ADHD-/Autismitutkimuksiin yksityisen kautta?
Oletteko menneet tutkimuksiin yksityisen kautta?
Kaikissa keskusteluissa mitä olen lukenut, niin ihmiset ovat menneet YTHS:n kautta tai jonottaneet kaksi vuotta julkisella.
En ole opiskelija, enkä millään jaksaisi jonottaa kahta vuotta.
Mietin pääseekö yksityisen kautta ja mitä kustantaa?
Kommentit (21)
Missä kävit?
Olen lähes viisikymppinen ja toinen vanhemmista on kuollut ja toisella on alzheimer, joten heiltä ei lapsuusajan asioita saa kysyttyä enää.
Vaikeuksia selvitä "elämästä" on ollut lapsesta saakka ja on edelleen, vaikka olen oppinut jollakin lailla räpiköimään.
Jos olet ADHD-potilas, et pääse lentäjäksi tai poliisiksi etkä voi luovuttaa siittiöitä.
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70
Vierailija kirjoitti:
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Ap todella on autisti
Tiesitkö? Autistit ja ADHD-piirteiset eivät saa luovuttaa sukusoluja
Hedelmöityshoitolain mukaan luovuttajan vakava sairaus ei saisi periytyä. 🤢
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7256d09c-5577-4438-b496-f93ed25fd573
ADHD-on sairaus
Ja sen toteaa LÄÄKÄRI
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden (ADHD:n) häiriön kriteerit ICD-10:n mukaan
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ADHD-potilas, et pääse lentäjäksi tai poliisiksi etkä voi luovuttaa siittiöitä.
Nuorempana kiinnosti lentäjän ammatti, mutta ei enää. Poliisikaan ei ole varsinaisesti listalla, vaikka tutkintahommat kiinnostaisivat.
Soluja en aio luovuttaa.
T: AP
ADHD on sairaus
Aivosäätiö
Alla suora lainaus:
"ADHD on monitekijäinen sairaus, jonka puhkeaminen johtuu usein geenien ja erilaisten ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksesta."
ADHD-diagnoosi diagnoosi voi estää pääsyn moniin ammatteihin
Mm.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan ADHD-diagnoosi on hylkäysperuste lähes kaikissa lupakirjaluokissa. Diagnoosin saanut ei voi näin ollen työskennellä esimerkiksi lentäjänä tai lennonjohtajana.
Laivatyöhön diagnosoitu ADHD on este.
Myöskään veturinkuljettajaksi ADHD-diagnoosin saanut ei pääse.
Raideliikenteen kuljettajalla ei saa olla sellaisia sairauksia eikä hän saa olla sellaisen hoidon ja lääkityksen kohteena, joiden seurauksena voi olla huomio- tai keskittymiskyvyn heikkeneminen tai äkillinen toimintakyvyttömyys, Traficomista sanotaan.
Lainattu suoraan:
Vierailija kirjoitti:
🤢
Vierailija kirjoitti:
Ap todella on autisti
Aloituspostauksesta diagnosoit?
Toki haluaisin tietää senkin, jos minulla olisi älyllinen kehitysvammaisuus.
Jos oot aikuinen niin yksityisille tietty, koska julkisella ei helposti aikuista edes aleta tutkia.
Suoritusprofiili usein epätasainen
Tämä voisi osua, että on epätasainen. En ole kouluaikana saanut minkäänlaisia tukitoimia ja selvisin jotenkin järkeilemällä. Työssä olen huomannut, että matematiikka sujuu ihmeen hyvin, vaikka en ole hyvä siinä. Työelämän matematiikka on kuitenkin järkeenkäypää ja loogista (kirjanpito ym.) sekä lakiasiat ovat minulle yleensä selkeitä.
Olen valtavan kuormitusherkkä, aistiherkkä, häiriöherkkä, sosiaaliset suhteet aina olleet hankalia ja ovat edelleen, kotona on vaikea ylläpitää järjestystä ja siisteyttä ja ylipäätään saada aloitettua asioita ja kun aloitan, niin tehtyä loppuun, kun poukkoilen tai jää kesken... minulla on kolme tutkintoa, mutta kahdet opinnot ovat silti jääneet keskenkin, parhaillaankin on opinnot rästissä ja jäämässä kesken.
Huomion kiinnittäminen riittävän hyvin yksityiskohtiin epäonnistuu usein tai potilas tekee huolimattomuusvirheitä koulussa, työssä tai muissa tehtävissä.
Joskus teen huolimattomuusvirheitä, mutta en paljoa. En huomaa useinkaan ihmisiin liittyviä yksityiskohtia, asioihin kyllä.
Keskittyminen leikkeihin tai tehtäviin epäonnistuu usein.
