Mies naljailee ja tiputtelee, miksi?
Miesystävälläni on tapana jatkuvasti kommentoida, kyseenalaistaa ja naljailla tekemisiäni, esim jos teen ruokaa, hän kyseenalaistaa miksen ole tehnyt pastaa vaan riisiä. Hän kommentoi jokaisen asuvalintani, päivän tekemiseni. Hän kysyy joka asiasta miksen ole tehnyt asiaa x vaan y. Jos teen jonkun pienen virheen, hän naljailee ja usein jo etukäteen varoittaa virheestä naljaillrn. Nämä ovat sellaisia, että aluksi luulin että hän pilailee. Joskus olen miettinyt, että onko tämä jotain sellaista miesporukoiden keskinäistä pudottelua, jossa koko ajan on pieni v-tuilun riski ilmassa. Minusta tämä on tosi ärsyttävää ja se tuntuu vähän sellaiselta vallankäytöltä, että mies koko ajan vähän komentaa. Onko tämä yleistäkin ja mistä voi johtua?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Anna esimerkkejä mitä mies siis sanoo?
Esimerkiksi olen tehnyt piirakan niin mies kysyy onko vanilijakastiketta vaikka tietää mitä jääkaapissa on. Hän haluaa, että sanon, että ei nyt ole, harmi juttu. Nämä ovat niin pieniä asioita, että ei niistä voi edes oikein sanoa vaikuttamatta ihan oudolta. Olisin kai ihan hullu jos alkaisin inttämään, että tiedät itsekin ettei kastiketta ole. Tai jos olen laittanut vaikka huivin kaulaan hän sanoo että näytän partiolaiselta ja aina valmiilta. Viatonta ja hauskaa mutta tätä on siis koko ajan, ihan kuin olisin joku lapsi jota koko ajan kommentoidaan ja määräillään ja ihmetellään. Kun hän tulee kotiin niin hän ekana kysyy että onko ruoka valmiina, kun näkee että ei ole, että minä joutuisin siitä sohvalta sitten pyytelemään anteeksi että en tiennyt että just nyt haluaisit syödä ja hän voisi virnuilla että onpa laiska eukko.
Juokse! Oikeasti, olet kohta kaulaasi myöten pas.....a. Miehelläsi on selvästi ongelmia tai toinen henkilö kuvioissa.
Säilytä ihmisarvosi ja eroa.
Ei sillä ole väliä mistä tuo johtuu. Juokse.
Minuun tuollainen kohdistui psykopaatin toimesta.
Et sinä tuollaista halua, kun tämän avauksenkin teit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt parikin ihmistä, jotka eivät tiedä mitä tiputtaminen tarkoittaa. Se tarkoittaa nolaamista, henkistä kamppaamista, käytöstä, jonka seurauksena toinen menettää kasvonsa. Ap
Kirjoitit, että miehesi tiputtelee. Kirjoita googleen tiputtelu ja katso millaisia tuloksia saat.
Anteeksi nyt että käytin tällaista ikävää sanaa joka hämmensi ja vaivasi näin. Itse olen sitä tottunut käyttämään myös tällaisessa merkityksessä, enkä ole ennen ollut tilanteessa jossa sitä ei ymmärrettäisi. Pahoittelen vielä kerran ja toivottavasti voimme päästä tästä yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi olen tehnyt piirakan niin mies kysyy onko vanilijakastiketta vaikka tietää mitä jääkaapissa on. Hän haluaa, että sanon, että ei nyt ole, harmi juttu. Nämä ovat niin pieniä asioita, että ei niistä voi edes oikein sanoa vaikuttamatta ihan oudolta. Olisin kai ihan hullu jos alkaisin inttämään, että tiedät itsekin ettei kastiketta ole. Tai jos olen laittanut vaikka huivin kaulaan hän sanoo että näytän partiolaiselta ja aina valmiilta. Viatonta ja hauskaa mutta tätä on siis koko ajan, ihan kuin olisin joku lapsi jota koko ajan kommentoidaan ja määräillään ja ihmetellään. Kun hän tulee kotiin niin hän ekana kysyy että onko ruoka valmiina, kun näkee että ei ole, että minä joutuisin siitä sohvalta sitten pyytelemään anteeksi että en tiennyt että just nyt haluaisit syödä ja hän voisi virnuilla että onpa laiska eukko.<
Miehesi ei siis ole mikään mukava ihminen. Ilmeisesti sellainen luonteenpiirre ei ole sinulle kumppanissa tärkeä.
