Onko kuukautisköyhyys oikea asia?
Ymmärrän että siihen menee rahaa mutta tyttöystävän kuukautisia seurattuani, yhteen vuotojaksoon menee noin 20kpl tamponeja eli hinnaks tulee joku 3€. Eihön tuo ole mitään.
Kommentit (137)
En mä oo tuohon törmännyt, kyllä sitä vaikka koulusta terveydenhoitajalta nuori saa niitä siteitä reilusti mukaansa, jos sanoo että kotona ei ole varaa ostaa. Sitten se kuukuppi on yks hankinta joka kestää kauan käytössä, itse en ole ikinä omistanut, mutta opiskeluaikana jotkut kaverit näihin siirtyi kun on paljon halvempaa kuin siteiden ostaminen joka kuukausi.
Mies voi menettää kymmeniä tuhansia ollessaan armeijassa vs. että olisi töissä. Inttiköyhyys?
Ei ole. Kyllä niihin siteisiin ja vessapaperiin on varaa. Enemmän paperia kuluu pepunkin pyyhkimiseen. Joidenkin naisten uhriutumista taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIvät tajua naisetkaan että miehet syövät enemmän kuin naiset eli miehet ovat siis köyhempiä kuin naiset.
Katselee noita miehiä tuolla ulkona niin niille tekisi ihan hyvää syödä 20% vähemmän.
Ikävä muistuttaa tosiasioista, mutta kuin just tutkin tenttiä varten näitä:
Suomessa naiset ovat keskimäärin miehiä ylipainoisempia, mutta ero on pieni ja vaihtelee ikäryhmittäin. Aikuisväestössä (20 vuotta täyttäneet) noin 30 % naisista ja 27 % miehistä kärsii lihavuudesta (BMI 30).
Vyötärölihavuus on yleisempää naisilla: 48 % naisista ja 44 % miehistä kärsii siitä.
Työikäisistä aikuisista (2064-vuotiaat) noin 49 % naisista ja 65 % miehistä on ylipainoisia tai lihavia.
Vanhemmissa ikäryhmissä (5574-vuotiaat) ylipaino on yleistä molemmilla sukupuolilla, mutta miehillä hieman yleisempää: 70 % miehistä ja 63 % naisista on ylipainoisia tai lihavia.
Lapsilla ja nuorilla (216-vuotiaat) ylipaino on yleisempää pojilla: noin 26 % pojista ja 17 % tytöistä ovat ylipainoisia tai lihavia.
Yhteenvetona: Naisten lihavuusprosentti on hieman korkeampi kuin miesten.
Kertakäyttöiset muovisuojat pitäisi haittaverottaa 100% alvilla, ihan hirveää roskaamista. Kuukuppi tai joku muu kestosuoja käyttöön, eikä suojia kaatopaikan täyttöön! Se että käytät paljon rahaa kertoo vain siitä että roskat paljon, ympäristöt3rr0ristit 😡. Missään nimessä ei saa ainakaan tukea tuollaista ruoskan tuottoa.
N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla todella pahassa paikassa jos 3-4€ köyhdyttää
Lapsilla ei välttämättä ole tuollaista rahaa ollenkaan.
Lastensuojelu kyllä auttaa näissä tilanteissa, jos sitä apua vaan hakee.
Kuinka moni 10-vuotias osaa itse hakea apua lastensuojelusta? Eikä sieltä rahaa anneta.
Hallituksen tuoma köyhyys yltää jokaiseen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on runsaat kuukautiset. Pelkät siteet 24euroa ja siihen päälle raudat 6 euroa. Myös vessapaperia kuluu menkkojen aikaan enemmän, samois saippuaa ja vettä (jos maksaa vesilaskunsa itse).
24 eurolla saa 240 sidettä, oikeastiko sinulla menee tuollainen määrä siteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu huoltajien vastuulle kustantaa
Riippuu siteistä ja määrästä. Kaikkea 3e ja 20e väliltä
Vierailija kirjoitti:
Nainenkin voi ostaa kuukupin ja se kestä pitkään
Kuukuppi ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni 10-vuotias osaa itse hakea apua lastensuojelusta? Eikä sieltä rahaa anneta.
Harvoin 10v lapsella edes on menkat...
