Yle: Helsinkiläisillä selvästi muuta maata kapeammat vyötäröt ja pienemmät vatsat
Miksi sitten puhutaan etelän vetelistä jos ne oikeat vetelät ja pullasorsat ovat maaseudulla ja itä-Suomessa?
-Oululainen
Kommentit (189)
"Kaupunkilaisten tiedetään myös syövän enemmän kasviksia sekä kasvipohjaisia tuotteita, mutta vähemmän lihaa kuin maaseudun asukkaat syövät."
Ongelma ei ole itse lihassa, vaan siinä että sen ohessa vedetään höttöhiilihydraattia eikä niitä kasviksia. Pastaa, perunaa, riisiä, pizzaa, voileipää, sillä makaronilaatikko-kinkkuvoileipä-kebab ranskalaisilla-broileria riisillä -ruokavaliolla Suomessa lihotaan. Suklaata ja karkkia päälle. Tankataan kuin maratonille hiilaritankkausta tekevä. Itse proteiininlähteet, oli ne sitten tofua, kananmunaa, papuja tai lihaa ei ole ikinä se ongelma painonhallinnan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä riittää tekemistä ja kokemista aina ja sosiaalisiin piireihin on helppo päästä.
Hah! 🤣 Koko ikäni olen asunut Helsingissä, ja tuntuu etten pääse yhtään mihinkään sosiaalisiin piireihin, minulla ei ole ystäviä (pari kaveria), eikä täällä nimenomaan ole yhtään mitään tekemistä.
Maalta kotoisin olevana, yksin elävänä ja tohtoriksi kouluttautuneena naisena nämä stereotypiat suututtavat todella paljon. Olen vegaani, liikun autolla mahdollisimman vähän ja rakastan luonnossa liikkumista. Ravintoloissa en käy milloinkaan, koska en pidä siitä. Onko ihminen automaattisesti kelvoton, jos viihtyy rauhallisemmassa ympäristössä luonnon lähellä? En vain siedä kaupunkiympäristöä.
Mitä kokoon tulee, olen normaali.
Jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietysti olla ikärakennekin?
Ei mene ihan noin. Kun mennään Helsingistä itään ja pohjoiseen, niin siellä on kuntia, joissa kouluikäisistä pojista jo voi olla 60%:ia ylipainoisia ja tytöistä 40%:ia. Tästä on ihan THL:n tilastoja.
https://thl.fi/-/lasten-ja-nuorten-ylipainon-yleisyys-on-vakiintumassa-…
Joskus vuosia sitten törmäsin tutkimukseen, jonka mukaan kaupungeissa, etenkin kaupunkien keskustoissa asuvat ovat hoikimpia. Sen tutkimuksen mukaan kaikkein hoikimpia olivat alle 4 km etäisyydellä ydinkeskustasta asuvat. Siinä puhuttiin kaupungeista yleensä, ei vain yhdestä kaupungista.
Kaupunkien välisistä eroista siinä mainittiin se, että mitä suurempia kaupungit olivat, sitä hoikempia olivat ihmiset. Yhtenä syynä tälle ilmiölle pidettiin sitä, että suurissa kaupungeissa ihmiset kävelevät enemmän kuin kuin pienemmillä paikkakunnilla.
Sen olen huomannut omassakin elämässä. Suuressa kaupungissa asuessani liikuin todella paljon kävellen ihan jo ruuhkien takia. Autolla liikkuminen olisi ollut hitaampaa ja parkkipaikan löytäminen erittäin vaikeaa. Julkisessa liikenteessäkin oli niin täyttä, että ruuhka-aikoina ei tehnyt mieli edes yrittää matkustaa bussilla tai ratikalla. Laihduin silloin ihan reilusti vaikka söin usein epäterveellistä noutoruokaa. Pienemmällä paikkakunnalla arkiliikkumen on sitten vastaavasti ollut vähäisempää.
Totta kai, kun siellä on ulkomaalaisia 25 %.
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan suomalaiset naiset ovat läskejä ja japanilaiset naiset ovat hoikkia.
Suomalainen nainen (18-64 vuotta): pituus 163 cm, paino 74. Vain ~20 kiloa ylipainoa!
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa pääkaupungeissa tuo ilmiö. Ei kaikki ranskalaiset ole hoikkia, vaan lihovat kovaa vauhtia. Muttei Pariisissa. Jne.
Ok. Mutta miksi ahvenanmaalaiset on hoikkia?
Vierailija kirjoitti:
Pikkukaupungeissa ja maalla ihmiset eivät pääse ilman autoa edes lähikauppaan. Tätä on suhteessa vähemmän pääkaupungissa.