Keskittymisvaikeutta on.
Usein potilas ei näytä kuuntelevan, mitä hänelle puhutaan.
Omasta mielestäni kuuntelen, mutta olen saanut toisilta palautetta, että en kuuntele riittävän selvästi enkä välttämättä jaksa pitää katsetta puhujaan päin jos hänellä on pitkä monologi käynnissä.
Ohjeiden noudattaminen ja koulu-, koti- tai työtehtävien valmiiksi tekeminen epäonnistuvat usein (ei johdu uhmakkaasta käytöksestä tai kyvyttömyydestä ymmärtää ohjeita).
Ohjeiden noudattaminen enimmäkseen onnistuu kyllä. Työtehtävät teen valmiiksi. Kotona tai vapaa-ajalla en jaksa mitään, kotona ja vapaalla erityisesti minulla on vaikeutta saada asioita tehtyä valmiiksi.
Kyky järjestää tehtäviä ja toimintoja on usein huonontunut.
Kotona usein aivan täysi aloitekyvyttömyys ja toiminnan ohjauksen vaikeus, todella monessa asiassa.
Usein potilas välttää tai kokee voimakkaan vastenmielisenä tehtävät, jotka vaativat psyykkisen ponnistelun ylläpitämistä, kuten esimerkiksi läksyt.
En ole oikeastaan kunnolla tehnyt koskaan läksyjä. Järkeilin ja sain vastattua opettajalle, kun käytiin läksyjä lävitse. Nytkin kun minulla on työn ohessa opinnot, jotka pitäisi tehdä, on niiden tehtävien tekeminen äärimmäisen vastenmielistä, vaikka aihe ei ole.
Potilas kadottaa usein esineitä, jotka ovat tärkeitä tietyissä tehtävissä ja toiminnoissa, kuten koulutavaroita, kyniä, kirjoja, leluja tai työkaluja.
En kadota töissä, mutta kotona kaiken aikaa on jokin tavara kadoksissa. Eivät meinaa myöskään päätyä kaappiin, vaan kerääntyvät pöydille ja kaikenlaisiin tavarakasoihin.
Potilas häiriintyy usein helposti ulkopuolisista ärsykkeistä.
Meteli, työkaverin puhe, keskeytykset, hajut...
Potilas on usein muistamaton päivittäisissä toiminnoissa.
En muista edes saman päivän kohtaamisista välttämättä yksityiskohtia, kuten, että kenen kanssa olin tekemisissä... muistan asian jollakin lailla.
G2. Hyperaktiivisuus. Vähintään 3 seuraavista oireista on kestänyt vähintään 6 kuukautta ja oireet ovat haitaksi ja lapsen kehitystasoon nähden poikkeavia:
Potilas liikuttelee usein levottomasti käsiään tai jalkojaan tai vääntelehtii tuolillaan.
Jalkaa tulee heiluteltua ja asentoa vaihdettua, muuta en tietääkseni tee.
Potilas lähtee usein liikkeelle luokassa tai muualla tilanteissa, missä edellytetään paikalla pysymistä.
En lähde. Asennonvaihtelua on.
Potilas juoksentelee tai kiipeilee usein tilanteissa, missä se ei kuulu asiaan (nuorilla tai aikuisilla voi esiintyä pelkkänä levottomuuden tunteena).
En juoksentele.
Potilas on usein liiallisen äänekäs leikkiessään tai ei onnistu paneutumaan hiljaa harrastuksiin.
En muista olenko ollut erityisen äänekäs, joskus kyllä jossain leikissä.
Potilas on motorisesti jatkuvasti liian aktiivinen eikä aktiivisuus oleellisesti muutu sosiaalisen ympäristön mukaan tai ulkoisista vaatimuksista.
En mielestäni. Enemmän pysähtynyt.
G3. Impulsiivisuus. Vähintään 3 seuraavista oireista on kestänyt vähintään 6 kuukautta ja oireet ovat haitaksi ja lapsen kehitystasoon nähden poikkeavia:
Potilas vastaa usein jo ennen kuin kysymykset ovat valmiita ja estää vastauksellaan toisten tekemiä kysymyksiä.
Kyllä vastaan joskus jo puolessa välissä...
Potilas ei usein jaksa seistä jonossa tai odottaa vuoroaan peleissä tai ryhmissä.
Joskus on hankaluutta, ei aina.
Potilas keskeyttää usein toiset tai on tunkeileva (esimerkiksi tunkeutuu toisten keskusteluihin ja peleihin).
Joskus keskeytän, en aina.
Potilas puhuu usein liian paljon ottamatta huomioon tilanteen vaatimaa pidättyväisyyttä.
