Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällainen kysymys työhaastattelussa:

Vierailija
29.04.2025 |

"Mites työkavereiden kanssa, oletko tekemisissä heidän kanssaan vapaa-ajalla vai ovatko ne pysyneet työkavereina?"

Outo ja jotenkin epäammattimainen kysymys. Tuollaista ei ole koskaan kysytty. Mitäpä tuohon nyt pitäisi vastata järkevästi? Mitä se muuttaa, jos a) olen tekemisissä joidenkin kanssa myös vapaa-ajalla tai b) en ole kenenkään kanssa tekemisissä vapaa-ajalla tai c) olen yhden työkaverin kanssa tekemisissä vapaa-ajalla. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaisin että mulla on hyviä ystäviä joiden kanssa ollaan oltu aiemmin työkavereita ja vietetty aikaa yhdessä myös vapaa-ajalla. 

Jättäisin kokonaan sanomatta sen, että mua ei nykyään tämän ikäisenä todellakaam voisi vähempää kiinnostaa hengailla entisten, nykyisten tai tulevien työkavereiden kanssa vapaa-ajalla, eikä mielellään edes työajalla ellei työtehtävät sitä vaadi.

Vierailija
22/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos työporukka on esim sellaista, että käyvät töiden jälkeen paljon yhdessä vaikka kaljalla, maastopyöräilemässä, teatterissa, syömässä tai vaikkapa kylpylässä?

Ja uusi rekrytointi onkin sitten sellainen "Hell no, i won't go!" tyyppi joka ei missään tekemisissä halua olla työajan ulkopuolella?

On sillä selvä vaikutus työpaikan ryhmädynamiikkaan.

Suurin osa hakee töitä eikä uutta perhettä ja samalla ohjelmaa myös vapaa-ajoilleen.

Jos tää loppuporukka ei kykene sosialisoimaan keskenään kuten ne selvästi ennenkin kykeni ilman sitä uutta niin vähän ihmetyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outo kysymys! Ei pitäisi olla mitään tekemistä työsuorituksen kanssa, kaveeraako työkavereiden kanssa vapaa-ajalla. Onko tämä sitten osa tätä tiimiytymishuumaa, mitä kaikki konsultit ja työnohjaajat saarnaavat. Työntekijässä tärkeintä ovat sosiaaliset taidot, tiimitaidot ja "hyvä tyyppi" -habitus. Tämä myös silloin, kun työ on pääasiassa yksintehtävää omatoimista hommaa. Ulospäinsuuntautuneita, ylikierroksilla käyviä ja kaikessa mukana hääriviä ekstroverttejä suositaan, vaikka todellisuudessa he ovat niitä, jotka todennäköisemmin kuittaavat burniksen multitaskattuaan ja hypittyään työtehtävästä toiseen ensin pari vuotta. Samaan aikaan huomiota herättämätön introvertti tekee työnsä, muttei jää esihenkilön mieleen, kun ei ole kahvihuoneessa hauskoilla jutuillaan loistamassa. 

24/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys.

Näin jälkiviisaana (sehän on se paras viisauden laji) kysyisin, miten tämä liittyy työnhakuun. Haastattelussa en varmaan olisi hokannut kysyä, olisin sopertanut jotain diipadaapaa.

Edit: Muistui mieleen tuttava, joka haki lähäriksi - väitti, että haastattelussa psykologi tms istui pöydän alla. Tällä ilmeisesti haettiin sitä, miten ihminen reagoi yllättäviin tilanteisiin.

Vierailija
25/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos työporukka on esim sellaista, että käyvät töiden jälkeen paljon yhdessä vaikka kaljalla, maastopyöräilemässä, teatterissa, syömässä tai vaikkapa kylpylässä?

Ja uusi rekrytointi onkin sitten sellainen "Hell no, i won't go!" tyyppi joka ei missään tekemisissä halua olla työajan ulkopuolella?

On sillä selvä vaikutus työpaikan ryhmädynamiikkaan.

Meillekään ei rekrytä ketään, joka ei tee ristipistotöitä ja kerää postimerkkejä. Se vaikuttaisi liikaa ryhmädynamiikkaan. 

Vierailija
26/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haastattelija on tuleva esimies niin pitäisin kysymystä pienenä red flaginä. Pitää muistaa, että haastattelutilaisuus on työntekijälle mahdollisuus arvioida tulevaa työpaikkaa ja ilmapiiriä eli haluaako ottaa paikan vastaan, jos tulee valituksi.

Vierailija
27/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mites työkavereiden kanssa, oletko tekemisissä heidän kanssaan vapaa-ajalla vai ovatko ne pysyneet työkavereina?"

En ole hengaillut vapaa-aikana kollegoiden kanssa. Ei mitään yhteisiä mielenkiinnon kohteita. Työ ei ole perheeni. 

Eli hengailisit, jos olisi yhteisiä mielenkiinnon kohteita? Sitähän tuo vastauksesi tarkoittaa. 

