Yksi suurempituloinen maksaa veroja kuten kuusi keskituloista yhteensä
On tämä kyllä sairas maa:
https://www.verkkouutiset.fi/a/pysayttava-laskelma-yksi-suurituloinen-m…
Ja vielä lisää pitäisi veroja maksaa, että saa rupusakin elätettyä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa myös palkkaa kuusi kertaa enemmän ja tekee töitä vähemmän kuin yksi keskituloinen.
Siinähän se ongelma on että EI OTA lähellekään 6x enemmän bruttopalkkaa.
Eikä voi ottaa, koska eläkemaksujen takia tuo kolminkertainenkin palkka on työnantajalle yli nelinkertainen kustannus.
Ihmisiä on liikaa, pitää tehdä lisää veronmaksajia!!! Niitä oikeasti suurituloisia!!!
Maksaa veroja tuloistaan joo, mutta työpanos ei ole kummoinen. Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset maksavat kuitenkin kuluttaessaan saman verran veroja kuin rikkaampikin. Ruoka ja vaatteet, kodinkoneet ym. maksavat kaikille saman. Kuten sähkö ja vesikin. Miettikääpä sitä, ennen kuin uhoatte. Minä pärjään, en valita omasta puolestani.
Joku peukutti tätä alas! Eikö ole mielestäsi totta? Vai onko sinun ostamassasi maitotölkissä alv korkeampi kuin köyhemmällä? Nyt järki käteen ja ostoksille, kuten mainoksessa sanottiin.
Niin peukutin, koska kommenttisi on kerrassaan typerä. Ensinnäkin, se hyvätuloinen maksaa lähes aina absoluuttisesti suuremman summan kulutusveroja, koska kuluttaa enemmän! Jos sinä ostat kuussa ruokaa 500e ja muita tavaroita 200eurolla, ja hyvätuloinen 700+500eurolla, nii tadaa, hän on maksanut enemmän euroja verotukseen. Sillä, mitä yhdestä maitopurkista kukakin maksaa ei ole hevon perceen kuusen väliä.
Sama kuin kommentoisit että taivas on sininen, ei kuulu millään lailla keskusteluun tuloveron progressiosta. Alapeukuttaisin sata kertaa jos voisin.
Aloittaja on täysin sivistymätön kun kutsuu rupusakiksi pienituloisia.
Progressiivisen verotuksen idea on siinä, että verotetaan suhteessa enemmän niiltä, jotka tienaavat enemmän. Jos Tilastokeskuksen mukaan vaikka 1 % tienaa 20 % kaikista tuloista, niin totta kai he maksavat enemmän kuin 20 % veroista. He maksavat valtavan paljon enemmän veroja suhteessa siihen, kuinka paljon heitä on. Tämä johtuu ihan tuloeroista ja vaikka olisi tasavero, niin he maksaisivat siltikin suhteessa aivan valtavasti enemmän veroja kuin tavallinen palkansaaja, koska he tienaavat suhteessa valtavan paljon enemmän kokonaistuloista. Siitä saadaan sitten raflaavia otsikoita 1 % maksaa 20 % kaikista veroista, kauheaa sosialismia.
Vierailija kirjoitti:
Progressiivisen verotuksen idea on siinä, että verotetaan suhteessa enemmän niiltä, jotka tienaavat enemmän. Jos Tilastokeskuksen mukaan vaikka 1 % tienaa 20 % kaikista tuloista, niin totta kai he maksavat enemmän kuin 20 % veroista. He maksavat valtavan paljon enemmän veroja suhteessa siihen, kuinka paljon heitä on. Tämä johtuu ihan tuloeroista ja vaikka olisi tasavero, niin he maksaisivat siltikin suhteessa aivan valtavasti enemmän veroja kuin tavallinen palkansaaja, koska he tienaavat suhteessa valtavan paljon enemmän kokonaistuloista. Siitä saadaan sitten raflaavia otsikoita 1 % maksaa 20 % kaikista veroista, kauheaa sosialismia.
Idea itsessään on ihan hyvä, mutta kohtuus kaikessa. Nyt suurituloisten verorasitus on niin kohtuuton, että palkankorotuskin voi lähinnä vain vtuttaa. Minulle on käynyt useamman kerran niin, että olen saanut bonuksen ja palkankorotuksen, ja bonuksen takia olen siinä ylittänyt verokorttini tulorajan, minkä jälkeen loppuvuoden käteen jää vähemmän rahaa kuin ennen. Tiedän kyllä, että saan silti yhteensä enemmän rahaa sinäkin vuotena, mutta on tosi kypsää laskeskella, mistä kuukausimenosta pitää säästää nyt, kun tuli tämä palkankorotus.
Tämä ei ole hyvä juttu kenenkään kannalta.
Eivät itse asiassa maksa, koska käyttävät vähemmän rahaa mitä kuluttaa.