Joskus huomaan, että kun kysytään jotain, niin kerron sellaisia asioita, joita ei olisi kannattanut tai ei ole välttämättä esim. työelämän kahvipöydässä totuttu kuulemaan.
G4. Häiriö alkaa viimeistään 7 vuoden iässä.
Sopeutumisvaikeuksia on ollut niin kauan kuin muistan olleeni olemassa.
G5. Laaja-alaisuus.
Diagnostisten kriteerien tulee täyttyä useammassa kuin yhdessä tilanteessa, esimerkiksi tarkkaamattomuutta ja hyperaktiivisuutta tulee esiintyä sekä kotona että koulussa tai sekä koulussa että esimerkiksi vastaanotolla. Tavallisesti tarvitaan tietoa useammasta kuin yhdestä lähteestä. Esimerkiksi opettajan kertomus lapsen käytöksestä on yleensä välttämätön lisä vanhempien kertomuksiin.
G6. Kohtien G1G3 oireet aiheuttavat kliinisesti merkittävää ahdistusta tai sosiaalisten, opintoihin liittyvien tai ammatillisten toimintojen heikkenemistä.
Olen aina ollut ahdistusherkkä, helposti väsyvä, hitaasti palautuva...
G7. Ei ole diagnosoitavissa seuraavia sairauksia:
Maaninen jakso (F30)
Ei ole
Depressiivinen jakso (F32)
Ei ole
Ahdistuneisuushäiriöt (F41)
Ei ole diagnosoitu, mutta koen olevani herkkä ahdistumaan.
Laaja-alaiset kehityshäiriöt (F84)
Ei ole
T. AP
Selkeästi autismi, koska oot itse pohtinut noi kaikki oireet, autismissa on tyypillistä pystyä keskittymään kaikkeen nippelitietoon, ADHD ei todellakaan jaksa....
Vierailija kirjoitti:
Koska älykkäämmät on alidiagnosoitu. Toivon, että keksittäisiin tapa määrittää nepsyys kuvantamalla tai verikokein.
Vierailija kirjoitti:
Suoritusprofiili usein epätasainen
Tämä voisi osua, että on epätasainen. En ole kouluaikana saanut minkäänlaisia tukitoimia ja selvisin jotenkin järkeilemällä. Työssä olen huomannut, että matematiikka sujuu ihmeen hyvin, vaikka en ole hyvä siinä. Työelämän matematiikka on kuitenkin järkeenkäypää ja loogista (kirjanpito ym.) sekä lakiasiat ovat minulle yleensä selkeitä.
Olen valtavan kuormitusherkkä, aistiherkkä, häiriöherkkä, sosiaaliset suhteet aina olleet hankalia ja ovat edelleen, kotona on vaikea ylläpitää järjestystä ja siisteyttä ja ylipäätään saada aloitettua asioita ja kun aloitan, niin tehtyä loppuun, kun poukkoilen tai jää kesken... minulla on kolme tutkintoa, mutta kahdet opinnot ovat silti jääneet keskenkin, parhaillaankin on opinnot rästissä ja jäämässä kesken.
Jos olet keski-ikäinen nainen, autismi ja ADHD yhdessä vaikuttavat siihen, ettet ole aukottomasti kumpikaan ja testit on tehty miehille, joilla on vain jompi kumpi. Itse tiedän kyllä mikä olen. Lääkäri ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet keski-ikäinen nainen, autismi ja ADHD yhdessä vaikuttavat siihen, ettet ole aukottomasti kumpikaan ja testit on tehty miehille, joilla on vain jompi kumpi.
Tätä vähän pelkään, että tuleeko testeissä esille oikea tulos. Olen huono selittämäänkään asioistani niin, että tulen ymmärretyksi.
Monesti huomaan myös vähätteleväni ongelmiani ja selitteleväni asioita parhain päin (esim. jos käyn jonkin fyysisen asian vuoksi lääkärissä, niin kotona vasta huomaan, että en kertonut oireista kuin osan ja olen oikeasti kivuliaampi kuin annoin ymmärtää olevani. Jotain alitajuista maskaustako lie vai yritänkö vain olla olematta lääkärille vaivaksi).
Lapsena en niinkään ollut vilkas vilkeri, vaan enemmän sellainen omissa oloissa oleva hiljainen haahuilija. Nytkin mahdolliset impulssikontrollin haasteet eivät ole niinkään motorisia, vaan mielihyvän hakemista shoppailu, ruoka... kuitenkin sellaista jäykkyyttäkin on, että en ole yleisesti ottaen mitenkään spontaani innostuja ja heittäytyjä, vaan enemminkin varautunut ja harkitsevainen.
Kävin yksityisellä ja maksoin aika paljon ja lopputulos on se, ettei voida olla varmoja, vaikka oireita on.