Ei sillä autolla ole pakko tuoda liikaa ruokaa, ja roskaruokaa
Vierailija kirjoitti:
Maalta kotoisin olevana, yksin elävänä ja tohtoriksi kouluttautuneena naisena nämä stereotypiat suututtavat todella paljon. Olen vegaani, liikun autolla mahdollisimman vähän ja rakastan luonnossa liikkumista. Ravintoloissa en käy milloinkaan, koska en pidä siitä. Onko ihminen automaattisesti kelvoton, jos viihtyy rauhallisemmassa ympäristössä luonnon lähellä? En vain siedä kaupunkiympäristöä.
Jatkakaa.
Tässä ei nyt ihan tuosta ollut kyse🙄
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa.
Kerro toki miltä hysteriatieteen alalta olet väitellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa.
Kerro toki miltä hysteriatieteen alalta olet väitellyt.
Kirjallisuustieteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa.
Tässä ei nyt ihan tuosta ollut kyse🙄
Itse jutussa ei varmastikaan, mutta kommenttiketju lipsahtaa jaottelun puolelle saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Voi tietysti olla ikärakennekin?
Ennen kaikkea sitä. Keski-ikäiset ja lapselliset ovat tottakai erinäköisiä kuin nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan suomalaiset naiset ovat läskejä ja japanilaiset naiset ovat hoikkia.
Suomalainen nainen (18-64 vuotta): pituus 163 cm, paino 74. Vain ~20 kiloa ylipainoa!
Ei tuossa ole kuin kymmenen kiloa ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sinkkuus vaikuttaa tuohon varmasti. Suhteissa naiset alkavat lihomaan, koska voivat niin huonosti. Sinkkuna naiset tunnetusti kukoistavat kuin kedon kukkaset.
Totta. Vietin viikon kauempana Suomessa asuvan miesystävän luo. Loppuviikkona huomasin, että aloin mättämään ruokaa hänen tahtiinsa, mikä ei sovi itselleni. Ja osin myös ahdistussyömään, hänen läsnäolonsa alkoi ahdistaa (kun olen tottunut liiankin hyvin itsekseni pitämään hauskaa fantasioideni kanssa)
Nainen saa tosiaan parisuhteen edut sinkkunakin. Yhteiskuntamme on todella gynosentrinen.
Parisuhteessa nainenkin joutuu antamaan jotain takaisin eikä vain olemaan vapaamatkustaja kuten sinkkuna. Amerikassa jotkut naiset eivät osta ruokaa vuosiin, kun käyvät treffeillä miesten ruokittavana.
Miten onnistuit vetämään johtopäätöksiä suomalaisesta yhteiskunnasta amerikkalaisen treffikulttuurin perusteella?
En usko että kovin moni Suomessa asuva on ulkoistanut ruokahuoltoaan amerikkalaisille miehille. Vähän voisi olla turhan pitkä matka sinne lähteä treffailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa.
Tulet tällaiselle typerälle trollipalstalle ja otat itseesi kaikki provosoivat heitot? Kannattaa varmaan tehdä jotain ihan muuta jos vauvapalstan jutut triggeröi noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Katselin juurikin tätä maalaisporukkaa Tallinnan laivalla tänään, ulkonäkö ja käytös aivan kamalaa. Hävettää maamme puolesta.
Tämä! Helsingissä huomaa elävänsä kuplassa, joka puhkeaa heti kun päätyy Tallinnan laivaan pertsan ja kaken seuraan. Todella noloa pukeutumista ja käytöstä. Miten voi olla, että maaseudun normi on sama kuin jonkun Helsingin slummialueen normi? Maastokuviolliset reisitaskuhousut ja nuhjuinen huppari ja tukeva kaljamaha 🤮
Helsingissä tylee käveltyä enemmän. Usein pääsee kävellen perille nopeammin kuin julkisilla. Joskus aikoinaan oli s3llainenkin läppä kuin HKL (Helsinginnkaupungin liikennelaitos) - kävellen olisit jo perillä. Tämä pätee edelleen. Ympäryskunnissa pulskat menevät 50 m matkan kauppaan autolla, jalka ei juuri nouse ja massu senkun kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä riittää tekemistä ja kokemista aina ja sosiaalisiin piireihin on helppo päästä.
Hah! 🤣 Koko ikäni olen asunut Helsingissä, ja tuntuu etten pääse yhtään mihinkään sosiaalisiin piireihin, minulla ei ole ystäviä (pari kaveria), eikä täällä nimenomaan ole yhtään mitään tekemistä.
Olen asunut 20 vuotta pk-seudulla, ja koko ajan tutustuu uusiin ihmisiin ja keksin uutta tekemistä.
Minä aina ihmettelenkin täällä av:lla, kuinka ihmisiä haukutaan läskeiksi, kun en helsinkikäisenä sellaisia kauheasti näe. Meilläkin työpaikalla on 200 (akateemista) naista. Vaikka Keski-ikä on 50+, silti _lihavia_ on vain kourallinen.