Vierailija
28/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ne tuolla haki? Multa kysyttiin että onko mulle ookoo jos jollain työkaverilla on hienompi/uudempi auto kun minulla. Olin silleen että joo-o, varmaan kaikilla on. Kiinnosti tietää kysymykseen syy, mutta en viitsinyt udella sitä siinä (sain paikan tosin). 

Vierailija
29/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

down

Vierailija
30/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

down

Vierailija
31/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti haetaan sitä onko kaikki samaan aikaan krapulassa ja vapaata pyytämässä. Parempihan se olisi ettei kaikki bileet olisi kaikilla samaan aikaan vaan eriaikoihin muissa porukoissa.

Vierailija
32/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ne tuolla haki? Multa kysyttiin että onko mulle ookoo jos jollain työkaverilla on hienompi/uudempi auto kun minulla. Olin silleen että joo-o, varmaan kaikilla on. Kiinnosti tietää kysymykseen syy, mutta en viitsinyt udella sitä siinä (sain paikan tosin). 

Voisko olla että siellä on joku luullut saavansa huonompaa palkkaa kuin muut on ostaneet osarilla hienot autot ja itse ei raaski.

Vierailija
33/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Outo kysymys.

Näin jälkiviisaana (sehän on se paras viisauden laji) kysyisin, miten tämä liittyy työnhakuun. Haastattelussa en varmaan olisi hokannut kysyä, olisin sopertanut jotain diipadaapaa.

Edit: Muistui mieleen tuttava, joka haki lähäriksi - väitti, että haastattelussa psykologi tms istui pöydän alla. Tällä ilmeisesti haettiin sitä, miten ihminen reagoi yllättäviin tilanteisiin.

Mitä se kaveri oli tehnyt? Leikkinyt ettei ole mitään outoa vai sanonut: tuunko minäkin lattialle vai oisko tuoleissa mukavampi jutella?

Vierailija
34/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain tavalla ehkä hakee samaa kuin "oletko hyvä tyyppi" (heidän mielestään), joka on monesti aika tärkeä juttu. Siitähän ei kyllä oikein tiedä, onko siellä paikassa tapana ja odotuksena että vapaa-ajatkin vietetään työporukassa vai arvostetaanko enemmänkin sitä että vapaa-aika on omaa aikaa ja ihmisillä on myös oma elämä, eikä vaan roikuta työkavereissa kiinni.

Kai se on paras vaan vastata miten asia on. Jos menee väärin ja siitä tulee joku kynnyskysymys niin ei siellä varmaan kuitenkaan viihtyisi, niin parempi ettei pääsekään.

Vierailija
35/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en ole koskaan muodostanut seksisuhteita työkavereiden kanssa. Mielestäni rikkoo työpaikan ilmapiiriä. Vai mitä tuossa haetaan?

Vierailija
36/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kerro minkälaiseen työhön olet hakenut. 

Tässä varmaankin etsitään henkilöä, joka tulee toimeen muiden kanssa, on sosiaalinen ja ekstrovertti.

Outo kysymyshän tuo on, mutta tuohon ei voi vastata oikein tai väärin. Kertoo, että rekrytoija ei osaa omaa työtään. Hän yrittää rakentaa sinusta profiilia. 

Vierailija
37/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen erään miespuolisen työkaverin kysymys minulle. Minulla oli takana työuraa jo

jotain 35 vuotta, että eikö sinunkin  mielestä työpaikalla tule viihtyä.  Vastasin hänelle, 

työpaikalla tehdään töitä ja viihdekeskukset ovat erikseen. Keskustelumme ei jatkunut.

Vierailija
38/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin lähettämään kysymyksen asianajajalleni. Kuuluu samaan luokkaan kuin, oletko raskaana.

Vierailija
39/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa haetaan myös sitä, että miten hakija on tullut noin yleensä toimeen edellisessä työyhteisössään muiden kanssa, tai onko hakija pakkoraossa, että pitää saada uusi työ jonkin rikkoutuneen työpaikkaromanssin takia. Työpaikoille ei yleensä kaivata kuormasta syöjiä eikä toisaalta kovin äkkijyrkkiä tyyppejä, joiden kanssa tulee herkästi ristiriitoja.

Vastaisin varmaan jotain tyyliin että jotkut työpaikan yhteiset tilaisuudet on olleet osin vapaa-aikaa, ja olen ollut mukana, esimerkiksi pikkujoulussa ja kesäteatterissa. Sellainen vapaamuotoinen yhdessäolo voi parantaa työhyvinvointia. 

Vierailija
40/42 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä olisi tietää, että olisiko hyvä vai huono juttu haastattelijan mielestä vapaa-ajon vietto työkavereiden kanssa. Onko siellä ollut jotain turhaa vapaa-ajan draamaa, joka heijastuu työpaikalla eikä sen takia halua työntekijöiden viettävän aikaa? Vai onko siellä tämä ärsyttävä mentaliteetti, että työporukka on toinen perhe ja oletetaan kaikkien haluavan viettää aikaa yhdessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan