Au pairit Thaimaassa
Katso lähetysajat : Au pairit Thaimaassa - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1167)
Vierailija kirjoitti:
Ranjalla saattaa olla jokin aineenvaihduntahäiriö, josta johtuu lihominen. Se kannattaisi tutkia. Jos hän on vegaani, niin melkein on mahdotonta lihoa noin paljon.
No ei todellakaan ole mahdotonta lihoa vaikka välttelee lihatuotteita. Ei vegaanius tarkoita että syö vain salaatteja. Veikkaan että sipsejä, pastaa, vegaanipizzaa, limua , suklaata, karkkeja jne..vaikka mitä hiilaripommeja on vedetty enemmän kuin kahden edestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa koko hommassa tehtiin muutama perustavaa laatua oleva virhe. Ensinnäkin Ranja, niin ihana persoona kuin onkin, olisi voinut etukäteen ottaa selvää kulttuurista jonne on menossa, olisi selvinnyt, että maassa keskipaino on 30-50 kg ja lihava ihminen on heille kauhistus. Lisää ongelmia on takuuvarmasti tiedossa ruokarajoitteisena. Olisi edes pieni mahdollisuus saada homma toimimaan jos söisi samaa ruokaa muiden kanssa. Nyt ihan itse korostaa omaa erilaisuuttaan, eikä se näytä hyvältä, ikävä kyllä.
Lopulta sen isoimman virheen teki tuotanto. Miksi herran tähden he ottivat mukaan ohjelman tekoon Thaimaassa nuoren reilusti ylipainoisen naisen, joka tulee joutumaan väistämättä pilkan, kurjasti kohtelun ym. kohteeksi. Sillä ei ole viihdearvoa, että joku lytätään ja katsojat saavat seurata kun toinen itkee sydän verilihalla. Ei hyvä! Ranja olisi voinut menestyä jossain euroopan maassa aivan toisella tavalla, aasia oli hänelle täysin väärä lo
Nehän palvoo varsin pullavaa Buddhaa kuitenkin? Tästä voi laukaista takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Ranjahan nimenomaan puhui tuosta lentämisestä ja siitä, että tasapainottelee kokemusten ja ilmastotekojen välillä. Oli myös selvitellyt, että matka maata pitkin Thaimaaseen olisi ollut liian hankala. Sen sijaan muiden käyttämän maan sisäisen lennon korvasi bussilla. Puhui samalla moneen otteeseen siitä, miten ei koe olevansa mitenkään pyhimys tai muita parempi, mutta nauttii edes pienistä ilmastoteoista, kun niihin mahdollisuus on.
Hän myös jousti vegaaniruokavaliostaan ja päätti reissun ajan hyväksyä lakto-ovo-vegetaarisen ruokavalion.
Ohjelmassa ei tainnut tulla ilmi, minkälaista ruokavaliota Ranja Suomessa noudattaa (eikä tuollakaan kuin hyvin ohuesti). Eikä se kyllä meille kuulukaan, joten arvailu on hiukan erikoista. En tunne itse montaa vegaania, mutta he käyttävät kyllä alkoholia.
Minä tunnen useita vegaaneita, ja kukaan heistä ei käytä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä epäilen itsekin ranjan vegaanisuutta. Voi olla että salaa äidiltäänkin napsii kaikkea mahdollista eli lihaa,pizzaa...
Kyllä vegaaninakin voi syödä liikaa: esim. pähkinöitä.
Saa syödä aika paljon pähkinöitä että pääsee tuohon kuntoon
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri puuttui aikanaan omaan alipainooni. Se oli minusta täysin asiallista. Ikä tosin korjasi ongelman tehokkaasti. Mutta en loukkaantunut. Katson asioita tieteen ja terveyden näkökulmasta. Yritän keski-iässä pitää aktiivisesti painon kurissa, ettei lähde hallitsemattomaan nousuun. Ja tämäkin terveyden ja tieteen nimissä.
