Pompeijista löydetty tuhkan ja tulikiven täyttämä PITZERIA, täysin samat pitzat listalla kuin nykyään!
Nyt tuo PITZERIA avattu uudestaan Roomassa, pitsat tehdään samalla reseptillä kuin TUHANSIA VUOSIA sitten pompeimissä!
Esim
Pitza Rome: Tomaatti, kinkku, juusto
Pitza Mediterranean: tomaatti, katkarapu, ananas!
Nuo pitzat voisivat olla meidän päiviltämme ja ovatkin, vain resepti tuhansia vuosia vanha (taikinareseptin ohje löydettiin myös ja kivitaulu johon pitzalista kaiverrettu!)
Onko alkuperäisen Pitzan resepti saatu avaruusolennoilta, tätä kysytään Roomassa nyt kiihkeästi mutta varmaa vastausta ei olla vielä saatu!
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kuka muuten muu on oikeasti käynyt syömässä Pompeijissa pizzaa? Minä olen! Ja oli niin mauton, perinteinen lätty että Suomessa oli pakko mennä Kotipizzaan heti palattuamme Italian-reissulta :D
Pötyä. Napolilainen pizza on maailman parasta. Olen siellä asunut ja edes Roomassa ei enää osata tehdä kunnon pizzaa.
Loogista, että kun osti Pompeissa evästä kotiin tai työmaalle, niin laitettiin ruokalassa leivän päälle särvintä. Ei tainnut kaikilla olla edes lautasia, joten leipä toimi mainiona alustana. Sehön oli jo kuin pizza. Jos joku halusi särvintä lämpimänä, niin laitettiin kaikki samalla uuniin garum-kastikkeen kanssa. Pizza oli syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muuten muu on oikeasti käynyt syömässä Pompeijissa pizzaa? Minä olen! Ja oli niin mauton, perinteinen lätty että Suomessa oli pakko mennä Kotipizzaan heti palattuamme Italian-reissulta :D
Eikä sielläkään parhaimmat ole. Kunnon karvakäsipaikan pitsa paras. Kaks kertaa enemmän päällystettä ja mehukas.
Takuulla ei Italiassa ananasta pizzassa ole ollut ikinä eikä tule olemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pötyä. Napolilainen pizza on maailman parasta. Olen siellä asunut ja edes Roomassa ei enää osata tehdä kunnon pizzaa.
No menehän ihmeessä maistamaan sen Pompeijin museon yhteydessä sijaitsevaan. Meillä oli joku valmisretkipaketti Getyourguidesta johon kuului tuo mauton pizza. Ruoan jälkeen jatkettiin Vesuviukselle.
Vierailija kirjoitti:
Ai toivat jo silloin ananasta Etelä-Amerikasta? Jopas.
Avaruusolioilta ei kauaa kulunut hakea tai siirrellä ananasta mantereelta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kävin ja oli vatsantäytettä parin tunnin opastetun kierroksen jälkeen. Mutta mitään kulinaristista elämystä ei tullut. Aika loogistahan se on että käytetään aineksia mitä on lähellä. Tomaatteja, vehnää, oliiviöljyä, veikkaisin että suola merestä tuolla. Sensijaan lihan säilyvyys, ennen kylmälaitteita on kuivattu.
Tomaatti tuotiin Eurooppaan vasta 1500 luvulla.
https://www.kaleva.fi/hurjat-katteet-toivat-ouluun-pizzamafian-joka-hal…
Suomeen valehdellen ja vääryydellä tulleen mur.haa.jarais.kaaja- karvaranteen pizzantäytteet:
Munankarvat, sperma, nenäkarvat, ulosteperäiset bakteerit, räkä, pilaantunut tukkukebap!
Näin siis sanomalehti Kalevan mukaan rais.kaajaruskeat tarjoilleet harmaantalouden laittomia pizzojaan suomalaisille😂
Vierailija kirjoitti:
Pizza.
Anteeksi kirjoitusvirhe.
Ap.
Kyllä tuo ymmärretään mitä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jeesuskin ja opetuslapset ovat voineet käydä pizzallakin vaikka :)?
Eikös heidät tunnettu suurina pizzanystävinä? Liekkö viimeisesä ehtoollisessakin ollut pizzaa. Cocista tosin ei ollut.
Kiva kun pizzeria on avattu taas. Toivottavasti kellään ei jäänyt tilaus saamatta ennen kuin paikka meni täyssulkuun tai toivottavasti ei ainakaan ehtinyt maksamaan.
Joku sanonut, että lähdetään pizzalle ja sitten tuollainen spektaakkeli ja kivettyy pizzeriassa pizzat suussa. Löytyy parin tuhannen vuoden päästä samassa asennossa, sama pizza suussa.
Vierailija kirjoitti:
Jeesuskin ja opetuslapset ovat voineet käydä pizzallakin vaikka :)?
Ehkäpä ehtoollisella voitaisiin jatkossa tarjoilla pitsaa hyvän viinin keralla jos näin kerran tehneet Jeesus ja opetuslapsetkin- kirkkojen kävijämäärät nousisivat. Voisiko ehtoollinen olla buffetpöydästä; ehtoollisbuffet jossa olisi pitsoja ja hyvää juhlaruokaa Jeesuksen ja opetuslasten kunniaksi- kirkollisvero melkoinen ja nyt rahamme lähinnä annetaan "köyhille" ruskeille ja mustille, entäpä jos palkattaisiin ammattikokkeja ja pitsamestareita laittamaan kunnon ehtoollisbuféén?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai toivat jo silloin ananasta Etelä-Amerikasta? Jopas.
Avaruusolioilta ei kauaa kulunut hakea tai siirrellä ananasta mantereelta toiselle.
Voin ihan kuvitella niiden hyväntuuliset hymyt kun ananaksia hakivat.
Söinkin viime viikolla focaccian, nam!