Elääkö noin 70-vuotiaat omissa maailmoissaan? Eivät ole läsnä elämässään?
Kommentit (35)
Terveydestä (varsinkin aivojen ja raajojen) se riippuu. Olen 71 ja minua pitävät kiinni reippaassa elämässä 3 lastenlasta, ranskankurssi, uimaryhmä, 2 hyvää ystävää, entiset työkaverit, tapaamiset lasten ja miniöiden kanssa, matkustelu ja kirjasto.
Demetikot tietävät jotain mitä me emme vielä tiedä.
75-vuotta ja ihan mielelläni olen omassa kuplassa. Tosin harrastan ja osallistun mutta en anna hyppiä nenälleni ja sanella. Kun painan kotioven kiinni on aika omani.
Tapasin viime viikolla 95 vuotiaan naisen, joka on erittäin älykäs ja seuraa uutisia ja maailman menoa tarkasti. Veitsen terävä muisti.
Voi olla nelikymppisiäkin, jotka elävät omassa kuplassaan.
Niiko trumppi. Nukahtaa hautajaisissa , vaimon piti neuvoa.
Miehen 85 v täti asuu yksin omakotitalossa ja tekee itse suurimman osan töistä. Raskaimnissa autetaan. Pää toimii ja on hyvä kuntoinen.
Mitä tuo aloitus edes tarkoittaa? Sehän voi tarkoittaa mitä tahansa vaikean muistisairauden aiheuttamasta poissaolevuudesta, tai sitten toisessa ääripäässä ap ei vaan tykkää, kun vanhempi omainen ei halua elää niin aktiivisesti kuin hän toivoisi. Kyllä meinaan osa, varsinkin ne jotka on aina olleet introverttejä, haluaa vanhemmiten lähinnä olla omissa oloissaan eivätkä välitä menemisestä ja tekemisestä. Siinä ei ole mitään pahaa.
Meni tosi pitkään, että ymmärsin vain luovuttaa oravanpyörästä. Mutta kun sen tein, sain elämäni takaisin vaikka ikämittarilla olenkin vanha uskallan olla armollinen itselleni.
Moni 70v elää paljon todemmassa maailmassa kuin nuoremmat, joille elämä on tekoälyllä paranneltuja somekuvia. Onko reaalimaailma jo oma kuplansa, jonka vain vanhukset tunnustavat?
Somea tutkiessa huomaa että monet työikäiset, jopa nuoret, elövät täysin omassa maailmassaan yhtä aihetta jankuttaen. Jopa hyvinkoulutetuissa on näitä käpertyneitä, en tiedä uskallanko kirjoittaa kun jo automaatti reputtaa tekstin. Kiertoteitse vaikka tää fatser-oikeudenkäynti ja se aihepiiri. Muodostunut monen elämänsisällöksi, joku menettänyt jo työkykynsä viisgee ja mikrosiru -peloissaan ja kirurgien aivot pilaantuu maskeissa.
Vierailija kirjoitti:
no ainakin puolisoni veli rakensi talviasuttavan huvilan omaan saareensa, on juuri valmistunut, muutama valaisin on vielä laittamatta ja 2 auton talli aluillaan. Ikää on vajaa 83v. Toki me kaikki omassa kuplassamme elellään, eli muiden tekemiset ja mielipiteet ei heilauta mihinkään suuntaan, kuten aina ennenkin.
No tämä on juuri sitä, mitä ihailin aikoinaan eräässä tanskalaisessa ohjelmassa, jossa iäkkäät pariskunnat rakensivat uutta taloa, juuri heille sopivaa. Oli näkymää elämässä eteenpäin siis muutakin kuin kuolinsiivouksia ja tauotonta höpinää siitä, kun ei enää ymmärrä mitään laitteista. Ihminen joka on kohtuullisen terve voi ja ymmärtää siinä missä nuoremmatkin, kun ei anna ulkopuolisten määritellä itselleen sopivia asioita.
Olen 80. Elän omassa maailmassani, en esim tekoälyn luomissa kuvissa kuten monet nuoremmat. Olen paljon yksin mutta luen lehdet, seuraan ajankohtaisia aiheita, hesarista silmäilen kulttuurisivut, pärjään avutta, ajan autoa. Bilemaailmasta en tiedä joten kai olen takapajuinen omassa maailmassani oleva.
Olen 76-v. ja pakko olla läsnä ja kartalla. Järjestelen kavereilleni matkoja kotimaahan ja pari ulkomaillekin kesän aikana. Juhlia myös järjestelen toisille, itselleni ei nyt juuri ole tulossa. Ilmoittaudun hyvin matalalla kynnyksellä mukaan kaikenlaiseen toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pihalla kuin lumiukko. Ajaa tavallisella pyörällä vaikka sähköpyöriäkin olisi olemassa.
Vanha kännykkä. Vaatteet pois muodista jo vuosia sitten. Ei juo energiajuomia.
Asunnon sisustus jotain 90 lukua. Ei edes proteiinirahka maistu. Jukurttia pitää olla !
Ei omista edes Blenderiä. Ei tiedä edes mikä Airfryer on. Kyseli hölmönä kerran mikä se sellainen Inceli oikein on...
🤣🤣🤣. Nämäkö on mielestäsi ainoat todisteet🤔 siitä että ihminen ei elä muuta kuin omassa " kuplassaan" . Voi pyhä yksinkertaisuus. Kukahan nyt todella elää ja kuka ei. Uskotko että jotkut osaa todellakin valmistaa omat ruokansa ilman kyseisiä "apuvälineitä" ja todella vielä nauttii siitä. Ainoa " puute" lienee se , ettei ole uusavuton.
Kuulostaa normaalilta.