva muuttaa omilleen ja sai ostettua kaiken uuteen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä suomalaista kulttuuria missä ihannoidaan kuin yksinäisyys on jotenkin itsenäisyyttä. Ne samat asiat voi opetella toimivassa lapsuuden kodissakin.
Mistä tällaisen toimivan perheen löytää?
-Rikkonaisen kodin lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällaisen toimivan perheen löytää?
-Rikkonaisen kodin lapsi
Aina on marginaaliryhmiä. Eli sellaisia joihin perusajattelua ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin 34 vuotiaana ja oli rahat pistää kokonaan omaan velattomaan asuntoon.
Elit kävit töissä ja asuit ilmaiseksi vanhempiesi nurkissa,itse en pystyisi.
19-vuotiaana lähdin armeijaan ja sieltä suoraan opiskelemaan.
Mistä tiedät asuiko ilmaiseksi? Varmaan osallistui vuokraan ja ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elit kävit töissä ja asuit ilmaiseksi vanhempiesi nurkissa,itse en pystyisi.
Mistä tiedät asuiko ilmaiseksi? Varmaan osallistui vuokraan ja ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Heti samana päivänä kun sain yo-lakkini ja -todistukseni.
Mä lähdin jo penkkaripäivänä.
Kaveri asui vielä 35v omassa huoneessaan ja nukkui samoissa sarjakuvalakanoissa kuin 10v :D