Erirytmisyys puolison kanssa johtaa siihen, ettei tehdä koskaan mitään kivaa
Vapaapäivinä puoliso makaa puolillepäivin. Perjantaina ollaan vielä saatettu sopia, että siivotaan yhdessä ja tehdään sitten jotain kivaa, mennään vaikka leffaan tai syömään. Kello 14 tilanne on kuitenkin se, että joko siivousta ei ole aloitettukaan tai minä olen siivonnut yksin, kun olen ollut hereillä jo seitsemästä saakka. Siinä miestä odotellessani olen myös käynyt lenkillä ja kaupassa, hoitanut pyykit ja tiskit ja maksanut laskut. Olen syönyt jo lounaan itse, kun mies vielä ryystää rauhassa akvaarion kokoisesta kahvimukistaan neljättä kupillista ja lehteilee kaikessa rauhassa sanomalehteä kalsarit jalassa nautiskellen.
Meidän toiminnan erilaiset rytmit johtaa joko siihen, että minä teen valtaosan kotitöistä tai sitten meidän yhdessäoloaika on vain sitä kotitöiden tekoa, kun ei muuta ehditä, kun hän on toimintakykyinen vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Koska en ole mikään kotiorja, aion hankkia viikonloppuaamuihin itselleni nyt harrastuksia. En aio raataa yksin, enkä myöskään istuskella peukaloitani pyöritellen odottelemassa, koska herra viitsisi ryhtyä toimintakuntoiseksi.
Viime viikonloppu oli tästä loistava esimerkki. Meillä oli tarkoituksena käydä puutarhamyymälässä, pestä ikkunat ja pyörittää siinä ohessa vähän isommat pyykit, ja sitten illalla leffaan ja drinkille. Puutarhamyymälässä oltiin kello 16, ja ikkunanpesua ei oltu aloitettukaan. Ei menty mihinkään sinäkään iltana.
Olen ottanut asian puheeksi välillä, mutta välillä pidän suuni tietoisesti kiinni, koska jos tämä nyt sitten on miehen mielestä kivaa elämää, että raapii vapaa-ajallaan vain hanuriaan, onhan hänellä siihen oikeus. Mutta olen koittanut myös sanoa, että harmittaa, kun olisi kiva tehdä jotain hauskaa yhdessä joskus, ja se ei onnistu, kun vapaa-aika vain valuu ohi. Mies ei tajua ollenkaan, ja toisaalta sitten välillä ihmettelee, miksi meillä ei ole enää oikein mitään kipinöintiä.
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse herää aamulla myöhemmin ja myös valvo illalla myöhempään, jotta teille jää enemmän yhteistä aikaa?
En ole ap, mutta on kyse päivärytmistä. On olemassa aamu- ja iltavirkkuihmisiä. Eikä sitä pysty muuttamaan. Itse herään aamulla aikaisin ja iltaisin klo 8 jälkeen on turha kysyä enää mitään. Iltariennot yleensä jäävät väliin tästä syystä.
Ja mun mieheni on ilmeisesti jonkinlainen ikuisen talviunen ihminen, joka haluaa nukkua mielellään 14-16 tuntia vuorokaudessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin nukkuisin pitkään jos joku kellottaisi vapaapäivään siivousta.
Mutta koskas ne asiat sitten tapahtuu, jos ei toisella ole minkäänlaista aloitekykyä?
Meillä ihan siinä muun arjen ohella ma - to
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tuossa kyse niinkään erirytmisyydestä. Tai on, jos miehesi vastaavasti valvoo yöllä johonkin kolmeen. Voithan laittaa miehesi pesemään ikkunat leffan ja drinkkien jälkeen. Oikeasti kyse lienee siitä, että mies haluaa vain laiskotella ja tuskin on aikonutkaan siivota - onhan asunto tähänkin asti siivoontunut ihan itsestään!
Veltolta laiskimukseltahan mies vaikuttaa jos haluaa vain sängyssä maata. Kenkää antaisin moiselle miehelle.
Meille tuli ero tuosta syystä. Mies vain chillaili ja mä hoidin kaiken, meillä myös lapsia. No, hän jäi raapimaan pallejaan ja mä järjestin mun ja lasten asiat. Nyt lapset on jo omillaan ja mulla on miesystävä, mutta en muuta saman katon alle enää yhdenkään miespuolisen kanssa. Näin on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes yrittäisi tehdä mitään kotitöitä yhdessä tuossa vaiheessa, vaan molemmille omat vastuut jotka voi sitten tehdä hereilläoloajan puitteissa.