Itse näen niin, että nimenomaan lääkärillä on oikeus, ja pitääkin luonnollisesti olla, puuttua painoasioihin silloin kun siihen on syytä terveyden vuoksi. Sen sijaan se, että ihan kuka vaan asiaa kommentoisi pyytämättä on kyllä aivan tahditonta. Ja ympäristössä, jossa tuommoinen on normaalia jokapäivää, on oltava aivan sietämätöntä. On myös eroa sillä, kuka ja kuinka sen 'huolensa' ilmaisee. Että onko oikeasti kyse välittämisestä vai puhtaasta ilkeydestä. Tai toisen kustannuksella itsensä nostamisesta kuten tässä host-äidin tapauksessa: 'Etkö halua että sinusta tulisi kaunis kuten minä.' (!!!??!) Ei nyt ihan jokainen noin sano toiselle, vaikka ylipainosta avoimesti puhuttaisiinkin.
Itse olen iloinen siitä, että omat kauneusihanteeni ovat selvästi ja radikaalisti laventuneet sitten ysärin. Ja niin on monella muullakin, satun tietämään ;). Olette sitten mitä mieltä tahansa, niin kyllä sillä yleisellä kuvastolla vaan on vaikutusta meihin vaikka alitajuisesti. UPEUS ja KARISMA eivät ole sidottuja painoindeksiin.
Eli liha ja maitotuotteet ovat ihmisten mielestä tosi lihottavia ja epäterveellistä, koska ilman niitä on mahdotonta olla ylipainoinen?
Nyt on kyllä sen luokan asiantuntemusta, että häikäisee.
Kyllähän vegaanisuuteen liittyy kiinteästi terveelliset elämäntavat, ainakin yleensä. Moni siirtyy terveyssyistä vegaaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranjahan nimenomaan puhui tuosta lentämisestä ja siitä, että tasapainottelee kokemusten ja ilmastotekojen välillä. Oli myös selvitellyt, että matka maata pitkin Thaimaaseen olisi ollut liian hankala. Sen sijaan muiden käyttämän maan sisäisen lennon korvasi bussilla. Puhui samalla moneen otteeseen siitä, miten ei koe olevansa mitenkään pyhimys tai muita parempi, mutta nauttii edes pienistä ilmastoteoista, kun niihin mahdollisuus on.
Hän myös jousti vegaaniruokavaliostaan ja päätti reissun ajan hyväksyä lakto-ovo-vegetaarisen ruokavalion.
Ohjelmassa ei tainnut tulla ilmi, minkälaista ruokavaliota Ranja Suomessa noudattaa (eikä tuollakaan kuin hyvin ohuesti). Eikä se kyllä meille kuulukaan, joten arvailu on hiukan erikoista. En tunne itse montaa vegaania, mutta he käyttävät kyllä alkoholia.
Minä tunnen useita vegaaneita, ja kukaan heistä ei käytä alko
Niin, osa käyttää ja osa ei. Se ei tietenkään ole mitään, mitä vegaani ei voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eli liha ja maitotuotteet ovat ihmisten mielestä tosi lihottavia ja epäterveellistä, koska ilman niitä on mahdotonta olla ylipainoinen?
Kumma kun 70-luvulla liki kaikki olivat normaalipainoisia vaikka silloin vielä juotiin punaista maitoa ja syötiin rasvaista lihaa. Silloin ei tosin ollut tyynyn kokoisia karkkipusseja ja viikkorahoilla sai suklaapatukan tai kaksi. Nykyään kakarat mussuttaa karkkeja koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun 70-luvulla liki kaikki olivat normaalipainoisia vaikka silloin vielä juotiin punaista maitoa ja syötiin rasvaista lihaa. Silloin ei tosin ollut tyynyn kokoisia karkkipusseja ja viikkorahoilla sai suklaapatukan tai kaksi. Nykyään kakarat mussuttaa karkkeja koko ajan.
Ja liikuttiin huomattavasti enemmän kuin ennen. Nykyisin lapsia kuskataan autolla sinne ja tänne. Ennen käveltiin, juostiin, pyöräiltiin ja muutenkin lasten tapaamiset koostuivat liikunnallisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vegaanisuuteen liittyy kiinteästi terveelliset elämäntavat, ainakin yleensä. Moni siirtyy terveyssyistä vegaaniksi.
