Eikö suomessa pitänyt olla ilmainen terveydenhuolto?
Minä kävin päivystyksessä ja tuli lasku hyvinvointialueelta joka oli 190e.
Miksi terveydenhuolto on noin kallista meillä suomessa? Rikkaille toki tuo raha ei ole mitään mutta meille tavallisille työläisille tuo on valtavan iso raha.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa on onneksi maksukatto, joka on tänä vuonna 726€. Sen kertymistä pitää seurata itse ja sen jälkeen terveydenhuolto on pääosin ilmaista.
Kenellä on varaa maksaa tuollaisia summia terveydenhuoltoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa on onneksi maksukatto, joka on tänä vuonna 726€. Sen kertymistä pitää seurata itse ja sen jälkeen terveydenhuolto on pääosin ilmaista.
Ei sitä tarvitse kerralla maksaa.
Minä muistelen, että joskus alaikäisenä 25 vuotta sitten se oli ilmaista, sen jälkeen aina on tullut laskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä summa. Enpä edes ollut tietoinen tästä.
Se maksukatti on siis terveydenhuoltokulujen kertymä kalenterivuoden ajalta. Jos esim. yövyt sairaalassa 5 yötä, on se rapiat 300€. Toinen samanlainen, ja päivystysreissu, sen jälkeen on ilmaista. Ei se ilmaista ole, mutta huomattavan edullista Jenkkilään verrattuna. Kotikunta kuitenkin maksaa suurimman osan todellisista kustannuksista, jotka on paljon isommat, kuin se, mitä potilas maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Se maksukatti on siis terveydenhuoltokulujen kertymä kalenterivuoden ajalta. Jos esim. yövyt sairaalassa 5 yötä, on se rapiat 300€. Toinen samanlainen, ja päivystysreissu, sen jälkeen on ilmaista. Ei se ilmaista ole, mutta huomattavan edullista Jenkkilään verrattuna. Kotikunta kuitenkin maksaa suurimman osan todellisista kustannuksista, jotka on paljon isommat, kuin se, mitä potilas maksaa.
Ei ole edullista jenkkeihin verrattuna. Jenkeissä sä maksat joka kuukausi vähemmän veroja mitä suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse kerralla maksaa.
Riippuu mistä se koostuu. Jos on pari viikkoa sairaalassa, kyllä sieltä tuollainen lasku tulee
Enemmän pitäisi saada verojen vastineeksi.
Periaatteessahan terveydenhoito on ilmaista, koska lääkäriaikoja on vaikea saada. Hammaslääkärille aika 3,5 kk päässä ajanvarauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole edullista jenkkeihin verrattuna. Jenkeissä sä maksat joka kuukausi vähemmän veroja mitä suomessa.
Verojen sijasta maksat sairausvakuutusmaksuja, jotka ei ihan pieniä ole. Eikä nekään välttämättä kata kokonaan mahdollisia kuluja, jos/kun sairastut
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei vakuutuksia ole?
On vakuutus, mutta maksaahan nekin.
Pienituloiset voi hakea maksuun kohtuullistamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tuli viime vuonna maksukatto täyteen, kun kävin silmäleikkauksessa ja murtuma hoidettiin keskussairaalassa.
Ei voi yksi polikäynti maksaa 190. 66,70 e on maksimi yhdestä käynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päästäsi keksit tuollaisen kokoamuksen?
Päiväkirurginen maksaa tuon 190e. Osastopäivä 60e. Jouduin itse juuri olemaan 3 viikkoa osastolla ja kaksi kertaa kävin päiväkirurgisessa. Heittämällä tuli maksukatto vastaan. Siinä sitten ihmettelin, että miten maksan tuon 700e, kun tällä hetkellä saan 900e kuukaudessa tuloja...
Maksut on todellinen ongelma keskituloisille.
Toimeentulotukeen oikeutetut saa kaikki julkisen terveydenhuollon laskut kuitattua sitä kautta. Ainakin ennen oli niin, että muuten ei tarvinnut olla tmt tarvetta, vaan sitä pystyi hakemaan tilanteessa kun tuli juuri se suuri sairaalalasku... Jos siis muuten pärjää juuri ja juuri ilman.
Hyvissä työpaikoissa on yleensä myös hyvä työterveyshuolto, tosin ei sekään jotain suurempaa sairaalareissua kata. Hyvillä tuloilla tuollainen reilu 700 ei kuitenkaan kaada taloutta...
Mutta entäs keikkatyötä tekevät kaupan kassat tai hoitajat? Siinä kun lapsi joutuu sairaalaan niin on yksinhuoltaja ihmeissään
Vierailija kirjoitti:
Päiväkirurginen maksaa tuon 190e. Osastopäivä 60e. Jouduin itse juuri olemaan 3 viikkoa osastolla ja kaksi kertaa kävin päiväkirurgisessa. Heittämällä tuli maksukatto vastaan. Siinä sitten ihmettelin, että miten maksan tuon 700e, kun tällä hetkellä saan 900e kuukaudessa tuloja...
Haet toimeentulotukea