Muuten yritin tätä jossain vaheessa, mutta mies oli vain vihainen :/ En siis saanut häntä tajuamaan, että osa töistä kuuluu hänelle, ja hän aidosti koki, ettei hänellä ole aikaa. Joo. Meillä taitaa olla aika iso ongelma. Ap
Miksi vaadit jotain ikkunanpesua tai muuta siivousta samalle viikonlopulle kuin drinksuja ja leffaa? Tässä taitaa olla sulla pirttihirmun elkeitä.
En vaadi yhtään mitään. Pakolliset kotityöt on tehtävä, ja se ei ole mun ideani, ne vaan on tehtävä. Sen lisäksi haluan tehdä joskus jotain muuta kuin töitä ja pakollisia kotitöitä, eli olisi ihan kiva myös mennä joskus johonkin. En myöskään käsitä miksi normaali ihminen ei pystyisi sekä siivoamaan että käymään elokuvissa samana viikonloppuna. Ap
Siivousta ja leffaanmenoa ei kannata yhdistää samalle päivälle. Tekee ne eri iltoina niin jaksaa paremmin eikä ole pinna kireällä.
Mieheni heräilee aikaisin, minä nukun viikonloppuna univelkoja. Eilen sunnuntaina heräsin puolenpäivän jälkeen, mies oli käynyt kirkossa ja veteraanipäivän juhlassa ja ehti jo kotiinkin ennenkuin heräsin. Iltapäivällä laitoimme ruokaa ja söimme yhdessä, mies nukahti uutisten jälkeen ja minä luin myöhään. Ei mitään ongelmaa erirytmisyydestä.
Tietysti suhteessa pitää molempien välillä joustaa, mutta terveessä suhteessa molemmilla on myös omat menot. Suosittelen että ap ottaa vapaasta lauantai-aamusta itselleen omaa aikaa, sen sijaan että harmittelee miestä mene vaikka liikuntaharrastukseen ja nautit omasta elämästä.
Mua harmitti uudessa suhteessa, että ekat puoli vuotta mies feikkasi aamuvirkkua mun mieliksi. Herättiin yhdessä ajoissa, syötiin aamulapat yhdessä, käytiin kävelyllä tai kaupungilla yhdessä. Sitten kun alkuhuuma hänen osaltaan ohi, alkoi nukkua puoliin päiviin. Ja toi aamuvirkkuus oli alunperinkin miehessä minusta hyvin ihana ominaisuus. Harmi, ettei se ollutkaan totta
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli ero tuosta syystä. Mies vain chillaili ja mä hoidin kaiken, meillä myös lapsia. No, hän jäi raapimaan pallejaan ja mä järjestin mun ja lasten asiat. Nyt lapset on jo omillaan ja mulla on miesystävä, mutta en muuta saman katon alle enää yhdenkään miespuolisen kanssa. Näin on hyvä.
Hirveän kauan en aio minäkään käyttää elämääni enää tähän. Tuntuu aika kiviriipalta koko mies. Onneks ei ole lapsia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes yrittäisi tehdä mitään kotitöitä yhdessä tuossa vaiheessa, vaan molemmille omat vastuut jotka voi sitten tehdä hereilläoloajan puitteissa.
Muuten yritin tätä jossain vaheessa, mutta mies oli vain vihainen :/ En siis saanut häntä tajuamaan, että osa töistä kuuluu hänelle, ja hän aidosti koki, ettei hänellä ole aikaa. Joo. Meillä taitaa olla aika iso ongelma. Ap
Miksi vaadit jotain ikkunanpesua tai muuta siivousta samalle viikonlopulle kuin drinksuja ja leffaa? Tässä taitaa olla sulla pirttihirmun elkeitä.
En vaadi yhtään mitään. Pakolliset kotityöt on tehtävä, ja se ei ole mun ideani, ne vaan on tehtävä. Sen lisäksi haluan tehdä joskus jotain muuta kuin töitä ja pakollisia kotitöitä, eli olisi ihan kiva myös m
Ok. Et vaadi, mutta kuitenkin olet jo ohjeistanut ja kellottanut, mitä miehen kuuluu tehdä. Voin vaikka vannoa, että olet itse ajanut miehen tuohon laiskuuteen. Ja tämähän on juurikin se yleisin asia, miksi niitä mieslapsia tulee. Kun itse ajatte miehen nurkkaan!!
Vierailija kirjoitti:
Siivousta ja leffaanmenoa ei kannata yhdistää samalle päivälle. Tekee ne eri iltoina niin jaksaa paremmin eikä ole pinna kireällä.