Eiköhän useimmat ole sitä puhtaasti eläinsuojelusyistä. Ei välttämättä oman terveytensä tai edes ilmastosyiden tai muun luonnonsuojelun takia. Siksi aina vähän huvittaa nuo "kaikkea lennätellään sieltä täältä"-argumentit. Puhdas fakta on kuitenkin, että vegaanin takia ei ole olemassa eläinten tehotuotantoa tai ruoaksi tappamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän useimmat ole sitä puhtaasti eläinsuojelusyistä. Ei välttämättä oman terveytensä tai edes ilmastosyiden tai muun luonnonsuojelun takia. Siksi aina vähän huvittaa nuo "kaikkea lennätellään sieltä täältä"-argumentit. Puhdas fakta on kuitenkin, että vegaanin takia ei ole olemassa eläinten tehotuotantoa tai ruoaksi tappamista.
Minä olen vegaani myös ilmastosyistä. En ole koskaan matkustanut lentokoneella enkä laivalla. En omista autoa. Julkisia kulkuvälineitä käytän vain pakosta (kaksi kertaa vuodessa). Kulutan muutenkin aika vähän.
Outoa koko keskustelu lihavuudesta. Itse olen ollut hoikka koko ikäni ja siihen on syynä se, että en halua olla lihava. Se on sekä esteettinen että terveydellinen valinta. Jos joku toinen haluaa olla lihava niin se ei minua haittaa. Jokainen on vapaa tekemään oman valintansa.
Vierailija kirjoitti:
V sanan käyttö koko ajan todella häiritsevää. Näinkö nuoret puhuvat?
Sitten vielä tuo jatkuva "legit".
Vierailija kirjoitti:
Tästä Ranjan ilmastonäkökulmasta:
-Jos oikeasti olisi hyvin ympäristötietoinen, ei lentäisi Thaimaahan ollenkaan. Olisi mennyt laivalla au pairiksi Ruotsiin tai Saksaan. Tai Suomestakin löytyy paikkoja, joissa pääsisi esim. asumaan yhteisöllisesti ja huolehtimaan tilan töistä, luomuviljelystä yms. Tällaisia ekoyhteisöjä on useampiakin. Siksi tämä matkalle lähtö ylipäätään on minusta kyseenalaista, kun vedotaan ekologisuuteen.
-Itse en lähtisi maahan, jossa minun olisi vaikea noudattaa erityisruokavaliotani. Kun kärsin nuorena pahoista ruoka-aineallergioista, niin välttelin sellaisiin paikkoihin matkustamista, jossa en voinut saada helposti sopivaa syötävää. Aina pidin myös eväitä mukana. Ranjan olisi tullut selvittää asia tarkemmin tai pohtia, olisiko voinut syödä vaikka kalaa tuon matkan aikana. On lapsellista olettaa, että muualla maailmassa huomioitaisiin juuri sinun erityisruokavaliosi hyvin, jos paikalliseen kulttuurii
Ja vielä tähän maailmanparannus-mentaliteettiin lisäyksenä vierailu alkuperäiskansojen torilla: "On niin kyseenalaista vierailla täällä, kun turisteille esitellään alkuperäisiä kansalaisia alistaen kyseenalaisia matkamuistoja ja tapoja". Niin, ja sitten Ranja kuitenkin juuri itse turistina siellä vierailee. Ja mahdollistaa näiden ihmisten elämän, turistin rahoilla.
Ranjan aktivismi ja ideologia on hyvin ehdollista: Älkää tehkö miten minä teen vaan mitä minä sanon.
Missähän vaiheessa tuo v-sanan käyttö vakiintui puhekieleen? Tietääkö kukaan? Luulisi tuosta olevan jotakin tutkimusta. Omassa varhaislapsuudessani en koskaan kuullut tuota sanaa. Ja muistan olleeni noin 10-12-vuotias kun jostain sen kuulin ja puheliaana ja uteliaana lapsena kysyin sitten opettajalta, että mitä tarkoittaa "v---u".
t. 50-luvulla syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranjalle ollaan asettamassa täällä kummallista sädekehää, vaikka hän on kaikkea muuta kuin vilpitön ja puhdas pulmunen kaikkine aatteineen. Vaikka niin kovasti korostaakin mm. ilmastoagendaansa ja aktivismiaan eri asioissa.