Olkoon mitä onkin jos et pidä siitä niin luiskaan.
Osta sille tenat jos tiputtelee paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi olen tehnyt piirakan niin mies kysyy onko vanilijakastiketta vaikka tietää mitä jääkaapissa on. Hän haluaa, että sanon, että ei nyt ole, harmi juttu. Nämä ovat niin pieniä asioita, että ei niistä voi edes oikein sanoa vaikuttamatta ihan oudolta. Olisin kai ihan hullu jos alkaisin inttämään, että tiedät itsekin ettei kastiketta ole. Tai jos olen laittanut vaikka huivin kaulaan hän sanoo että näytän partiolaiselta ja aina valmiilta. Viatonta ja hauskaa mutta tätä on siis koko ajan, ihan kuin olisin joku lapsi jota koko ajan kommentoidaan ja määräillään ja ihmetellään. Kun hän tulee kotiin niin hän ekana kysyy että onko ruoka valmiina, kun näkee että ei ole, että minä joutuisin siitä sohvalta sitten pyytelemään anteeksi että en tiennyt että just nyt haluaisit syödä ja hän voisi virnuilla että onpa laiska eukko.<
Mies kuulostaa pirulliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On huolestuttavaa jos mies ei ymmärrä mikä on normaalia käytöstä ja mikä miesporukoiden vattuilua, ja luulee että naisille voi puhua niin. Itse en voisi olla tuollaisessa suhteessa ollenkaan. Ei kuulosta empatialta yhtään tai myötätuntoiselta, vaan etsii muista virheitä ja haa taas tapahtui moka. Vaikka nätistikin voi sanoa jos joku vaivaa.
Niin siis en voi ymmärtää miksi mies haluaisi tehdä tällaista minulle. Olen alkanut jo etukäteen stressata ja varautua tilanteisiin, koska jos teen jonkun pienenkin asian toisin kuin mies ajatteli, niin heti tulee kuittia. Tulee epävarma olo, ajattelen että ihan kuin olisi joku ääliö, kun kaikkeen pitää puuttua. Olisi paljon rennompaa jos voisi vaan olla ja mies luottaisi että osaan olla ihmisiksi. En tiedä miten tällaiseen voi puuttua, kun naljailu ja huomauttelu on niin hienovaraista, että yksittäistapaukset menevätkin vitsistä. Ja jos
Tietenkin hän tajuaa.
Olet selvästi ymmärtänyt tilanteen. Tunnistat että kyseessä on vallankäyttö ja tunnistat että se tekee sinusta epävarman.
Ainut ongelma on enää se että haikailet rennompaa ilmapiiriä miehen kanssa, jonka tavoite on luoda pelon ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt parikin ihmistä, jotka eivät tiedä mitä tiputtaminen tarkoittaa. Se tarkoittaa nolaamista, henkistä kamppaamista, käytöstä, jonka seurauksena toinen menettää kasvonsa. Ap
Eikä tarkoita, tiputtelu tarkoittaa kuseskelua. Tuo kuvaamasi on tiputtamista. Nämä ovat kaksi eri asiaa eli kannattaisi ensin miettiä, lähteekö jotakin erityissanontaa muuttamaan mihinkään päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit, että miehesi tiputtelee. Kirjoita googleen tiputtelu ja katso millaisia tuloksia saat.
Tiputella ikäviä kommentteja ikään kuin huolimattomasti muun puheen lomassa. Siis tietoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et sitten kirjoittanut niin? Taidat olla vähän toope.
Kyllä asiani tuli tekstissä selväksi ja asiayhteydestä saattoi tämän vieraan ilmaisun päätellä. Itse taidat olla toope jos yksi puhekielen/slangin/murteen sana saa sinut noin pois tolaltasi.