T: Pirkko 86v Keravalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaadi yhtään mitään. Pakolliset kotityöt on tehtävä, ja se ei ole mun ideani, ne vaan on tehtävä. Sen lisäksi haluan tehdä joskus jotain muuta kuin töitä ja
Aikuiset ihmiset ovat vastuussa omasta toiminnastaan. Jos mieheltä ei normaalit kotityöt onnistu, se ei ole naisen vika. Aivan turha uhriutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaadi yhtään mitään. Pakolliset kotityöt on tehtävä, ja se ei ole mun ideani, ne vaan on tehtävä. Sen lisäksi haluan tehdä joskus jotain muuta kuin töitä ja pakollisia kotitöitä, eli olisi ihan kiva myös m
Miten te oikein elätte? Kaikki vähän heikunkeikun?
ps facebookissa nuoret tarjoaa ikkunanpesu, yms apua.
Voi ei, meillä ihan sama rytmin kanssa. Tähän on jo tottunut, 14 vuotta yhdessä eloa. Olen huomannu että mies nukkuu viikolla öisin todella vähän ja käyttää vapaan viikonlopun sitten nukkumiseen. En tiedä mitä hän tekee viikolla iltaisin kun menen nukkumaan, minä tarvin tasaisesti riittävästi unta.
Pahin oli lomareissuilla kun aluksi odotin hänen heräävän että pääsisimme lomalla kiertelemään reissukohdetta. Sitten tajusin että jos herään 4 tuntia ennen häntä niin voisin tehdä jotain sillä aikaa. Sitten aloin mennä aamutoreille hakemaan tuoreet hedelmät, leipomosta leivät ja minun brunssista tuli sitten hänen aamupalansa. Eipä se niin haittaa, ihana kuljeskella aamulla ulkomailla ja katsella paikallisten tapoja. Ehkä istuskella kahvin kanssa penkillä nauttimassa vielä viileästä päivästä. Kun brunssin jälkeen lähdemme liikkeelle, on yleensä enemmän liikennettä ja touhua.
Mielestäni mieheni menettää tässä enemmän kuin minä, meillä on varmaan aivan erilaiset fiilikset omastakin. Nukkumaan menemme yleensä viimeistään puolilta öin, en vaan ymmärrä mitä itua on lähteä reissuun nukkumaan 11 tuntia mutta mitäpä siitä. Pääasia että molemmat nauttii. Voihan sitä erikseenkin tehdä jotain mistä tykkää, on sitä yhdessäoloakin sitten.
Siis paljonko niitä ikkinoita talossanne on, jos niitä ei ehdi pesemään vaikka alkaen klo 16 tai 17? Miksi kello kolmen puutarhamyymäläreissu vesittää illan drinksuttelut?
Kuulostaa nyt aivan väksini väännetyltä ongelmalta. Sinä kiukuttelet kun mies ei herää klo 7 siivomaan. Miksi hän ei voi siivota myöhemmin?
Tämä ei tule ikinä muuttumaan. Eikä riipu rytmistä sinänsä. Minun mies aina lupaili että tehdään kaikenlaista. Oli se sitten jotain kivaa tai kotitöitä. Mutta kyllä se on niin että hän ei tee mitään (nykyään myöntää sen avoimesti) koska arkena ei töiden jälkeen jaksa, pe ja la yö nukkuu noin 14h ja siitäkin siirtyy sohvalle n. Kello 4 asti. Sunnuntai on lepopäivä heh heh. En oikeasti ollut tajunnut että kukaan on tai haluaa edes olla noin laiska ja saamaton. Luojan kiitos en aikoinaan suostunut lapsia hankkimaan.
Olen suunnitellut omat tekemiseni vapaa-ajoille nyt pari vuotta ja nyt ero päällä aloitteestani, mies ei halua sitä missään nimessä. Olisi siis täysin onnellinen että ei tehdä yhdessä mitään eikä kyllä ilman minuakaan halua tehdä mitään mutta voi sentään sanoa olevansa parisuhteessa. Mä olen jo monta vuotta sanonut että me ollaan kämppiksiä kyllä. Hän ei ymmärrä miksi en ole onnellinen, minä taas ymmärrän että hän että jo nyt elää juuri niinkuin haluaa mutta minä en, joten joudun lähtemään. Ei se minua tähän tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveän kauan en aio minäkään käyttää elämääni enää tähän. Tuntuu aika kiviriipalta koko mies. Onneks ei ole lapsia. Ap
Teillä ei ole lapsia ettekä saa kotitöitä hoidettua arkipäivisin?
Miehen kanssa lomailija kirjoitti väärin, tarkoitin että on erilaiset fiilikset lomastakin.
En oikein ymmärrä. Teillä on eri rytmit, minkä tiedätte, mutta silti suunnittelette samalle päivälle muutamaksi tunniksi neljä eri asiaa, joihin kuluu jokaiseen pitkä aika, tunteja jopa. Kuulostaa siltä, että lähes tarkoituksellisesti luotte ongelmia. Tai ainakin tämä on ongelma sinulle. Miestä ei varmaankaan haittaa, jos ikkunat jäivätkin pesemättä.