Kun esim. Suomen itsenäisyyspäivänä au pairit kokoontuivat muistelemaan itsenäisyyspäivän viettojaan Suomessa, tämä tyttö muisti tärkeänä ainoastaan sen kuinka oli osallistunut Helsinki ilman nat...eja mielenosoitukseen, ja kuinka hänelle oli tullut ahdistava ja pelokas olo vastamielenosoituksen soihtukulkueesta ja poliisien toiminnasta. Unohtui vain mainita, että juuri tuo hänen kulkueensa toimi erittäin häiriköivästi ja vastusti virkavaltaa todella väkivaltaisesti, kun taas se soihtukulkue eteni täysin rauhallisesti ja kunnioittavasti. Olisi siis luullut ahdistuksen ja pelon tulevan aivan Ranjan oman kulkueen toiminnasta, mutta näin ne asiat kääntyvät ideologian avulla.
"Hmm... kumpi on oikeasti pelottavampaa, hetken äänekäs häiriköinti, vai rauhalliset ihmiset joiden tavoite on sulkea ihmisiä keskitysleireille? Minä ihan aidosti pelkäisin noita jälkimmäisiä."
Sotaveteraaneja ja isänmaata kunnioittavan soihtukulkueen tavoite ei todellakaan ollut "sulkea ihmisiä keskitysleireille".
Alkaa kuulostaa jo itänaapurimme häikäilemättömän, valehtelevan diktaattorin puheelta, kun näkee nat...ja kaikkialla. Tuo diktaattorihan perustelee hyökkäyssotaansa sillä, että aikoo puhdistaa Ukrainan näistä kuvitelluista nat...sta. Edustat aivan samanlaista ajatusmaailmaa.
Aino: "Sillee niinku ja tällee, tällee niinku ja sillee".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki olleet normaalipainoisia (eikä edes liki kaikki). Mutta totta puhut siinä, että silloin ei ollut isoja karkkipusseja tai sipsipusseja, puhumattakaan 2 litran limupulloista. Aika usein meillekin ostettiin se 1/3 litran limupullo, jonka join puoliksi sisaruksen kanssa ja se riitti. karkkikiskalta käytiin ostamassa markalla irtokarkkeja, sieltä sai myös pennin karkkeja. Usein karkkipussissa oli 10-20 karkkia kiskalla käynnin jälkeen ja ne riittivät seuraavaankin päivään (nykyisin ihmiset voi ostaa kilonkin kerralla)! Kaupasta (asuttiin isossa kaupungissa) sai leivostiskiltä valita ehkä kerran kuussa jonkun leivonnaisen. minä otin yleensä lämpimän karjalanpiirakan ja ai että oli hyvää. yksi riitti. nykypäivänä monet syö monta riisipiirakkaa kerralla. karkkipäivä oli kerran viikossa.
Että joo, siinä mielessä ihan samaa mieltä kanssasi, mutta muistan itse ainakin nähneeni 1970-luvullakiin monta lihavaa ihmistä. Isän pomot olivat sellaisia, isä oli teollisuudessa töissä pikkupomona ja sitten ammattiliittolaisten tekemisissä. Lihavia olivat. Maaseudulla oli lihavia ihmisiä myös. Käyttivät paljon rasvaa ruoanlaitossa
lapset olivat pääsääntöisesti normaalipainoisia. Johtuisiko siitä, että kukaan ei edes kaupungissa kuskannut lapsia autolla mihinkään ja lapset kulkivat lähiössään/kulmillaan jalkaisin tai pyörällä. Ei oltu juuri sisälläkään, vaan valtaosa päivästä aina ulkona niin, että äidit sai huudella ikkunoista naperoitaan kotiin syömään tai kysellä muilta, että onko nähty minne on mennyt, kun olisi ruoka-aika. Ja ruoka-ajat olivat säännöllisiä, ei ollut mitään sellaista, että syön sitten kohta, silloin syötiin, kun oli ruoka-aika ja seuraava syönti sitten seuraavana ruoka-aikana.
On muitakin syitä, esim. minulla on tumman silmänympärykset, koska minulla on glaukooma ja joudun käyttämään silmätippoja, joiden seurauksena iho silmien ympärillä tummuu.