Vaikutat rasittavalta. Ei mikään ihme, että jopa oma miehesi vittuilee sinulle.
Itse olet sitä miksi toista haukut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä tyyppi, miksi olet tuollaisen miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt että käytin tällaista ikävää sanaa joka hämmensi ja vaivasi näin. Itse olen sitä tottunut käyttämään myös tällaisessa merkityksessä, enkä ole ennen ollut tilanteessa jossa sitä ei ymmärrettäisi. Pahoittelen vielä kerran ja toivottavasti voimme päästä tästä yli.
Mutta pääsetkö yli tuosta alistuvasta asenteestasi? Taidat olla liian finessi tuolle paskajuntille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On huolestuttavaa jos mies ei ymmärrä mikä on normaalia käytöstä ja mikä miesporukoiden vattuilua, ja luulee että naisille voi puhua niin. Itse en voisi olla tuollaisessa suhteessa ollenkaan. Ei kuulosta empatialta yhtään tai myötätuntoiselta, vaan etsii muista virheitä ja haa taas tapahtui moka. Vaikka nätistikin voi sanoa jos joku vaivaa.
Niin siis en voi ymmärtää miksi mies haluaisi tehdä tällaista minulle. Olen alkanut jo etukäteen stressata ja varautua tilanteisiin, koska jos teen jonkun pienenkin asian toisin kuin mies ajatteli, niin heti tulee kuittia. Tulee epävarma olo, ajattelen että ihan kuin olisi joku ääliö, kun kaikkeen pitää puuttua. Olisi paljon rennompaa jos voisi vaan olla ja mies luottaisi että osaan olla ihmisiksi. En tiedä miten tällaiseen voi puuttua, kun naljailu ja huomauttelu on niin hienovaraista, että yksittäistapaukset menevätkin vitsistä. Ja jos
Jätä suhde ja juokse!
Miesten kaverisuhteet perustuvat usein vallankäytölle. Yritetään jatkuvasti nitistää toinen ihminen. Se ei tarkoita että miesten käytös olisi ok tai edes ymmärrettävää. Vaan kyseessä on aggressiivisuus muita kohtaan. Sellainen käytös pitää kitkeä pois.
Naisten käytös on yksinkertaisesti parempaa, kun nyt sanotaan suoraan miten asia on. Miesten pitäisi ottaa mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarkoita, tiputtelu tarkoittaa kuseskelua. Tuo kuvaamasi on tiputtamista. Nämä ovat kaksi eri asiaa eli kannattaisi ensin miettiä, lähteekö jotakin erityissanontaa muuttamaan mihinkään päin.
Halusin kuvata jatkuvaa käytöstä. Jos olisin kirjoittanut että mies tiputtaa, se olisi mielestäni kuvannut enemmän yksittäistä, jopa dramaattista tekoa. Tiputtaminen ja tiputtelu on tässä tapauksessa sama kuin vaikka laulaminen ja lauleskelu tai kävely ja käveleskely, eli ei niin tietoisen tuntuista tekemistä vaan sellaista ohimennen tehtyä asiaa. Juuri sellaista toimintaa yritin kuvata, puolihuolimatonta, arkista, vitsin nojalla tehtyä tiputtamista. Tiedän että tiputtelu tarkoittaa virtsan tipoittaista karkaamista, mutta sitä on vaikea tajuta miten täällä juututaan yhteen sanaan, kun varmaan jokainen lukutaitoinen ymmärtää mistä on kyse eikä se ole tässä mitenkään pointti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiputella ikäviä kommentteja ikään kuin huolimattomasti muun puheen lomassa. Siis tietoisesti.
Aloittaja väitti sen tarkoittavan ihan muuta.
Oma huono itsetunto aiheuttaa toisten ihmisten huonoa kohtelua. Ota puheeksi, että kuitenkin kohtelet häntä hyvin ja toivoisit samaa takaisin. Jos ei kykene kannattaa miettiä jaksaako pidemmän päälle tällaista katsoa.