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön yh,kahden teini ikäisen tytön äiti. Voin kertoa että meillä menee rahaa älyttömästi kuukautisten takia, itselläni myoomia vuodan runsaasti verta 5 vrk, yksi side kerrallaan ei riitä vessanpönttö on kuin teurastajan jäljiltä. Toisella tytöllä vuotohäiriöitä myös ja sitä tutkitaan.
Pelkästään pilalle menneet vaatteet ja lakanat jne... itsellä ollut kuukautiset nyt 35 vuotta kaksi raskautta välissä ettei ollut. Rahanmenoa on ollut.
Miten lakanat ja vaatteet voi mennä pilalle? Pesukoneessa kyllä puhdistuvat. Ja asioihin voisi tietysti myös varautua käyttämällä tummempia lakanoita ja vaatteita silloin kun on vaara että voivat vereentyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu huoltajien vastuulle kustantaa
Et selkeästi tajua yhtään mistä on kyse. Mitä edes teet tässä ketjussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On miehillekin lähes pakollista parran ajaminen/siistiminen. Menee höyliinkin rahaa.
Ei todellakaan ole pakollista eikä parran ajamatta jättäminen tuhoa vaatteita ja bussin penkkejä.
Usein on pakollista, moni työpaikka vaatii siistin ulkonäön eikä silloin voi töihin tulla risuparrassa.
En tiedä kuinka todellista kuukautisköyhyys on Suomessa. Enemmän huolettaa tuo yhden kirjoittajan mainitsema tabu mitä kuukautiset ovat joissakin kulttuureissa tai jos vanhempi on ollut mielenvikainen kuten minulla. Siteet piilotetaan tyttölapsilta, kun kysyt mitä nämä ovat niin tiuskaistaan joko että ei kuulu sinulle tai jos et vielä tiedä niin ei tarvitse tietääkään. Kuukautisia nimitetään sotkemiseksi, oksennukseen asti johtavia kipuja ei lääkitä. Onneksi koulussa kerrottiin mistä on kysymys koska olin itse jo yläkoulussa kun uskalsin edes kysyä. Enkä ole edes mikään mummo vaan työikäinen teinin äiti.
Onneksi onnistuin katkaisemaan kierteen ja oma tyttöni suhtautuu kuukautisiin rennosti. Meillä myös laitetaan siteet kauppaostosten joukkoon ja voi tarvittaessa pyytää vaikka bonusiskää tuomaan siteet kaupasta <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on runsaat kuukautiset. Pelkät siteet 24euroa ja siihen päälle raudat 6 euroa. Myös vessapaperia kuluu menkkojen aikaan enemmän, samois saippuaa ja vettä (jos maksaa vesilaskunsa itse).
Suomennetaan vielä tuo rauta. Kirjoittaja tarkoittaa rautalääkettä, koska häntä uhkaa anemia. Jos joku on kiinnostnut, niin Englannissa huomattiin joku vuosi sitten, että osa maahanmuuttajatytöistä ei saa kotoa mitään rahaa siteiden tai tamponien ostoon, kun tyttö tulee murrosikään. Aivan kauheaa. Millaisia ihmisiä ne vanhemmat oikein ovat? Ymmärrän, että jossainperheessä voi olla rahapula, mutta silti. Tästä syystä siellä on alettu hankkia kouluihin kyseisiä tarvikkeita isoille tyttöoppilaille.
Tähän erääseen uskontoon kuuluu, että vuotava nainen on likainen ja siksi eristettävä vuodon ajaksi. Rahaa ei saa siteisiin, koska nuoren ei kuuluisi edes olla muualla kuin kotonaan.
Kestositeet ja/tai kuukuppi. Tulee ajan myötä halvemmaksi kuin kertakäyttö, joka ei ole muutenkaan ympäristösyistä järkevää.
Kai te sentään perseennekin pyyhitte, vessapaperiinkin menee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku sitä mieltä ettei Tampereen yliopiston valtiotieteen tiedekunnassa pidetyn tasa-arvo ja yhdenvertaisuus yhteiskunnassa kurssin opetus, että miehilläkin on kuukautiset pidäkään paikkaansa?
Pakko uskoa sen pitävän paikkansa koska kalsarit ovat usein veressä.
T. Untamo 59v